مرگ ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا

بانک جهانی اعلام کرد سالانه حدود هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار بانک جهانی هر ساله حدود هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا می‌میرند که از این شمار حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم و تحت تأثیر عوامل آلوده کننده، جان خود را از دست می‌دهند.

 از هر ۱۰ مورد مرگ و میر در جهان  یک مورد به دلیل آلودگی هوا گزارش شده  که حدود شش برابر آمار مرگ افراد بر اثر بیماری  مالاریا در جهان به ‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۸، آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ و میر زودرس در کره‌ خاکی شناخته شد.

انسان و فعالیت‌های او عوامل اصلی ایجاد آلودگی هوا هستند، کارخانه‌ها و صنایع، ترافیک شهری وجاده ای، دستگاه‌های زباله سوز، سیستم‌های گرمایشی مستقل و نیروگاه‌های تولید برق با سوخت فسیلی از جمله فعالیت‌های بشر است که باعث ایجاد آلودگی در شهرها و تجمع دود، کربن دی اکسید و افزایش غلظت میکروذرات در هوا و سایر آلاینده‌های زیست محیطی می‌شوند

برخی افراد در شرایط آلودگی هوا آسیب پذیر هستند. بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی؛ بیماران، کودکان، سالمندان و خانواده‌های کم درآمدی که به خدمات درمانی دسترسی محدودی دارند، به اثرات زیان بار آلودگی هوا حساس‌تر و آسیب پذیرتر اند

کودکان آسیب پذیرتر از بزرگسالان

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد آلودگی هوا هر ساله مرگ ۶۰۰ هزار کودک کمتر از ۱۵ سال در جهان را رقم می زند. بنابر آمار این سازمان روزانه حدود ۹۳ درصد کودکان کمتر از ۱۵ سال جهان (بین ۱ میلیارد و هشتصد میلیون کودک) هوای آلوده را تنفس می‌کنند که به رشد و سلامتی آنها لطمه می‌زند

در سال ۲۰۱۶ آلودگی هوای داخل و بیرون از خانه باعث مرگ ۵۴۳ هزار کودک کمتر از پنج سال و ۵۲ هزار کودک و نوجوان پنج تا ۱۵ سال بر اثر عفونت حاد دستگاه تنفسی شد.

سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد که یکی از دلایل آسیب‌پذیر بودن کودکان در مقایسه با بزرگسالان، تندتر تنفس کردن آنها است که منجر به جذب آلاینده‌های بیشتری در کودکان می‌شود. غلظت آلاینده‌های جوی بر مغز و بدن در حال رشد آن‌ها تأثیر می‌گذارد و از سوی دیگر چون کودکان تماس بیشتری با خاک دارند بیشتر در معرض خطر آلودگی قرار می‌گیرند.

اثرات آلودگی هوا بر سلامتی 

آلودگی هوا سلامت انسان را تهدید می‌کند، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌های ریوی، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی و عفونت تنفسی را می‌توان از جمله بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا برشمرد. در اروپا هر ساله حداقل حدود ۶۶ میلیارد یورو برای درمان بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی ناشی از آلایندهای خوررو هزینه می‌شود.

برونشیت حاد و مزمن

آلاینده‌های جوی بر ضعیف شدن لوله‌های نایژه که بیشتر در معرض باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند، تأثیر می‌گذارند و در نهایت سبب ابتلا به برونشیت حاد و مزمن می‌شوند. ۹۵۰ هزار مورد ابتلا به برونشیت حاد و ۱۳۴ هزار مورد برونشیت مزمن در جهان بر اثر آلودگی هوا گزارش شده است. برونشیت مزمن در نهایت ممکن است به بیماری انسدادی مزمن ریوی منجر شود که تنگی نفس در این بیماری دائمی است و با مصرف دارو هم بهبود نمی‌یابد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری به علت آلودگی هوا گزارش شده است

حملات آسم 

 از علل اصلی و تشدید کننده بیماری آسم می‌توان به آلودگی هوا اشاره کرد که بر اساس برآوردها ۱۰ تا ۳۵ درصد موارد ابتلا افراد به این بیماری را شامل می‌شود.  

بیماری‌های قلبی و عروقی

آلودگی به عنوان عاملی در بروز حمله قلبی ( آنفرکتوس)، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و بیماری‌های حاد حلق و ریه شناخته می‌شود.   

سرطان‌های ریوی و بیماری‌های تنفسی 

ارائه آمار و برآوردی در خصوص تعداد و رابطه ابتلا به انواع سرطان‌ها و آلودگی هوا دشوار است با این حال محققان همواره معتقدند که آلودگی هوا می‌تواند یکی از عوامل ایجاد این بیماری باشد. 

زایمان زود رس در زنان      

آلودگی جوی در کاهش باروری مردان، افزایش زایمان زودرس در زنان و یا حتی مرگ و خفگی نوزاد در رحم مادر اثرگذار است. بر اساس گزارش‌ها احتمال زایمان زود هنگام و به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کم در زنان باردار در معرض هوای آلوده، بیشتر است

ترجمه و تنظیم از ندا سپاهی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 360059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.