نمایندگان مقتدر، مجلس مقتدر

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌ای، روز ۱۰ آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد؛ روزی که یادآور اهمیت قدرت و استقلال رأی خانه ملت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجلس رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در ایران و متشکل از نمایندگان منتخب مردم است. تشکیل نخستین مجلس ملی کشور به انقلاب مشروطه باز می‌گردد؛ در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری نام این نهاد مجلس شورای ملی بوده‌است و در ۳۱ تیر ۱۳۵۹ نمایندگان مجلس این نهاد را «مجلس شورای اسلامی» نامگذاری کردند.

بر طبق اصل ۶۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به‌طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌شود، از این رو کیفیت و کمیت این نهاد قانون گذاری به عهده بازیگران اصلی آن یعنی نمایندگان مردم است که می توانند جایگاه و هیبت واقعی مجلس را نگه دارند. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی محلی برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای تمام نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی،تبلیغی، نظامی، اخلاقی و قضایی است؛ قوانینی که به گفته رهبر انقلاب باید «با کیفیت»، «متقن»، «همه جانبه نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانین دیگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سیاستهای بالادستی»، «برگرفته از دیدگاههای کارشناسی بدنه دولت و خارج از دولت» و «دربر دارنده مصالح ملی به جای مصالح محلی» باشد. از آنجا که مجلس یکی از نهادهای بارز مردم سالاری است، عظمت ملت منوط به عملکرد مجلس و عظمت مجلس همان عظمت ملت است. در آستانه این روز به بررسی چالش های نمایندگان مجلس پرداختیم که در ذیل می خوانید: 

قوانین موازی باید کم شود

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی و  سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به روز مجلس و قانون گذاری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مجلس شورای اسلامی بنا بر صحبت‌های حضرت امام(ره) در راس امور است و در قانون اساسی به خوبی دیده شده است، این دولت است که باید از ریل گذاری مجلس به نحو مطلوبی استفاده کند که در این صورت مجلس هم می تواند قوانین بهتری برای بهبود شرایط در اختیار دولت بگذارد.

وی معتقد است که مجلس باید کارهای دولت را پیگیری کند و ما انتظار داریم دولت بیشتر فعال باشد و مسئولان منتخب خود را به گونه‌ای انتخاب کند که نماینده مجلس تمرکز خود را تنها بر قانون گذاری و نظارت قرار دهد، نه پیگیری عملکرد دولت و مسئولان در استان‌ها یا شهرستان‌ها، این در حالی است که در شرایط فعلی، بسیاری از فعالیت‌هایی که دولتمردان باید در این زمینه انجام دهند را نمایندگان انجام می‌دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد بی شمار لوایح و طرح‌ها، می گوید: قوانین کشور ما از دیگر کشورها بیشتر است که به دنبال آن پیچیدگی‌ها نیز بیشتر می شود و نمایندگان مرتب درگیر اصلاح قوانین می شوند، از این رو باید قوانین موازی کم شود، لوایح از دولت به مجلس بیاید و نمایندگان در مورد آن تصمیم بگیرند؛ زیرا طرح‌هایی که مجلس ارائه می‌دهد کارشناسی نشده و نیاز به اصلاح دارد که وقت زیادی را هم از مجلس می‌گیرند.   

نظارت استصوابی بر مجلس برداشته شود

اکرم مصوری منش، نماینده اصفهان در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه مجلس در شرایط فعلی به خبرنگار ایمنا می گوید: جایگاه فعلی مجلس از تعریف قانون اساسی و آنچه که بنیان گذار جمهور اسلامی در نظر داشتند که «اصل و اساس انقلاب بر مبنای رای مردم و جمهوریت باشد»، فاصله دارد.

وی با بیان اینکه اساس نظام سیاسی ایران بر اساس جمهوریت و رأی و نظر مردم است، ادامه می دهد: اگر بخواهیم مجلس به جایگاه اصلی خود بازگردد، باید فیلترهایی که نمایندگان از آن عبور می کنند و نظر مردم نیست، برداشته شود؛ همچنین نظارت استصوابی که در قانون اساسی چنین تعریفی از آن نشده، باید برداشته شود.

وی فساد در جامعه را به علت عدم نظارت مجلس می داند و می گوید: مجلس دو وظیفه اصلی تدوین و اصلاح قانون و نظارت بر اجرای آن را دارد، زمانی که این وظایف درست صورت نمی گیرد، فساد هم به دنبال آن ایجاد می شود.  

جایگاه مجلس به نوع عملکرد تک تک نمایندگان بستگی دارد

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در این‌باره می گوید: برای ارتقاء جایگاه فعلی مجلس باید به ضوابطی که در قانون اساسی پیرامون مجلس و ماموریت‌های آن آمده، عمل شود و نکته مهم‌تر از آن این است که به تدابیر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به ویژه بحث خرداد سال گذشته رهبری در مورد مجلس، (مبنی بر اینکه شاخص کمّی برای ارزیابی کافی نیست؛ اینکه ما چه تعداد مصوّبه گذراندیم؛ قانون باید در پی حل مشکلات مردم باشد؛ باید اولویتهای داخلی را رعایت کند و در درجه‌ نخست درصدد رفع مشکل مردم و طبقات ضعیف باشد)به طور جد توجه شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جایگاه مجلس به نوع عملکرد تک تک نمایندگان بستگی دارد،می گوید: اگر آنها روحیه ساده زیستی، دوری از اشرافیت، کار تخصصی کردن، به موقع حضور پیدا کردن در کمیسیون‌ها و صحن علنی، توجه به نیاز جامعه و مسائل مردم داشته باشند، بی تردید می توانند مجلس را در قانون گذاری و در نظارت بر حسن اجرای قوانین و مدیران اجرایی تقویت کنند؛ نه اینکه صرفا حرکت های پوپولیستی و فریب کارانه برای رای گرفتن انجام دهند، باید تلاش خود را در جهت خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی معطوف کنند.

این نماینده مردم اصفهان معتقد است که مجلس قوانینی را برای مبارزه با فساد، رفع موانع رشد تولید ملی و کسب و کار، اقتصاد مقاومتی و تسهیل فعالیت‌های کاری تصویب کرده و مشکل ما قانون نیست، بلکه مشکل از نحوه اجرای این قوانین و عملکرد مدیران اجرایی است؛ البته باید اعتراف کرد نظارتی هم که صورت می گیرد ضعیف است.

گزارش از:ریحانه شهبازی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 360022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.