مصاف با آقای رییس

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مختلف اظهار نظر کردند، اما اعتراض به عملکرد رییس مجلس در مورد لوایح پولشویی و پالرمو، گرانی‌های بی حساب و کتاب وعملکرد وزارت نیرو در قبال زاینده رود برخی از مهمترین فعالیت‌هایشان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر چند مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به دلیل عید میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) جلسه نداشت، اما نمایندگان اصفهان در جلسات علنی مجلس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه فعالیتهای مختلفی انجام دادند که یکی از بحث برانگیزترین آنها، به چالش کشیدن ریاست مجلس بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه- ۶ آذر- مجلس، متن طرح استیضاح علی لاریجانی را در اختیار خبرنگاران قرار داد و گفت: به استناد اصل۱۱۲ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظرگرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تامین نکند.

وی افزود: اقدام لاریجانی در ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون طی تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبات خود مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس بوده است.

بنابراین از آنجا که اقدام رییس مجلس مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین نامه به خدواند قادر متعال یاد شده است، ۲۷ نفر از نمایندگان از جمله ۷ نفر از نمایندگان استان اصفهان شامل حسینعلی حاجی دلیگانی، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد سالک، عباسعلی پوربافرانی، سیدجوادابطحی، اکبر ترکی و سیدجواد ساداتی نژاد، طی نامه‌ای خواستار پاسخگویی رییس مجلس شدند.

البته علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه  روز چهارشنبه-۷ آذرماه- اعلام کرد: بر اساس ماده ۲۴ آیین‌نامه اگر ۲۵ نفر از نمایندگان نسبت به عملکرد رییس یا اعضای هیئت رییسه معترض باشند، می‌توانند موارد را بنویسند و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه بدهند.

این عضو هیئت رییسه مجلس  گفت: در مورد آقای لاریجانی تعداد بیش از ۲۵ نفر از نمایندگان شکایت از ایشان را امضا کردند که تحویل کمیسیون آیین‌نامه شد، البته بعد از مدتی عده‌ای امضای خود را پس گرفتند و از نصاب افتاد، اما مجدداً عده‌ای امضا کردند و به نصاب رسید. باز هم تعدادی امضای خود را پس گرفتند و طبق آخرین اطلاعات در حال حاضر ۲۱ نفر بر امضای خود باقی مانده اند، بنابراین اعتراض به عملکرد آقای لاریجانی فعلا منتفی است مگر این‌که مجددا امضا جمع‌آوری شود.

تذکر تاج الدین به وزیر نیرو درباره موضوع آب

ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی روز چهارشنبه-۷ آذرماه- مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو متذکر شد: با توجه به صدمات روحی و مالی کشاورزان اصفهانی به علت عدم مدیریت صحیح در حوزه آب، جلسه‌ مشترکی را با دکتر سروش در اصفهان داشتیم، از این رو از شما می‌خواهم مصوبات این جلسه را به صورت صحیح اجرا کنید.

وی از حضور مردم و مسئولان در مراسم تدفین، تشییع و خاکسپاری معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی، قدر دانی کرد و گفت: دو خدمتگزار صادق نظام جمهوری اسلامی برای حمایتهای اجتماعی از جان مایه گذاشتند و در حین ماموریت، آسمانی شدند. دکتر نوربخش و تاج‌الدین دو گوهری بودند که وجهه همتشان این بود که سرمایه اجتماعی صندوق تامین اجتماعی را پس از یک دوره افول و سیاست‌زدگی به آن بازگردانند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی افزود: آنان برای رفع رنج طبقه شریف کارگر از هیچ کوششی فروگذار نکردند. بنده فروتنانه از مردم و مسئولان که در مراسم تدفین، تشییع و خاکسپاری ایشان شرکت داشتند، تشکر می‌کنم.

بختیار: رویکرد امروز کشور باید به سمت شفافیت باشد

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان در مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه-۷ آذرماه- مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در مورد ضرورت شفافیت در کشور اظهار کرد: رویکرد امروز کشور باید به سمت شفافیت باشد تا بتوانیم با فساد مقابله کنیم. راهی غیر از شفافیت برای مبارزه با فساد نیست؛ همان‌طور که کشورهایی که دچار فساد مالی بودند این کار را کردند.

بختیار نسبت به وضعیت قیمت شیر در حوزه انتخابیه خود تذکر داد و افزود: دامداری‌های شهرستان گلپایگان و خوانسار در حال از بین رفتن است. انتظار داریم ستاد تنظیم بازار در این رابطه اقدامات جدی‌تری انجام دهد.

شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مطالبات گلپایگان را پرداخت کنند

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بالارفتن قیمت محصولات پتروشیمی باعث شده است که به پلیمری‌های شهرستان گلپایگان آسیب وارد شود. گلپایگان قطب آلومینیوم است، اما مطالبات آن توسط شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پرداخت نشده است. قطعه‌سازی‌های خودرویی در این شهرستان با مشکل جدی به دلیل عدم پرداخت مطالبات مواجه شده است. انتظار داریم مسئولان این مسائل را جدی بگیرند.

پوربافرانی: تورم و گرانی بی‌حساب و کتاب مردم را عصبی می‌کند

عباسعلی پوربافرانی، نماینده مردم نایین در نطق میان دستور روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته بسیج، گفت: آنچه مردم را آزار می‌دهد و زندگی را بر آنان تنگ کرده تورم، گرانی، تحریم و مشکلات اقتصادی نیست، بلکه تورم و گرانی افسار گسیخته است. مردم محاصره و تحریم را در طول تاریخ انقلاب زیاد تجربه کرده‌اند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: مردم ایران، ترامپ، مسلمان‌نماهایی چون آل سعود و غاصبانی چون رژیم صهیونیستی را خوب می‌شناسند و همه آنها را با جان و دل مشکلات را تحمل کرده‌اند؛ اما تورم و گرانی افسارگسیخته و بی‌حساب و کتاب مردم را عصبی می‌کند. سیاست های غلط و شتاب‌زده قابل تحمل نیست. دولت و دستگاه‌های نظارتی تقریبا توجه لازم را ندارند و اولویت‌ها را فراموش کرده‌اند.

وضعیت حاکم بر بازار لوازم خانگی، ازدواج جوانان را به تاخیر انداخته است

وی ادامه داد: وضعیت حاکم بر بازار لوازم خانگی، معیشت مردم و زندگی خانوارها را تهدید می‌کند و ازدواج بسیاری از جوانان را به تاخیر انداخته است. اگر گرانی‌ها به نرخ ارز و طلا ارتباط داشت چرا با کاهش نرخ آنها قیمت ها کاهش نمی‌یابد؟ مگر دستمزد کارگر چقدر افزایش یافته که کالا و خدمات سه برابر افزایش قیمت پیدا کرده است؟ مسائل حاکم بر بازار خودرو گواه دیگری بر این ادعاست. انحصار، عمل نکردن به تعهدات، واردات و سوء مدیریت‌ها ، مردم را در تنگنا قرار داده است.

نماینده مردم نایین در مجلس افزود: چرا خودروهایی که مردم بعضا برای معیشت یا گذران زندگی با اندک سرمایه از شرکتهای خودروسازی خریداری کرده‌اند، تحویل داده نمی شود؟ چرا مردم تاوان سیاست های غلط و بی‌تدبیری را باید بپردازند؟ پرداخت نشدن مطالبات قطعه‌سازان مزید بر علت شده است. کارگران در برخی واحدها ماه ها است که مطالبات‌شان را دریافت نکرده‌اند.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر به وزیر آموزش و پرورش: رفع مشکلات فرهنگیان عزیز

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان به وزیر نیرو: عدم توجه به حقابه کشاورزان اصفهان.

کد خبر 359959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.