بیماران  HIV نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند

مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان گفت: همه اقداماتی که در زمینه مشاوره و درمان در مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری انجام می شود رایگان است. بیماران HIV بایستی تا آخر عمرشان تحت درمان و مشاوره قرار گیرند و نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رضا فدایی ظهر امروز با بیان اینکه مشکل ایدز باید به گفتمان عمومی تبدیل شود و اگر به پیشگیری از اعتیاد بپردازیم به پیشگیری از بروز بیماری ایدز نیز کمک می شود، اظهار کرد: پیشگیری از ابتدای این بیماری حایز اهمیت است و بایستی آگاهی عمومی مردم برای مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه این گروه از بیماران نیازمند دارو هستند و هزینه‌های دارویی آنها به وسیله دولت تامین می‌شود، گفت: بنابراین کمتر مبتلا شدن افراد به HIV به کاهش هزینه ها در کشور کمک می کند.

متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه بایستی نظر عموم مردم  نسبت به تست و مشاوره جلب شود، افزود: همه اقداماتی که در زمینه مشاوره و درمان در مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری انجام می شود رایگان است. نکته حایز اهمیت اینکه این گروه از بیماران بایستی تا آخر عمرشان تحت درمان و مشاوره گیرند و نیازمند حمایت های اجتماعی هستند و مراکز جامع خدمات سلامت در این زمینه مساعدت های لازم را برای این بیماران ارائه می کنند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۴ برنامه‌های کاهش آسیب و توزیع سرنگ و سوزن در بین معتادان تزریقی شروع شده  است تا شیب این بیماری کاهش پیدا کند، گفت: در سال ۹۶ تعداد زنانی که از طریق ارتباط جنسی مبتلا به این بیماری شدند حدود ۴۵ درصد شان از همسرشان مبتلا شده بودند که ۲۹ درصد از این افراد شناسایی شدند.

فدایی با تاکید بر اینکه پوشش درمان در کشور بالا رفته است،  ادامه داد: اگر بیماران به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنند تحت درمان قرار می گیرند؛ پوشش درمان برای کسانی که مراجعه می کنند حدود ۸۷ درصد است. افراد تحت مراقبت ۱۴ هزار  ۴۵۹ نفر هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد نوین آموزش هم این است که اچ آی وی را یک بیماری عفونی معرفی کنیم که می تواند قابل کنترل و تشخیص باشد، افزود: طی دو سال رویکرد جدید ابلاغ شده است و به همه پرسنل در این زمینه آموزش ارائه می شود تا از طریق آن‌ها این آموزش ها به افراد مراجعه کننده داده شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: مراکز ویژه مشاوره زنان آسیب پذیر اکنون در دو قطب شهر در منطقه زینبیه و قائمیه ارائه خدمت می کنند و تیم های سیار مراکز هم در مناطق مختلف و مکان هایی که رفتارهای پرخطر وجود دارد این آموزشها را همراه توزیع وسایل پیشگیری بین مردم ارائه می‌دهند.

 ۸۰ درصد بیماران تحت درمان هستند

همچنین عنایت‌الله اعتدادی،  رییس مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی در این نشست خبری با اشاره به اینکه در اصفهان یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نواب صفوی در حال ارائه خدمات است، اظهار کرد: این مرکز از بهترین مراکزی است که تایید شده و با شناسایی بیماران ۸۰ درصد از آنها را تحت درمان قرار داده است.

وی تصریح کرد: ارائه آگاهی لازم به مردم در خصوص بیماری اچ ای وی و افزایش آموزش ها آنها را مجاب می کند که با دادن آزمایش و انجام تست تحت درمان قرار گیرند.

رییس مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی با بیان اینکه اکنون تعداد ۴۵۰ مرکز تشخیص سریع این بیماری را انجام می دهند، افزود: با توجه به اینکه دسترسی مردم به مراکز درمانی افزایش یافته است اما در روند برنامه باید تا پایان سال ۹۷ کل مراکز شهرستانهای اصفهان دارای تست تشخیص اچ ای وی می شوند.

اعتدادی با اشاره به اینکه باید زمینه انتقال اچ ای وی از مادر  به کودک کاهش یابد، گفت: اکنون همه زنان بار دار باید در سه ماهه اول بارداری تست اچ ای وی را انجام دهند و شناسایی آنها از تولد نوزادان مبتلا جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: مراکز جامع سلامت نواب با حضور متخصص پزشک و روان کار در این حوزه فعال است و در شهرستان ها به شکل درمانگاه این نوع مراکز خدمات ارائه می کنند. در سیستم بهداشت خدمتی نتیجه می دهد که در سیستم ادغام صورت گرفته باشد و اکنون مراکز در حال افزایش هستند.

وی با بیان اینکه اکنون کیت ها به وسیله یک قطره خون تست را انجام می دهند، اضافه کرد: اکنون کیت ها در اختیار دانشگاه ها است و در مراکز بهداشتی برای انجام تست اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این تست اولیه  است و بایستی دو تست دیگر بلافاصله انجام شود.

 اعتدادی ادامه داد: تعدادی از کیت های موجود در بازار تایید شده نیستند و قرار است که کیت های تایید شده در بازار و داروخانه ها توزیع شود و این برنامه وزارت بهداشت بوده و هنوز ابلاغ نشده است و بعد از ابلاغ اجرایی می شود.

رییس مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی گفت: مرکز مشاوره با همه تمهیدات لازم، آماده برای انجام مشاوره بیماران است و اطلاعات افراد به طور کامل محفوظ است و در موارد مثبت بیماران نیازمند انجام کارهای بیشتر و مشاوره هستند. در مقایسه با دو سال گذشته تعداد مراجعه کننده ها افزایش پیدا کرده است و مراجعه کننده ها از ابتدای سال تا کنون در اصفهان قریب به چها هزار نفر می شود و آشنایی با مراکز درمانی  بهتر شده است.

کد خبر 359943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.