آزادی جاسوس انگلیسی به نام ملت، به کام مصلحت!

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما نشست صلح افغانستان در ژنو، توصیه صدر به عادل عبدالمهدی برای تکمیل کابینه عراق، آزادی دانشجوی انگلیسی توسط حاکم امارات و اظهار نظرهای مذهبی عجیب در پاکستان از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

روحانی افراطی پاکستان و ۳۰۰ تن از حامیان وی بازداشت شدند

روحانی افراطی پاکستان

حزب «تحریک لبیک پاکستان» در بیانیه‌ای از دستگیری «خادم حسین رضوی» در روز جمعه- ۲ آذرماه در لاهور خبر داد. در این بیانیه همچنین آمده است پلیس ده‌ها تن از حامیان او را هم بازداشت کرده است.

این بازداشت‌ها چند هفته پس از برگزاری راهپیمایی‌های خشونت‌بار حامیان رضوی در ۳۱ اکتبر علیه حکم تبرئه دیوان عالی برای کفرگویی یک زن مسیحی انجام می‌شود. این امر موجب خشمگین شدن رضوی و حامیان او شد که سه روز تجمع کردند. رضوی در نهایت بعد از آن به اعتراضات پایان داد که مقام‌های پاکستان تاکید کردند تا زمان بررسی درخواست تجدیدنظر، این زن از پاکستان خارج نخواهد شد.

براساس اعلام پلیس پاکستان، حدود ۳۰۰ تن از حامیان این روحانی افراطگرا هم بازداشت شده‌اند. به گفته پلیس، این افراد به بازداشت رضوی اعتراض داشتند.

سفر بارزانی به عربستان و امارات 

بارزانی

یک منبع آگاه عراقی روز شنبه- ۳ آذرماه- گفت که مسعود بارزانی به زودی به عربستان و امارات سفر خواهد کرد. این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: این سفر پس از اتمام سفر بارزانی به بغداد و نجف صورت خواهد گرفت.

مسعود بارزانی روز پنجشنبه هفته گذشته، در جریان سفر خود به بغداد با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیدار و با وی درباره تحولات سیاسی و تکمیل کابینه این کشور گفت‌وگو کرد.

ادعای عجیب عمران خان درباره حضرت مسیح(ع)

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان روز شنبه- ۳ آذرماه- در کنفرانسی به مناسبت تولد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) با ستایش بزرگی حضرت محمد(ص) ناگهان وارد تاریخ دینی شد و فراتر از انتظار پیش رفت. او مدعی شد: در تاریخ بشریت به موسی اشاراتی شده است، اما ما هیچ اشاره‌ای به حضرت عیسی پیدا نکردیم!

فیلمی از سخنان عمران خان در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردد و بسیاری از ناظران از اظهار فضل نخست‌وزیر پاکستان در مسائل دینی حیران شده‌اند. برخی او را مورد تمسخر قرار داده و او را به جهل متهم می‌کنند. مفسران هم به نخست‌وزیر پاکستان یادآور شده‌اند که بارها در قرآن به حضرت مسیح (ع) اشاره شده است.

سناتور طاهر حسین مشهدی در پیامی توئیتری نوشت: حضرت مسیح(ع) بیشترین تعداد اشارات زبانی و نوشتاری در تاریخ را به خود اختصاص داده است.

تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان محتمل است

image.png

 عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه- ۴ آذرماه-  در پیامی ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاد، گفت که تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای چند ماه، یکی از طرح‌هایی است که اکنون در این نهاد مورد بحث است.

به گفته او، در حال حاضر چندین طرح در این کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات پارلمانی غزنی و انتخابات شوراها در حال بررسی است.

یکی از این طرح‌ها، برگزاری هم‌زمان چهار انتخابات با تأخیر چند ماهه است. طرح دیگر، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی غزنی در تاریخ ۳۱ فروردین و انتخابات شوراها و انتخابات شوراهای ولایتی با تأخیر چندماهه است.

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: ما تلاش داریم که با شرکای انتخاباتی، نهادهای ناظر انتخاباتی، احزاب و جناح های سیاسی و کمیسیون شکایات انتخاباتی تصمیم نهایی را بگیریم.

حکم آزادی امارات برای دانشجوی انگلیسی متهم به جاسوسی 

متیو هجز

 روز  دوشنبه- ۵ آذرماه- خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس امارات و حاکم ابوظبی در حکمی به مناسبت روز ملی این کشور دستور آزادی ۷۸۵ زندانی را صادر کرد که «متیو هجز»، دانشجوی جوان انگلیسی که به اتهام جاسوسی برای دولت لندن به حبس ابد محکوم وتوسط مقامات امارات بازداشت شده بود نیز در میان این زندانیان است.

در همین راستا، وزارت امور ریاستی امارات نیز تاکید کرد که این جوان انگلیسی به زودی و پس از انجام اقدامات لازم می‌تواند امارات را ترک کند.

نخست‌وزیر عراق خواهان آمادگی برای مقابله با هرگونه تحرک داعش شد

عبدالمهدی

 عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه- ۵ آذرماه در نشست شورای امنیت ملی این کشور ضمن بیان اهمیت تقویت روابط دوستانه و همکاری میان نیروهای امنیتی عراق و شهروندان و تلاش جدی برای تسریع در بازسازی و بهبود خدمات رسانی در مناطق آزاد شده به ویژه استان نینوا، بر اهمیت هماهنگی بالا میان تمامی نهادهای نظامی و امنیتی برای مقابله با هرگونه تلاش تروریستی تاکید کرد.

عبدالمهدی از طرف‌های امنیتی خواست برای مقابله با هرگونه عملیات احتمالی داعش آماده باشند. وی همچنین بر اهمیت ادامه پیگیری فعالیت‌های میدانی در تمامی جبهه‌ها و افزایش تلاش‌های اطلاعاتی تاکید کرد.

عقب نشینی آرام ترکیه در برابر بن سلمان

چاووش اوغلو

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۶ آذر-  در گفت‌وگو با روزنامه زوددویچه اعلام کرد: محمد بن سلمان در یک تماس تلفنی درخواست کرده است که در حاشیه جی ۲۰ با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند و اردوغان در پاسخ اعلام کرده است که این درخواست را بررسی خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که با ولیعهد عربستان دیدار انجام نشود، گفت: بسیاری بر این باورند که ولیعهد عربستان مسئول قتل خاشقجی است، ماهم معتقدیم قاتل خاشقجی سرخود عمل نکرده است.

امضا توافقنامه‌های همکاری استراتژیک بین امیر قطر و اردوغان

امیر قطر و اردوغان

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در پایان چهارمین نشست کمیته عالی استراتژیک میان دو کشور که روز سه شنبه- ۶ آذر- در استانبول تشکیل شد، شماری توافقنامه استراتژیک امضا کردند.

این نشست که با امضای یک بیانیه مشترک به پایان رسید، شاهد امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان کل هواپیمایی در قطر و اداره کل هواپیمایی ترکیه، امضای برنامه‌های اجرایی برای سال فرهنگی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ برای پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری در زمینه فرهنگی و دو پروتکل همکاری دوجانبه؛ نخست همکاری درباره آموزش و همکاری در زمینه جنگ الکترونیک و دوم مبادله نیروهای مسلح و همچنین توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی با هدف آزادی تجارت کالا، خدمات و همکاری در تجارت الکترونیکی و نیز جذب سرمایه‌گذاری‌های میان دو طرف بود.

رییس جمهور ترکیه و امیر قطر با حضور مولود چاووش اوغلو، روز  دوشنبه ۵ آذر- نشستی در پشت درهای بسته در شهر استانبول داشتند.

پوتین: قصد ترک قدرت را ندارم!

image.png

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه- ۷ آذر-، در همایشی در مسکو  گفت: روسیه در حال حاضر احساس اعتماد به نفس می‌کند و خود را در وضعیت خودکفایی می‌بیند، روسیه نسبت به همکاری با تمامی شرکای خود از جمله ایالات متحده روی باز نشان می‌دهد، امیدوار هستم که (شرکای خارجی روسیه) این مساله را درک کنند و واقعیت این است که دست‌یابی به راه‌حل‌هایی برای مشکلات مشترک، ما را به همکاری کارآمد سوق می‌دهد.

و در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه تصور وی از اینکه روسیه در روز بعد از کنار رفتن او از صحنه سیاسی چگونه خواهد بود، گفت: عجله نکنید، من هنوز قصد ترک قدرت را ندارم!

نقشه راه اشرف غنی برای صلح با طالبان

اشرف غنی

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز چهارشنبه- ۷ آذر - در کنفرانس صلح افغانستان که توسط سازمان ملل در ژنو برگزار شده، ضمن اعلام خبر تشکیل یک تیم ۱۲ نفره برای دستیابی به توافق صلح در افغانستان و ایجاد جامعه دموکراتیک که در آن حقوق زنان رعایت شود، گفت: من خوشحالم که امروز اعلام کنم بعد از چند ماه مشورت‌های فشرده با شهروندانمان در سراسر کشور ما یک نقشه راه برای مذاکرات صلح ترسیم کرده‌ایم.

او افزود: ما ساختار و مکانیسم‌هایی را برای دستیابی به توافق صلح ایجاد کرده‌ایم و وارد مرحله بعدی روند صلح می‌شویم. استراتژی جدید آمریکا که توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تابستان گذشته اعلام شد، باعث تغییر بازی در مذاکرات صلح افغانستان شد. این استراتژی باعث تمرکز بر دستیابی به اعتماد به نفس و اصلاحات در افغانستان شد. این استراتژی یک استراتژی بر مبنای شرایط است.

رییس جمهور افعانستان تاکید کرد که نقشه راه مورد نظر او، به دنبال صلحی است که طالبان شامل یک جامعه فراگیر و مردم‌سالار شوند. او در عین حال که تاکید کرد طالبان باید قانون اساسی را بپذیرند، از امکان تعدیل قانون اساسی بر اساس مواد خود قانون سخن گفت.

در طرح صلح جدید دولت افغانستان، که دفتر ریاست جمهوری جزئیات بیشتر آن را منتشر کرده، آمده است که «به هیچ‌ یک از گروهای مسلحی که با شبکه‌های تروریستی خارجی، سازمان‌های مخرب خارجی، نهادهای دولتی یا غیر دولتی رابطه داشته باشند و در جستجوی راه نفوذ در افغانستان باشند، اجازه فعالیت داده نمی‌شود.»

صدر ارتباطش با تاخیر در تشکیل کابینه عراق را تکذیب کرد

مقتدی صدر

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، روز چهارشنبه- ۷ آذرماه- در پیامی توئیتری پس از تاخیر در تشکیل جلسه پارلمان که انتظار می‌رفت روز سه‌شنبه تشکیل شده و درباره هشت پست وزارتی باقی مانده رای‌گیری شود، فراکسیون‌های سیاسی را مورد خطاب قرار داد و نوشت: دلیل تاخیر در تکمیل کابینه من نیستم، بلکه مد نظر قرار دادن سهمیه بندی در پست‌ها و وجود فاسدان دلیل این امر است. 

صدر در پی ادامه اختلافات در تکمیل پست‌های وزارتی، به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور پیشنهاد داد، وزرای این دو وزارت‌خانه امنیتی را بدون مداخله هیچ فراکسیون، حزب یا جناحی از میان فرماندهان نظامی که با داعش مبارزه کرده‌اند، انتخاب کند. صدر از عبدالمهدی خواست، هر چه سریع‌تر نامزدهای پست‌های وزارتی خالی را برای رای‌گیری و تصویب به پارلمان معرفی کند.

وی در پیام توئیتری خود نوشت: به منظور حفظ کرامت عراق و استقلال آن خواستار مستقل بودن وزرای دو پست مذکور است و دولت باید در تعیین باقی وزرای کابینه جز وزرای دفاع و کشور سرعت به خرج دهد.

ملک سلمان، ولیعهد می‌ماند

ترکی الفیصل

ترکی الفیصل، رییس اسبق سازمان اطلاعات عربستان در مصاحبه با سی ان ان ضمن تاکید بر این که عربستان، قادر است بحران قتل جمال خاشقجی را پشت سر بگذارد، مدعی شد:« بن سلمان، ولیعهد می‌ماند چون او را ملک سلمان انتخاب کرده تا ولیعهد باشد و شورای بیعت از انتخاب او به عنوان ولیعهد حمایت می‌کند و مردم دوستش دارند. جایگاه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بین عربستانی‌ها بسیار بالاتر از شش ماه قبل است؛ چراکه آن‌ها او را به عنوان فردی می‌بینند که کشور را باثبات به سمت تحول پیش می‌برد.»

وی با بیان اینکه در ارزیابی‌ها و تفسیرات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که فاش کرده عملیات قتل خاشقجی بدون اطلاع محمد بن سلمان صورت نگرفته است، تردید دارم، تاکید کرد: عربستان در کنار آمریکا ایستاد همانطور که آمریکا نیز از عربستان حمایت کرد.

اعتراض تونسی‌ها به سفر محمدبن سلمان

محمد بن سلمان

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از سفر به امارات، بحرین و مصر در روزهای گذشته، که این سفرها اولین سفرهای وی به خارج از کشور از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول محسوب می‌شود، از ادامه سفر های خود به دلیل اعتراضات مردم تونس بازماند.یک منبع عربستانی روز چهارشنبه- ۷ آذر- گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بعد از شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین، روز یکشنبه وارد نواکشوت، پایتخت موریتانی خواهد شد و بعد از آن به الجزایر خواهد رفت. به گفته این منبع محمد بن سلمان بعد از سفر به الجزایر روز دوشنبه در سفری چند ساعته وارد اردن خواهد شد. این در حالی است که سفر او به تونس با مخالفت‌های شدید معترضان تونسی همراه شد.

گردآوری و تنظیم از پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 359896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.