رویداد "ایده کاپ شهر" در اصفهان برگزار می شود

دومین رویداد "ایده کاپ شهر" توسط شهرداری اصفهان با موضوع " درآمدهای شهری" به منظور جلب مشارکت مردمی در حوزه مدیریت شهری سیزدهم آذرماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین با همکاری معاونت مالی و اقتصادی و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان این رویداد را برگزار می کند.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای دریافت ایده‌های شهروندان اصفهانی قالب‌های مختلفی در نظر گرفته است، اظهار کرد: یکی از این قالب‌ها سامانه نظام پیشنهادها است سامانه نظام پیشنهادات شهرداری اصفهان همواره آماده و پذیرای ایده‌ها و طرح های شهروندان اصفهانی است تا با انجام بررسی‌های لازم ایده ها و طرح‌های برگزیده را در سیستم شهرداری این شهر اجرا کند.

محمدحسین قورچانی افزود: در سامانه نظام پیشنهادات ۳۰ کمیته تخصصی برای بررسی ایده ها وجود دارد و اگر قرار باشد ایده مورد بررسی و پردازش بیشتر قرار گیرد با فرد تماس گرفته می‌شود، این سامانه توسط مدیریت جدید این حوزه مورد بازبینی و بازسازی قرار گرفت به طوریکه اعتماد عمومی را بیش از پیش به عملکرد این سامانه جلب کرده است.  

وی اضافه کرد: دومین قالب برگزاری رویدادی با عنوان "ایده کاپ شهر" است که در آن به جامعه هدف با دید تخصصی‌تری نگاه شده است، رویداد حال حاضر با موضوع درآمدهای شهری برگزار می شود و دسته‌بندی جنسی و سنی برای شرکت در این رویداد مورد نظر نیست.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: اولین رویداد با عنوان "ایده کاپ شهر دانش آموز" برگزار شد و جامعه هدف فقط دانش آموزان بودند تا نگاهی متفاوت نسبت به مسائل شهری داشته باشیم و از دید دانش آموزان به شهر نگاه کنیم. اگر از سنین کودکی، مشارکت در مسائل شهری آموزش داده شود نظام مشارکتی در معنای واقعی خود تحقق می‌یابد.

ایده کاپ شهر در دو حوزه ایده‌ها و طرح‌ها برگزار می شود

قورچانی با اشاره به تفاوت های ایده و طرح، گفت: ایده، یک طرحواره ذهنی است که در ذهن افراد شکل می‌گیرد اما طرح فرایند انجام یک ایده و دارای خروجی است که به تولید محصول نیز منجر می‌شود همچنین ایده مالکیت معنوی ندارد چون هنوز به خروجی و محصول مشخصی نرسیده است اما طرح ها مالکیت مادی و معنوی دارد در مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین نیز طرح‌ها به ثبت می رسد.

وی افزود: در "ایده‌کاپ در آمدهای شهری" با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و مدیریت درآمد شهرداری مذاکره کردیم تا سه ایده و طرح برتر به صورت پایلوت اجرا شود.

قورچانی اعلام کرد: تا دهم آذرماه امسال مهلت ارائه طرح‌ها و ایده ها توسط مردم وجود دارد و سپس مرحله داوری اولیه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در قسمت ایده ها چهار محور در نظر گرفته شده است، افزود: اولین محور، راهکار های نوین و خلاقانه برای وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری و افزایش مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض است زیرا یکی از معضلاتی که شهرداری با آن روبه‌رو است، مشارکت شهروندان در پرداخت به موقع عوارض است.

قورچانی با اشاره به اینکه ریشه این رویداد به سمت درآمدهای پایدار شهری است، گفت: شاید افراد ایده هایی داشته باشند برای فرهنگ سازی یا جلب اعتماد عمومی چون یکی از شاخص های در آمد پایدار شهرداری عوارض است و اگر به موقع وصول شود می‌تواند به افزایش خدمات رسانی توسط شهرداری کمک کند.

وی افزود: یکی دیگر از محورهای ایده پردازی "بهره برداری از ظرفیت های قانونی در اختیار شهرداری برای درآمدزایی پایدار با محوریت مشارکت" است، با توجه به اینکه از برخی ظرفیت‌های قانونی موجود در شهرداری استفاده بهینه و کامل برای افزایش درآمدها نمی‌شود یا حتی برخی از قوانین فراموش شده است، شهروندان یا سرمایه دارانی هستند که با ایده ها و طرح های خود می‌توانند با شهرداری مشارکت کنند.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اضافه کرد: در سومین محور از رویداد ایده‌کاپ "معرفی مشوق های جدید در اختیار شهرداری برای جذب سرمایه گذاری" به عنوان موضوع در نظر گرفته شده است، به این معنی که شهرداری چه مشوق هایی می‌تواند بدهد تا سرمایه‌گذاران را جذب مشارکت در پروژه های خود کند و شاخص های اقتصاد شهری را ارتقا دهد.

قورچانی ادامه داد: چهارمین محور ایده پردازی " راهکارهای مولد سازی دارایی های موجود و در اختیار شهرداری اعم از اماکن تجاری اداری و مسکونی" است شهرداری مایملکی دارد که می‌توان از آن درآمد ایجاد کرد، دارایی هایی که کنار گذاشته شده و از آن استفاده ای نمی‌شود و هزینه های تعمیر و نگهداری آن نیز بر عهده شهرداری است.

وی با اشاره به محورهای موضوعی طرح ها، گفت: معرفی منابع در آمد جدید با رویکرد درآمد پایدار، ارائه طرح در راستای بهره برداری موقت از فضاها و مکان های بدون استفاده در اختیار شهروندان در محیط شهری، ارائه طرح در راستای بهره برداری موقت از فضاها و مکان های بلا استفاده در اختیار شهروندان در محیط شهری، راهکارهای نوین جمع آوری وصحت سنجی اطلاعات ملکی شهرداری و ارائه راهکارجهت جذب خیرین در تامین مالی پروژه های شهری است.

قورچانی افزود: برخی زمین ها و املاک وجود دارد که متعلق به شهروندان و بلااستفاده است که می‌توان درقالب قرادادهای مشارکتی مورد استفاده شهرداری قرار گیرد، برای مثال فضایی که قابلیت پارکینگ شدن دارد در اختیار شهرداری برای استفاده عموم مردم گذاشته شود، شهرداری از بسیاری از این فضاها اطلاع ندارد، ممکن است شهروندان با معرفی این فضاها بتوانند زمینه خوبی برای ایجاد مشارکت و کسب درآمد فراهم کنند.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اضافه کرد: بانک های اطلاعاتی اصفهان ضعیف است اگر نرم افزاری طراحی شود تا اطلاعات به روز رسانی و جمع آوری شود می‌توان از آن در آمدزایی کرد.

وی گفت: شاید خیّری باشد که به جای ساخت مدرسه تمایل به کمک به انجام پروژه های شهری داشته باشد، متاسفانه از ظرفیت خیرین غافل شده ایم اینکار نیاز به اعتماد سازی دارد در صورتی که اصفهان یکی از بزرگترین ظرفیت های خیرین را دارد، به عنوان مثال در کشورهای خارجی سهم خیرین در پروژه های شهری به ۱۰ درصد نیز می‌رسد.

ایده ها و طرح های برتر ضمانت اجرایی دارد

وی گفت: در موضوع آب و فضای سبز شهری از قبل با سازمان پارک ها وارد مذاکره شدیم و این توافق صورت گرفت که سه طرح برتر به صورت پایلوت (معادل آزمایشی ) اجرایی شود این ضمانت اجرایی به ما و افراد داده شد قبلا ایده ها به چرخه وارد می‌شد اما ضمانت اجرایی نداشت و خروجی ای از آن گرفته نمی‌شد.

قورچانی افزود: طرح هایی که در فضای سبز شهری داده شد در حال اجراست و منتظر پاسخگویی هستیم اگر از این اجرای آزمایشی، پاسخ خوبی دریافت شود شهرداری وارد فرایند قرارداد نویسی می شود که این کار علاوه بر کمک به اقتصاد شهر، اعتماد عمومی را در رابطه با ارائه ایده ها و طرح های قابل اجرا در شهر ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال در آمد صرفا مستقیم نیستیم وقتی سرمایه گذار جذب شود و شروع به فعالیت کند گردش سرمایه ای که به وجود می آید به اقتصاد شهر کمک می‌کند،  درآمد های غیرمستقیم شهری پایدارتر است و تاثیر بسزایی نیز در اقتصاد شهری دارد.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: هر چه مدیران در اداره شهرها از مشارکت شهروندان بیشتر استفاده کنند و به عبارتی نظام مشارکتی در اداره شهر داشته باشند، فرآیندهای اداره شهری بسیار پویاتر، خلاق تر و ارزان تر از شهرهایی که کاملا بدنه مدیریتی آنها از مردم جداست و خواسته های مردم را درست متوجه نیستند، انجام می شود.  

قورچانی افزود: فلسفه نظام پیشنهادات این است که مردم را در فرایند های مدیریتی درگیر کند، ذهن مردم خلاق است و مردم برخی مسائل را بهتر از مدیران شهری می‌بینند به دلیل اینکه کسی که در کوچه پس کوچه ها و محله شهر زندگی می‌کند بیشتر از مدیران با مسائل و مشکلات آن محله و یا آن قسمت از شهر آشنا هستند.

کد خبر 359767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.