هت تریک نایب قهرمانی برای ایرانی ها/پرسپولیس هم به اصفهانی‌ها پیوست

تیم فوتبال پرسپولیس با صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا سومین تیم ایرانی لقب گرفت که فرصت رسیدن به این مرحله را پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی فوتبال لیگ قهرمانان آسیا هفته گذشته برگزار شد و رسانه‌ها در این مدت مشغول بررسی شانس صعود ۲ نماینده قطعی و ۲ نماینده نیمه قطعی فوتبال ایران بوده‌اند. بر اساس قرعه کشی انجام شده تیم‌ها به صورت زیر در گروه‌های هشت گانه تقسیم خواهند شد.

گروه بندی منطقه غرب آسیا

A: الوصل امارات- برنده پلی آف الوحدات اردن و الکویت کویت با برنده پلی ‌آف ذوب‌آهن و الغرافه قطر- الزورا عراق-

B: الوحده امارات- الاتحاد عربستان- لکوموتیو ازبکستان- برنده پلی ‌آف سایپا و (الریان) قطر با (مینروا) هند

C: العین امارات- الهلال عربستان- استقلال تهران- الدحیل قطر

D: الاهلی عربستان، السد قطر یا برنده (النصر) امارات و پلی آف (پاختاکور) ازبکستان و (نیروهوایی) عراق- پرسپولیس تهران

 گروه بندی منطقه شرق آسیا

گروه E: اولسان هیوندای کره جنوبی، (پلی‌آف ۲)، (پلی‌آف ۴)، جوهر دارالتعظیم مالزی

گروه F: تیم دوم لیگ کره جنوبی، گوانگجو اورگرانده چین، (پلی‌آف ۳)، ملبورن ویکتوری استرالیا

گروه G: چونبوک موتورز کره جنوبی، تیم دوم لیگ چین، تیم دوم لیگ ژاپن، بوریرام تایلند

گروه H: (پلی‌آف ۱)، شانگهان SIPG چین، کاوازاکی ژاپن، سیدنی اف.سی استرالیا

 در این شرایط باید دید که چهار نماینده فوتبال ایران با آغاز فصل تازه لیگ قهرمانان آسیا چه نتایجی را از خودشان به جا خواهند گذاشت. بعد از بررسی ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا در گزارش‌های قبلی ، امروز هفت فصل پایانی این مسابقات تا قبل از فصل ۲۰۱۹ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 ۲۰۱۲ قهرمان اولسان هیوندای کره جنوبی

سی و یکمین دورهٔ مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و دهمین دوره جدید آن تحت عنوان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد و اولسان هیوندای کره جنوبی با پیروزی سه بر صفر مقابل الاهلی عربستان سعودی به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت. در این دوره سهمیه فوتبال ایران از چهار نماینده قطعی به ۲ نماینده قطعی و ۲ سهمیه پلی‌آف کاهش پیدا کرد تا کار برای حضور نمایندگان کشورمان در مرحله گروهی بسیار سخت شود.

سپاهان به عنوان قهرمان لیگ دهم و پرسپولیس به عنوان قهرمان جام حذفی به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی شدند و تیم‌های استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان هم به عنوان تیم‌های دوم و سوم لیگ برتر راهی مرحله پلی‌اف شدند. اما دست قرعه در این مرحله نمایندگان ایران را در مقابل یکدیگر قرار داد و استقلال در تک بازی پلی‌اف توانست ذوب‌آهن را که در ان روزها به شدت افت کرده بود با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد و به مرحله گروهی راه پیدا کند.

آبی‌های فوتبال ایران رد مرحله گروهی بعد از الجزیره امارات تیم دوم جدول گروه اول مسابقات شدند و به مرحله حذفی راه پیدا کردند. استقلال در این مرحله حریف سپاهانی شد که در مرحله گروهی تونسته بود با عبور از سد تیم‌های الاهلی عربستان، النصر امارات و لخویا قطر به عنوان تیم صدرنشین صعود کند. بازی نمایندگان ایران در استادیوم فولادشهر با برتری ۲برصفر سپاهان به پایان رسید تا زردهای فوتبال اصفهان به جمع ۸ تیم راه پیدا کنند.

سپاهان برای صعود به مرحله نیمه نهایی حریف الاهلی عربستان شد اما در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت با نتیجه چهار بر یک مغلوب حریف خودش شد تا نماینده عربستان به مرحله نیمه نهایی برسد. پرسپولیس دیگر نماینده ایران در این فصل هم در گروه چهارم مسابقات بعد از الهلال عربستان به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد ولی قرمزها هم در خانه الاتحاد عربستان با سه گل به این تیم باختند تا کار نمایندگان آسیایی ایران بدون هیچ اتفاق مهمی به پایان برسد.

۲۰۱۳ قهرمان گوانگژو چین

در این فصل فوتبال ایران صاحب سه نماینده قطعی و یک سهمیه پلی‌آف بود و تیم صبای قم به عنوان نماینده چهارم فوتبال ایران در این مرحله به دیدار الشباب امارات رفت که پس از تساوی یک بر یک در وقت عادی و اضافه در نهایت در ضربات پنالتی به حریف خودش باخت تا فوتبال ایران با تراکتورسازی، سپاهان و استقلال راهی مرحله گروهی شود. تراکتورسازی در اولین حضور آسیایی خودش عملکرد بسیار ضعیفی داشت و در گروهی که الشباب عربستان و الجیش قطر صعود کردند در نهایت بر روی پله چهارم قرار گرفت.

سپاهان هم در یک گروه بسیار سخت طبق معمول حریف الاهلی عربستان نشد تا نماینده فوتبال عربستان در کنار الغرافه قطر از این گروه صعود کنند. بعد از حذف دو نماینده فوتبال ایران نوبت به استقلال رسید تا با امیر قلعه نویی فصلی بسیار خوب را برای هوادارانش رقم بزند. آبی‌ها در مرحله گروهی بالاتر از الهلال عربستان، العین امارات و الریان قطر که به نوعی گروه مرگ هم لقب گرفته بود با عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شدند. استقلال در این مرحله و در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت با نتیجه چهار بر ۲ موفق به شکست الشباب امارات شد تا به جمع ۸ تیم نهایی برسد.

استقلال که در دور جدید لیگ قهرمانان آسیا برای اولین بار حضور در این مرحله را تجربه می‌کرد در قرعه هم بسیار خوش شانس بود و در مصاف با بوریرام تایلند توانست در مجموع سه بر یک به برتری دست پیدا کند و به مرحله نیمه نهایی برسد. اما کار استقلال در این مرحله به پایان رسید و نماینده فوتبال ایران در دو بازی رفت و برگشت با نتیجه  چهار بر ۲ به اف سی سئول کره جنوبی باخت تا فوتبال ایران شاهد حضور سومین نماینده خودش در فینال لیگ قهرمانان آسیا نباشد.

در فینال هم تیم گوانگژو چین توانست با کسب تساوی مجموع سه بر سه در مقابل اف سی سئول و تنها به خاطر گل زده بیشتر در خانه حریف برای اولین بار یک تیم چینی را به عنوان قهرمانی قاره کهن برساند.

۲۰۱۴ قهرمان وسترن سیدنی استرالیا

در این فصل باز هم سهمیه کشورهای اسایی تغییر پیدا کرد و فوتبال ایران با چهار نماینده قطعی راهی لیگ قهرمانان آسیا شد. در گروه اول استقلال تهران حریف الشباب عربستان و الجزیره امارات نشد و در نهایت به عنوان سومی گروه دست پیدا کرد تا بعد از درخشش در فصل ۲۱۰۳ رویای هواداران آبی در فصل ۲۰۱۴ خیلی زود به پایان برسد.

در گروه دوم فولاد خوزستان فراتر از حد تصور ظاهر شد و بالاتر از بنیادکار ازبکستان و الجیش قطر به عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعد صعود کرد. در این مرحله فولاد در مصاف با السد قطر در مجموع به تساوی دو بر دو رسید و به خاطر گل خورده در خانه نتوانست به جمع ۸ تیم برسد.

تراکتورسازی و سپاهان هم دو نماینده دیگر فوتبال ایران در این فصل بودند که با قرار گرفتن در جایگاه پایانی جدول گروه عملکرد ناموفقی را به نمایش گذاشتند. در فینال این فصل هم وسترن استرالیا با برتری در مقابل الهلال عربستان به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد.

۲۰۱۵ قهرمان گوانگژو چین

تغییرات متوالی کنفدراسیون فوتبال آسیا در بحث سهمیه کشورها دوباره وضعیت فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد و این بار ایران با ۱+۳ سهمیه راهی لیگ قهرمانان آسیا شد. نفت تهران تیم سوم جدول لیگ توانست با برتری یک بر صفر در مقابل الجیش قطر خودش را به مرحله گروهی برساند تا چهارمین نماینده قطعی ایران در اسیا باشد.

در گروه اول پرسپولیس ایران بعد از لخویا قطر تیم دوم گروه شد و به مرحله حذفی صعود کرد. در این مرحله پرسپولیس در شرایطی که توانسته بود در بازی رفت با یک گل الهلال را شکست دهد در بازی برگشت سه گل از این تیم خورد و با آسیا خداحافطی کرد. اما نفت تهران دیگر نماینده ایران که از مرحله پلی‌اف به مرحله گروهی رسیده بود دست به انجام یک کار بزرگ زد و بعد از العین امارات به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله حذفی شد. نفتی‌ها در گام بعد هم فوق العاده ظاهر شدند و به واسطه گل زده در خانه الاهلی عربستان توانستند به جمع ۸ تیم نهایی راه پیدا کنند.

نماینده ایران برای صعود به جمع چهار تیم نهایی به الاهلی امارات باخت ولی صعود نفت تا همین مرحله هم در نوع خودش یک قهرمانی به شمار می‌آمد. فولاد تیم سوم گروه سوم شد و تراکتورسازی هم مطابق روال سالهای قبل در گروه خودش آخر شد تا کار نمایندگان ایران در این فصل هم به پایان برسد. در بازی فینال هم تیم گوانگژو چین توانست الاهلی امارات را شکست دهد و برای دومین بار قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کند.

۲۰۱۶ قهرمان چونبوک موتور

در این فصل هم طبق روال سهمیه ایران ۱+۳ بود که نفت تهران در مرحله پلی‌اف به الجیش قطر باخت تا سهمیه نهایی فوتبال ایران فقط سه تیم باشد. سپاهان اولین نماینده ایران بود که در گروه لوکوموتیو تاشکند ، النصر امارات و الاتحاد عربستان به مقام چهارم رسید و حذف شد. ذوب‌آهن بعد از چند فصل دوری از آسیا سرانجام به خاطر قهرمانی در جام حذفی با هدایت یحیی گل محمدی وارد این مسابقات شد و در گروه مرگ که لخویا قطرف بنیادکار ازبکستان و النصر عربستان حضور داشتند به عنوان تیم صدرنشین صعود کرد.

اما شاگردان یحیی گل محمدی در مرحله بعد با وجود تساوی یک بر یک در خانه العین در روزی که استادیوم فولادشهر مملو از تماشاگر بود با ۲ گل به این تیم باختند تا کار ذوب‌آهن هم به پایان برسد. تراکتورسازی سومین نماینده ایران در این فصل سرانجام سنت شکنی کرد و به جای آخر شدن در گروه توانست با گذر از سد تیم‌هایی همچون الهلال، پاختاکور و الجزیره به عنوان تیم صدرنشین صعود کند. تبریزی‌ها در این مرحله هم در دو بازی پرگل در مجموع پنج بر چهار مغلوب النصر امارات شدند.

در بازی فینال این دوره هم چونبوک موتور کره توانست العین امارا ت را ببرد و قهرمان شود.

۲۰۱۷ قهرمان اوراوارد

در این دوره چونبوک هیوندای موتورز باید از عنوان قهرمانی پارسال خود در این دوره دفاع می‌کرد، اما این تیم در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ به دلیل رسوایی تبانی و رشوه‌خواری در لیگ برتر کره، کی لیگ از این دوره از مسابقات حذف شدند. این تیم درخواست دادگاه تجدید نظر داوری ورزشی داد که در نهایت در تاریخ سه فوریه این درخواست نیز رد شد.

در این فصل سهمیه پلی‌آف ایران به استقلال تهران رسید و این تیم در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت و در ضربات پنالتی با شکست السد قطر به مرحله گروهی رسید. استقلال در این مرحله بعد از الاهلی امارات دوم شد و توانست فرصت صعود به مرحله حذفی را پیدا کند.اما آبی‌ها در یک بازی تاریخی در مقابل العین امارات ۶ گل دریافت کردند تا از این جام خداحافظی کنند.

استقلال خوزستان به عنوان قهرمان لیگ پانزدهم دومین نماینده کشورمان در این فصل بود که در گروه دوم بعد از لخویا قطر روی پله دوم قرار گرفت تا صعودی دلچسب را تجربه کند. شاگردان سیروس پورموسوی در مرحله حذفی حریف الهلال عربستان نشدند تا دومین نماینده فوتبال ایران هم حذف شود.

پرسپولیس دیگر تیم ایرانی این فصل لیگ قهرمانان آسیا هم بعد از الهلال تیم دوم گروه شد و به مرحله حذفی صعود کرد. کار اصلی شاگردان برانکو در این مرحله شروع شد که ابتدا با حساب یک بر صفر لخویای قطر را در مجموع دو مسابقه شکست دادند و برای رسیدن به نیمه نهایی هم با نتیجه پنج بر سه الاهلی عربستان را شکست دادند تا برای اولین بار در ترایخ فوتبال خودشان به مرحله نیمه نهایی برسند. سرخ‌ها درگام یکی به آخر به یکباره با داستان محرومیت مهدی طارمی روبرو شدند و با تیمی نه چندان با روحیه  در مجموع شش بر دو به الهلال عربستان باختند و حذف شدند.

اوراوارد ژاپن در این دوره به قهرمانی رسید.

۲۰۱۸ قهرمان کاشیما آنتلرز ژاپن

هنوز زمان آنچنان زیادی از برگزاری بازی دو تیم پرسپولیس و کاشیمای ژاپن در مرحله برگشت بازی فینال این فصل نگذشته و نماینده فوتبال ایران با وجود مشکلات فراوانی که در بحث کمبود بازیکن داشت با تلاش مهره‌هایش توانست به فینال برسد اما در بازی پایانی سرخ‌های ایران حریف سرخ‌های ژاپن نشدند تا هت تریک نایب قهرمانی آسیایی برای فوتبال ایران رقم بخورد و پرسپولیس هم در کنار سپاهان و ذوب‌آهن قرار بگیرد.

در فصل ۲۰۱۸ ذوب‌آهن نماینده ایران در مرحله پلی‌اف بود که با شکست ایزاول هند توانست به مرحله گروهی راه پیدا کند. ذوب‌آهن در گروه الدحیل ، لوکوموتیو تاشکند و الوحده امارات تیم دوم شد وگام به دور بعدی گذاشت. از طرف دیگر استقلال تهران هم با گذر از العین امارات، الریان قطر و الهلال عربستان به عنوان تیم صدرنشین صعود کرد تا حریف ذوب‌آهن شود ولی در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت استقلال توانست با درخشش مامه تیام مهاجم خارجی خودش سه بر دو ذوب‌آهن را از پیش رو بردارد و حریف السد شود.

اما قطری‌های در مجموع دو مسابقه برتر از استقلال بودند تا آبی‌ها نتوانند پا به مرحله بعدی مسابقات بگذارند. البته تراکتورسازی دیگر نماینده ایران در این فصل هم در گروه خودش چهارم شد تا نوبت به درخشش پرسپولیس برسد. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در مرحله گروهی السد قطرف نسف قرشی ازبکستان و الوصل امارات را پشت سر گذاشتند و حریف الجزیره امارات در مرحله یک هشتم شدند.

باختسه بر دو در خانه حریف و برد دو بر یک در تهران حکم به صعود پرسپولیس به مرحله یک چهارم نهایی داد که پرسپولسی‌ها در این مرحله هم با نتیجه سه بر دو توانستند الدحیل قطر را شکست دهند و برای دومین سال متوالی به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنند. پرسپولیس در این مرحله هم ابتدا با یک گل السد را در خانه خودش برد تا تساوی یک بر یک در بازی برگشت حکم به فینالیست شدن پرسپولیس بدهد. اما در بازی فینال نماینده ایران در بازی رفت با ۲ گل به کاشیما باخت و تساوی صفر بر صفر در بازی برگشت دست پرسپولیس را از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه کرد.

کد خبر 359754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.