گِل و لای پینارت حاصل کشمکش زیاده‌خواهان

آرزوی ۳۰ ساله ساکنان شرق اصفهان پایان یافتن پروژه‌ای عظیم در شرق اصفهان است که قرار است آبادانی و سرزندگی را به این منطقه ارزانی کند، پروژه‌ای که پس از اتمام، ارزش افزوده زیادی برای ساکنان پینارت، روشن‌دشت،ارغوانیه و سلمان فارسی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تکمیل پروژه میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های محدوده سه راه پینارت، آرزوی دیرینه مردم شرق اصفهان برای تسهیل در رفت و آمد به آرامستان باغ رضوان، میدان میوه و تره‌بار و دانشگاه خوراسگان است، ابرپروژه‌ای که این روزها به دلیل ناتمام ماندن، گلایه‌مندی شهروندان ساکن آن محدوده را همراه داشته است.

  «محدوده پینارت و روشن‌دشت مثل حلبی‌آباد تهران شدهاست، خیابان مشتاق سوم ایمنی ندارد، نه سرعت‌گیر، نه چراغ راهنمایی و نه علائم ترافیکی... هر روز دلهره رفت و آمد دانش‌آموزان خود را داریم؛ اینجا حتی ایستگاه اتوبوس هم ندارد تا مردم برای آمدن اتوبوس روی پا نایستند، بارها روزهای مختلفی برای افتتاح پروژه اعلام شده است اما اتفاقی نیفتاد و ما همچنان چشم انتظار تکمیل این میدان هستیم»؛ اینها بخشی از گلایه‌های شهروندان ساکن در محدوده سه راهی پینارت و روشن‌دشت است.

«رضا محمدی» یکی از ساکنان محله پینارت می‌گوید: «اینجا خیابانی است که باید ۵۰ سال پیش آزادسازی می شد، اما هنوز انجام نشده، چقدر باید اینجا مردم در تصادفات کُشته شوند!؟ پنجشنبه‌ها در مسیر باغ رضوان تصادف  زیاد اتفاق می‌افتد و همه در انتظار تمام شدن پروژه هستند».

محمد عبداللهی از اهالی روشن‌دشت نیز اظهار می‌کند: «در محدوده سه راهی پینارت ۳۰ متر خیابان وجود دارد که در طول مسیر ناگهان به خیابانی با عرض پنج متر تبدیل می‌شود و با پیچ خطرناکی که دارد، اگر راننده‌ای با این مسیر آشنا نباشد، بی‌شک تصادف می‌کند».

افزایش  ۲۵ درصدی تصادفات در سه راهی پینارت

«سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهور استان اصفهان حادثه‌ساز بودن این محدوده از شهر را تایید کرده، در خصوص وضعیت ایمنی و تردد در مسیر محور روشن‌دشت، اظهار می کند: در سه راهی پینارت با توجه به شرایط موجود، وضعیت تردد با مشکلات زیادی همراه است؛ به ویژه در انتهای ارغوانیه مسیر منتهی به میدان شهدای هسته‌ای باید اصلاحات هندسی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی انجام شود تا شاهد کاهش تصادفات در این نقطه شهر باشیم.

وی از افزایش  ۲۵ درصدی تصادفات خسارتی و جرحی نسبت به سایر مسیرها در سه راهی پینارت خبر داده، می‌گوید: شهرداری تا کنون در این محدوده اقدامات زیادی انجام داده است، اما باید عملیات عمرانی سریعتر تکمیل شود تا این محدوده سر و سامان پیدا کند.

ضرر یک میلیارد تومانی شهرداری اصفهان بابت تاخیر ۴۸۷ روزه در تکمیل پروژه

«ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این باره تصریح می‌کند: پروژه میدان شهدای هسته‌ای در واقع چهار پروژه در قالب یک پروژه است، اما قراردادی که منعقد شده برای پروژه ادامه خیابان سلمان فارسی تا میدان شهدای هسته‌ای است که در اسفندماه سال ۹۵ امضا شد.

وی تصریح می‌کند: قرار بود پس از آزادسازی پلاک‌های در مسیر، طی شش ماه این پروژه نهایی شود، اما به دلیل مشکلات زیادی که در آزادسازی پلاک‌ها به وجود آمد، عملیات اجرایی پروژه به طول انجامید؛ البته ما قول دادیم و باید جوابگوی دغدغه‌های مردم باشیم، به همین دلیل از وضعیت پیش آمده در محل پروژه از شهروندان عذرخواهی می‌کنم.  

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تا کنون جلسات زیادی برای پیگیری روند پیشرفت پروژه با حضور شهردار اصفهان برگزار شده است، اما با توجه به مشکلاتی که در فرایند آزادسازی است، مجبور هستیم پروژه را به سبک خزنده پیش ببریم، می‌گوید: ۴۸۷ روز تاخیر در تکمیل پروژه میدان شهدای هسته‌ای، شهرداری اصفهان را به میزان یک میلیارد تومان فقط بابت تعدیل پروژه متضرر کرده است؛ لذا به نفع شهرداری نیست که پروژه با تاخیر تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اضافه می‌کند: بی‌شک اگر پیمانکار پروژه فردی غیر از پیمانکاران شهرداری بود، چه بسا مطالبات دیگری بابت تاخیر در اجرا از شهرداری اصفهان داشت، هر چند تلاش کرده‌ایم پروژه را به تناسب آزادسازی، اجرا کنیم.

مظفر با بیان اینکه طبق قوانین باید توافق با مالکان پلاک‌های در مسیر اجرای پروژه، انجام شود و اگر نتیجه‌ حاصل نشد مجبور به اجرای ماده هشت و ۹ قانون می‌شویم، اضافه می‌کند: البته این اقدام نیاز به نقدینگی زیاد دارد که با توجه به شرایط مالی شهرداری متناسب نیست و بیشتر باید با مالکان توافق انجام شود؛ مالکان برخی پلاک‌ها و حتی سند بعضی پلاک‌ها ابهام دارد، همچنین برای انجام سیر قانونی هر کدام از پلاک‌ها زمان زیادی تلف می‌شود، البته شهرداری باید جوابگوی مردم باشد، اما مردم باید بدانند شهرداری نیاز به همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها دارد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان اظهارمی‌کند: ابعاد این پروژه بسیار گسترده است، البته سرعت کم در تکمیل آن به خاطر مباحث آزادسازی است و هر زمان این بخش به پایان برسد، ظرف چهارماه مراحل تکمیل پروژه را انجام خواهیم داد.

پروژه تعطیل نشده!

«رضا اخوان» مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: اَبَر پروژه میدان شهدای هسته‌ای شامل چهار پروژه میدان شهدای هسته‌ای، ادامه خیایان مشتاق سوم یا همان سلمان فارسی، خیابان روشن دشت و خیابان ارغوانیه است که میدان شهدای هسته‌ای به مساحت ۴۰ هزار مترمربع، خیابان سلمان فارسی به طول ۷۰۰ متر و عرض ۶۰ متر، خیابان روشن دشت به طول یک هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر و خیابان ارغوانیه به طول ۹۰۰ متر و عرض ۶۰ متر است.

وی تصریح می‌کند: شرایط محیطی، موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه در آن زمان ایجاب می‌کرد که ساماندهی و تعریض میدان و احداث خیابان‌های مورد اشاره از ضروریات تسهیل در رفت و آمد و به عنوان یکی از درایگاه‌های اصلی و ورودی شرق شهر اصفهان است.

اخوان تاکید می‌کند: در زمان اجرای پروژه به تمام ابعاد و وجوه تاثیرگذار در پروژه پرداخته نشده است و در حین اجرا با وجوه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی، کالبدی و ... پروژه مواجه شده‌ایم که با انجام مطالعات لازم در راستای انطباق آن با شرایط فیزیکی محل، اقدامات لازم انجام شده است.

وی تصریح می‌کند: پروژه میدان شهدای هسته‌ای طی دو قرارداد تعریف شده است که قرارداد اول شامل خیابان‌سازی خیابان مشتاق سوم و روشن‌دشت حدفاصل کانال تا کمربندی و قرارداد دوم عملیات اجرایی مربوط به میدان شهدای هسته‌ای و ارغوانیه است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه سال ۹۵ بر اساس تصمیم مدیریت شهری وقت، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت، اما با توجه به شرایط شهرداری در آن زمان و بعد از آن و پیش‌بینی نشدن منابع مورد نیاز، پروژه از همان ابتدا نیاز به حجم زیاد آزادسازی داشته و با استقراض و دریافت وام آغاز شده است، اظهار می‌کند: در ظاهر بسیاری بر این باور بودند که اینجا زمین‌های کشاورزی، باغ‌، گلخانه یا تعدادی واحدهای تجاری ریزدانه است که اکثر آنها مجوز قانونی ندارد؛ اما هنگام اقدام برای  آزادسازی و تملک این اراضی به دلیل تعدد مالکان، کار بسیار سخت شد، زیرا بخشی از پروژه در محدوده قانونی و بخشی در حریم شهر قرار دارد؛ در بخشی که داخل محدوده بوده اقداماتی انجام شده است، اما در بخشی که در حریم واقع شده است و شهرداری نمی‌تواند برای باقی مانده املاک مورد نظر مجوزی صادر کند و یا تفکیکی انجام دهد، با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این پروژه از لحاظ تنویر افکار عمومی و تبیین شرایط و ابعاد پروژه گمنام مانده است، البته در پروژه‌های عمرانی با شرایط مشابه این پروژه، حدود ۹۰ درصد هزینه و اعتبارات مورد نیاز، صرف آزادسازی می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد برای اجرا باقی می‌ماند.

اخوان با بیان اینکه تا کنون حدود ۹۵ میلیارد تومان برای آزادسازی و اجرای پروژه میدان شهدای هسته‌ای هزینه شده است که بخشی از آن در قالب توافقات در حال انجام است و هنوز نهایی نشده است، می‌گوید: در دوره مدیریت جدید شهرداری نه تنها کار تعطیل نشده است، بلکه بازپرداخت بدهی‌های قبل در حال انجام است و برای اتمام این پروژه نیمه‌کاره به ارث رسیده تمام وقت و با اهتمام ویژه تلاش می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جلسات کمیسیون‌های معوض و توافق با مالکان پلاک‌های در مسیر اجرای پروژه متعدد بوده، اما با توجه به فرسایشی شدن پروژه تحت تاثیر برخی عوامل بیرونی قرار گرفته است، تصریح می‌کند: قیمت‌های کارشناسی که در ابتدای اجرای پروژه بوده با قیمت‌های کارشناسی ماه‌های اخیر فاصله فاحشی پیدا کرده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان به مالکان پلاک‌های در مسیر اجرای پروژه توصیه کرد: از انتخاب واسطههای خاص و معلوم الحال که به دنبال زیاده‌خواهی هستند، خودداری کنند و به طور مستقیم به شهرداری مراجعه کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی با بیان اینکه شهرداری وظیفه حفاظت از اموال و بیت‌المال مردم را بر عهده دارد، می‌گوید: بسیاری از مردم بر این باور هستند که شهرداری از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کند در حالی که این نهاد اعتبارات دولتی ندارد و تمام درآمد آن از محل عوارضی است که مردم پرداخت می‌کنند.

اخوان خاطرنشان می‌کند: بودجه سه راه پینارت و میدان شهدای هسته‌ای در اولویت بودجه سال ۹۸ شهرداری منطقه چهار خواهد بود چرا که برای تکمیل پروژه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دغدغه مدیریت شهری رفع نقاط زخمی شهر

«علیرضا نصر اصفهانی» نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا برای پروژه میدان شهدای هسته‌ای اعتبار کافی پیش‌بینی نشده است تا اجرای آن به طول نینجامد؟ اظهار می‌کند: بودجه ای که تعیین می شود بدان معنا نیست که پروژه تا پایان همان سال به اتمام برسد، بلکه ابتدا باید آزادسازی انجام و بعد عملیات ساخت پروژه دنبال شود، البته مدیریت شهری اصفهان به طور جدی در صدد است این پروژه را سریعتر انجام دهد و ساکنان آن محدوده را از شرایط ایجاد شده، نجات دهد.

وی تاکید می‌کند: کاستی ها و کمبودهای اعتبار تکمیل پروژه میدان شهدای هسته‌ای را در بودجه ۹۸ در نظر خواهیم گرفت تا در نیمه اول سال آینده به اتمام برسد و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دغدغه مدیریت شهری رفع نقاط زخمی شهر است، خاطرنشان می‌کند: ما تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن این پروژه را تکمیل کنیم و مورد بهره برداری قرار دهیم.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 359730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    1 0
    خداوکیلی حرف دل ما رو زدید، از شورای شهر می خوایم هر چقدر هزینه لازم داره تا این شُل و گِل تموم بشه، به شهرداری منطقه ما کمک کنید/ خسته شدیم از این وضعیت
  • احسان NL ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    این منطقه وردودی شهر اصفهان هست و مسیر منتهی به محل جدید نمایشگاه اصلا زیبنده نیست چنین شرایطی داشته باشه ، شهرداری باید ضربتی وارد این پروژه مهم بشه
  • احسان NL ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    1 0
    این منطقه وردودی شهر اصفهان هست و مسیر منتهی به محل جدید نمایشگاه اصلا زیبنده نیست چنین شرایطی داشته باشه ، شهرداری باید ضربتی وارد این پروژه مهم بشه