ایندیرا گاندی؛ زنی که نخست وزیر دنیای رنگ‌ها شد

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه‌ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه‌ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش‌های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تأثیر‍‌گذار بپردازد و نگاهی به حرکت‌های جسورانه‌ این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام‌بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی‌های بانوان با دیده تردید می‌نگرند.

همه ما با شنیدن عنوان «نخست وزیری» مردی کت و شلوار پوشیده و رسمی را در ذهن خود تصور می کنیم که نقش اساسی در سیاست گذاری‌های کشورش دارد؛ اما یک زن هندی توانست به رغم تفاوت‌های جنسیتی شدید و نابرابری های فراوان در هندوستان، این عادت مألوف و کلیشه جنسیتی را از بین ببرد و عنوان نخستین «نخست وزیر زن» هندوستان را به نام خود ثبت کند.

خانواده و کودکی

ایندیرا گاندی در ۱۹ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی در الله آباد هندوستان چشم به جهان گشود. همه خانواده انتظار تولد فرزند پسر را داشتند چرا که خانواده‌های هندی در آن زمان بیشتر پسر دوست بودند و می خواستند فرزند نهرو پسر باشد، مادربزرگ ایندیرا زنی سنتی بود از جنسیت کودک ناخوشنود بود، اما همسرش موتی لعل از تولد کودک دختر خوشحال بود. خانواده نهرو نسبت به بسیاری دیگر از هندی‌ها روشن فکر بودند و هیچ تفاوتی میان دختران و پسرانشان نمی گذاشتند.

ایندیرا در خانواده ای اشراف زاده بزرگ و تربیت شد، مادرش زنی آرام و فرزانه بود که به او زبان، داستان‌ها و افسانه‌های هندی را یاد می داد. نهروها متعلق به کاست برهمن بودند که از مهمترین کاست‌های هندوهای هند بود. «موتی لعل»، پدربزرگ ایندو که سرپرست و بزرگ خاندان نهرو بود از رهبران سیاسی و وکلای الله آباد بود.

رویکرد مذهبی و سیاسی خانواده ایندیرا باعث شد تا وی از کودکی به دنیای سیاست علاقه مند شود. پدر او جواهر لعل نهرو، نخست وزیر پیشین هندوستان و رهبر استقلال این کشور در زمان استعمار انگلستان بود و ارتباط خانوادگی تنگاتنگی با «ماهتما گاندی» داشت، اما به رغم تشابه نام خانوادگی، خانواده وی هیچ نسبت قومی یا خانوادگی با «ماهتما» نداشت.

ایندیرا از دانشگاه ویسوا بهاراری در بنگال فارغ التحصیل شد و در سن ۲۱ سالگی به عنوان عضو حزب کنگره ملی هند انتخاب گردید و فعالانه در جنبش استقلال هند مشارکت کرد. او در سال ۱۹۴۲ میلادی با فیروز گاندی یک حقوقدان پارسی ازدواج کرد.

شوهرش که فقط تشابه اسمی با مهاتما گاندی داشت نیز از فعالان حزب کنگره محسوب می شد.مدتی بعد ، زن و شوهر توسط انگلیسی‌ها دستگیر شده و ۱۳ ماه را در زندان سپری می‌کنند.

در سال ۱۹۴۷ میلادی ، هند استقلالش را کسب می کند و ایندیرا که پدرش جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند شده بود ، نقشی رسمی را در کنار پدر ایفا می کند. در سال ۱۹۵۵ میلادی ، ایندیرا عضو کمیته اجرایی حزب کنگره شده و به یک چهره سیاسی ملی تبدیل می شود و در سال ۱۹۵۹ میلادی برای مدت یک سال ایندیرا سمت دبیرکلی حزب را بر عهده می گیرد.

دوران نخست وزیری

ایندیرا گاندی که عنوان های شغلی سیاسی فراوانی چون وزارت انرژی اتمی، امور الکترونیک را در رزومه خود داشت، در سال ۱۹۶۴ میلادی پس از درگذشت جواهر لعل نهرو در دولت «لعل بهادر شستری» به عنوان وزیر اطلاع رسانی و رادیو و تلویزیون منصوب می شود.

هنگامی که شستری در سال ۱۹۶۶ میلادی به طور ناگهانی فوت می کند ، ایندیرا جانشین او در مقام نخست وزیری هند می شود و سال بعد، نمایندگان حزب کنگره در پارلمان هند ایندیرا گاندی را برای یک دوره ۵ ساله به مقام نخست وزیری انتخاب می کنند.حزب کنگره به رهبری این زن پولادین در انتخابات سال ۱۹۷۱ میلادی به پیروزی خردکننده ای دست می یابد.

ایندیرا یکی از بحث برانگیز ترین زنان هند بود از تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۶۶ تا ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴، ردای سومین نخست وزیری هندوستان را بر تن داشت. در ماه‌های مه و ژوئن سال ۱۹۸۴ میلادی، جنبش استقلال طلبی سیک ها در ایالت پنجاب بالا می گیرد و بیش از ۱۰۰۰ نفر از آنها به معبد زرین آمریتسار ، معبد مقدس فرقه سیک پناه می برند، اما نیروهای ارتش به معبد زرین حمله کرده و در جریان تصرف آن ۹۰ سرباز و ۷۱۲ استقلال طلب سیک کشته می شوند. پس از آن جامعه سیک‌ها در جستجوی موقعیتی برای انتقام جویی از ایندیرا گاندی بودند.

در نهایت هم سیک ها با قتل ایندیرا گاندی انتقام خود را می گیرند. ترور وی در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴ به مرگ نخستین نخست وزیر زن هند منجر شد و دوران دوم نخست وزیری وی را ناتمام گذاشت.

آخرین جمله ای که توسط ایندیرا گاندی قبل از مرگ در یک جمع عمومی بیان شده بود این جمله بود:«اگر امروز بمیرم ، هر قطره خون من کشور و ملت را مستحکم‌تر خواهد کرد».

کد خبر 359729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.