ذوب‌آهن در یکقدمی قهرمانی آسیا/حذف تلخ سپاهان به دست رحمان

بعد از کسب عنوان نایب قهرمانی تیم فوتبال سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۷، این بار نوبت به تیم فوتبال ذوب‌آهن رسید تا این عنوان را در سال ۲۰۱۰ تکرار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود اینکه فوتبال ملی ما چند سالی است با هدایت کارلوس کی‌روش و سبک بازی اقتصادی او حساب خودش را از مدعیان فوتبال آسیا جدا کرده، اما در عرصه فوتبال باشگاهی هنوز این اقتدار وجود ندارد و نمایندگان باشگاهی ایران در مصاف با رقبای خودشان احتیاج به شرایطی بسیار خاص دارند تا بتوانند خودشان را به مراحل بالاتر این مسابقات برسانند. در حقیقت استفاده تیم‌های باشگاهی آسیایی به خصوص در کشرهای عربی از ستاره‌های گرانقیمت فوتبال دنیا عاملی است که باعث شده تیم‌های ایرانی نتوانند با این هزینه‌های عادی رقیب این تیم‌ها شوند و تنها در بعضی از سال‌ها یک جرقه از جانب نمایندگان فوتبال کشورمان در پایان تبدیل به یک آتش گرم شده است.

با این وجود سپاهان تیم صف شکن باشگاهی فوتبال ایران بود که توانست در سال ۲۰۰۷ با صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا تفکرات نمایندگان ایران به رقابت‌های باشگاهی را تغییر دهد و بعد از این اتفاق بود که بقیه نمایندگان ایرانی هم کم کم خودشان را در این مسیر قرار دادند ولی با این وجود هنوز هم عنوان قهرمانی در فصل باشگاهی قاره کهن در ویترین افتخارات فوتبال ایران خالی است. بعد از بررسی پنج دوره ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ که با محوریت نایب قهرمانی سپاهان انجام شد در قسمت دوم به سراغ فصل‌های میانی این رقابت‌ها خواهیم رفت.

۲۰۰۸ قهرمان گامبا اوزاکا ژاپن

بعد از نایب قهرمانی تیم فوتبال سپاهان در سال ۲۰۰۷ تیم‌های ایرانی با روحیه و انگیزه‌ای مضاعف مسابقات سال ۲۰۰۸ را آغاز کردند تا شاید بتوانند به نوعی ادامه دهنده راه طلایی‌پوشان اصفهانی هم باشند. سپاهان به عنوان قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران در شرایطی به لیگ قهرمانان آسیا رفت که با قرار گرفتن در گروه اول این مسابقات در کنار التحاد عربستان، الاتحاد سوریه و و بینادکار ازبکستان که در آن سالها وج گرفته بود کاری سخت برای صعود داشت و در نهایت نماینده فوتبال اصفهان نتوانست از گروه بالا بیاید و در جایگاه سوم جدول قرار گرفت.

سایپا دیگر نماینده ایران به عنوان قهرمان لیگ ششم دست به انجام کاری بزرگ زد و در گروهی که تیم‌های نیروی هوایی عراق، الوصل امارات و الکویت کشور کویت حضور داشتند توانست با ۱۲ امتیاز راهی مرحله حذفی شود. در این مرحله نارنجی‌پوشان فوتبال ایران در مصاف با بنیادکار ازبکستان راه به جایی نبردند و در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت با نتیجه هفت بر سه مغلوب نماینده ازبکستان شدند تا کار برای فوتبال ما به پایان برسد. در فینال این دوره از مسابقات تیم گامبا اوزاکا ژاپن مقتدرانه و با پنج گل آدلاید یونایتد استرالیا را برد و قهرمان این جام شد.

۲۰۰۹ قهرمان پوهانگ استیلرز کرده جنوبی

در این فصل شکل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دچار تغییرات بسیار بزرگی شد و افزایش سهمیه کشورها در کنار برگزار مسابقات پلی‌آف برای رسیدن به مرحله گروهی باعث شد شاهد حضور تیم‌های بیشتری از کشورمان در این مسابقات باشیم و در حقیقت فوتبال ایران با چهار سهمیه به لیگ قهرمانان آسیا رفت. در گروه اول این مسابقات تیم صبای قم به عنوان تیم سوم جدول لیگ هفتم در رقابت با الهلال عربستان، پاختاکور ازبکستان و الاهلی امارات بر روی پله سوم قرار گرفت و موفق به کسب مجوز صعود نشد. در گروه دوم پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ هفتم در رقابتی نفس‌گیر با الشباب عربستان و الغرافه قطر و در شرایطی که تیم الشارجه امارات از این گروه کناره‌گیری کرده بود توانست به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعد شود.

در این مرحله پرسپولیس که به خاطر صدرنشینی در جدول میزبان تک بازی مقابل بنیادکار ازبکستان بود در مقابل چشم تماشاگران خودی با یک گل به بنیادکار باخت تا کار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا به پایان برسد. در گروه سوم استقلال به عنوان قهرمان جام حذفی ایران بسیار ضعیف عمل کرد و در رقابت با الاتحاد عربستان، ام صلال قطر و الجزیره امارات در جایگاه پایانی جدول گروه خودش قرار گرفت. در نهایت سپاهان به عنوان نایب قهرمان لیگ هفتم هم در رقابت با الاتفاق عربستان و بنیادکار ازبکستان موفق به کسب سهمیه صعود نشد و در جایگاه سوم قرار گرفت. در این فصل تیم پوهانگ استیلرز با برتری ۲ بر یک در مقابل التحاد عربستان توانست عنوان قهرمانی این مسابقات را به خانه ببرد.

۲۰۱۰ قهرمان سئونگنام ایلهوا کره جنوبی

در این فصل فوتبال ایران باز هم شاهد درخشش نماینده باشگاهی خود بود و تیم فوتبال ذوب‌آهن با هدایت منصور ابراهیم زاده با عبور از سد مدعیان فوتبال قاره آسیا خودش را به فینال این رقابت‌ها رساند. دیدار نهایی این مسابقات به صورت تک بازی در روز ۲۲ آبان ۱۳۸۹ در توکیو ژاپن با رویارویی دو تیم ذوب‌آهن ایران و سئونگنام کره جنوبی برگزار شد که سئونگنام با نتیجه سه بر یک ذوب آهن را شکست داد و سرانجام این رقابت‌ها با قهرمانی سئونگنام کره جنوبی به اتمام رسید.

در این فصل هم فوتبال ایران صاحب چهار نماینده آسیایی بود که سه نماینده از شهرستان‌ها شامل سپاهان، ذوب‌آهن و مس کرمان در کنار استقلال ترکیب تیم‌های ایرانی حاضر در این رقابت‌ها را تشکیل داده بودند. در گروه اول استقلال بعد از تیم الغرافه قطر با ۱۱ امتیاز به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کرد. در گروه دوم که به گروه مرگ هم شهرت پیدا کرده بود ذوب‌آهن در شرایطی که هیچکس حسابی بر روی این تیم باز نکرده بود توانست در مصاف با بنیادکار ازبکستان، الاتحاد عربستان و الوحده امارات با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله حذفی شود و جالب اینجاست که این صعود باعث شد ذوب‌آهن حرف مس کرمان در تک بازی مرحله بعدی شود.

مسی‌ها در گروه الهلال عربستان و السد قطر به مقام دوم رسیدند تا در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف ذوب‌آهن بروند. این تک بازی کاملا ایرانی که در استادیوم فولادشهر برگزار شد با یک گل به سودشاگردان منصور ابراهیم زاده به پایان رسید تا ماجراجویی آسیایی ذوب‌آهن از اینجا آغاز شود.

ذوب‌آهن در گام بعدی دست به انجام یک کار بزرگ زد و در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت با نتیجه سه بر ۲ پوهانگ استیلرز کره تیم مدعی شرق آسیا  را شکست داد تا به مرحله نیمه نهایی برسد. در این مرحله هم ذوب‌آهن در دو بازی تاریخی که شادی پایان بازی بازیکنان ایرانی در خاک عربستان هم در ذهن هواداران فوتبال باقی مانده توانست الهلال پر ادعا را در مجموع ۲ بر صفر شکست دهد و به فینال راه پیدا کند.

اما در فینال ذوب‌آهن حریف سئونگنام  قدرتمند نشد و با شکست ۳ بر یک دومین عنوان نایب قهرمانی آسیایی نمایندگان ایران رقم خورد. از طرف دیگر استقلال تهران هم در مرحله حذفی با نتیجه سه بر ۲ به الشباب عربستان باخت و حذف شد. سپاهان هم تنها تیم ایرانی در سال ۲۰۱۰ بود که در رقابت با پاختاکور ازبکستان و الشباب عربستان نتوانست از گروه خودش صعود کند.

۲۰۱۱ قهرمان السد قطر

در این فصل هم فوتبال ایران دارای چهار نماینده در لیگ قهرمانان آسیا بود و ماجرای عجیبی که برای تیم سپاهان رقم خورد به این تیم اجازه نداد تا برای دومین بار فرصت رسیدن به فینال آسیایی را پیدا کند. سپاهان در گروهی که الهلال عربستان، الغرافه قطر و الجزیره امارات حضور داشتند در رقابتی نفس‌گیر توانست با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم اول از گروه خودش صعود کند.

سپاهانی‌ها در اولین دور حذفی هم با نتیجه قاطع ۳ بر یک موفق به شکست بنیادکار ازبکستان شدند تا به جمع ۸ تیم پایانی این مسابقات راه پیدا کنند. در این مرحله سپاهان در بازی رفت توانست السد قطر را با یک گل شکست دهد تا با امید فراوان راهی دیدار برگشت شود اما داستان عجیب محرومیت رحمان احمدی دروازه‌بان تیم سپاهان که از فصل قبل و دوران حضورش در تیم پرسپولیس رقم خورده بود باعث شد تا برد یک برصفر سپاهان با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا به باخت  سه بر صفر تغییر کند و سپاهان با وجود برد ۲ بر یک در بازی برگشت حذفی تلخ را از این مسابقات تجربه کرد.

کیفیت فنی سپاهان در آن فصل به صورتی بود که در صورت گذر از السد می‌شد به قهرمانی نماینده فوتبال ایران امیدوار بود. استقلال دومین نماینده ایران هم در مرحله گروهی نتوانست از پس السد قطر و النصر عربستان بربیاید و در گروه خود سوم شد. پرسپولیس هم نتیچه ضعیفی در مرحله گروهی گرفت و در حضور الاتحاد عربستان، بنیادکار ازبکستان و الوحده امارات به عنوان چهارم مرحله گروهی دست پیدا کرد.

اما ذوب‌آهن به عنوان مدافع عنوان نایب قهرمانی باز هم دست به انجام کاری بزرگ زد و در حضور الشباب عربستان، الریان قطر و الامارات امارات توانست به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله یک هشتم نهایی شود. ذوب‌آهن در این مرحله بر نتیجه پرگل ۴ بر یک الصر عربستان را شکست داد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد. در گام بعد ذوب‌آهن در مصاف با سوون سامسونگ کره جنوبی در مجموع با نتیجه سه بر ۲ باخت تا ماموریت آسیایی شاگردان منصور ابراهیم‌زاده به پایان برسد.

نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۱۱ السد قطر تیمی که با خوش‌شانسی موفق به شکست سپاهان شده بود با صعود به فینال این مسابقات و برتری در مقابل چونبوک موتور کره جنوبی توانست قهرمان این فصل شود.

کد خبر 359631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.