انتظار ۱۰ ساله دوچرخه‌سواران کوهستان به پایان رسید

بزرگترین پیست دوچرخه‌سواری اصفهان، با همکاری هیئت دوچرخه‌سواری استان اصفهان و شهرداری منطقه پنج افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از ظهر امروز -یک‌شنبه چهارم آذرماه- آیین افتتاح پیست دوچرخه‌سواری کوهستان در مجموعه پارک کوهستانی صفه، با حضور مدیران شهری و مسئولان و ورزشکاران هیئت دوچرخه سواری استان اصفهان برگزار شد.

حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این مراسم گفت: در منطقه پنج سعی شده است شرایط ایمن را برای ورزش‌های عمومی و رو باز ایجاد کنیم تا شهروندان در فضاهای سخت مجبور به ورزش نباشند.

وی افزود: رویکرد مدیریت شهری حمایت از فعالیت‌های ورزشی و توسعه ورزش‌های همگانی است بنابراین خود را ملزم به ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت ورزشکاران می‌دانند.

امکان توسعه پیست دوچرخه سواری وجود دارد

احمد رضایی، مدیر منطقه پنج اصفهان نیز در این مراسم گفت: در کوه صفه مسیری را که استفاده عمومی کمتری از آن می‌شد برای ایجاد پیست دوچرخه‌سواری آماده کردیم.

وی افزود: این طرح با هزینه ای بسیار اندک با یک تغییر نگاه نسبت به منطقه‌ای از صفه، یک مسیر چهار کیلومتری را برای استفاده عمومی شهروندان در زمینه دوچرخه‌سواری کوهستان ایجاد کردیم.

رضایی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با هیئت دوچرخه سواری اصفهان امضا کردیم، مسئولیت بهره‌برداری، تامین نیروهای امدادرسان و ایمن‌سازی مسیر با هیئت است و شرایط لازم برای آن توسط شهرداری مهیا خواهد شود.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان اظهار کرد: این مجموعه جزء کوه صفه محسوب می‌شود و امکان ایجاد مسیرهای کوچکتری نیز برای توسعه پیست وجود دارد.

اصفهان شهر دوچرخه هاست را احیا کنیم

اصغر برشان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایمنا گفت: اصفهان شهر دوچرخه‌ها بوده است و باید در رویکرد کلان علی‌رغم مسیر دشواری که وجود دارد، آن را احیا کنیم.

وی افزود: اولین قدم در بهبود وضعیت دوچرخه‌سواری همگانی ایجاد بسترهای مطلوب برای آن در شهر است که در این خصوص باید موانع شهری رفع شده و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری هموار شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در دوره اول شورای شهر، طرحی تصویب شد مبنی بر لزوم ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در تمام خیابان‌های تازه تاسیس اما پس از آن مسیرهای دوچرخه‌سواری یا ایجاد نشد یا در برخی از خیابان‌ها به‌طور ناایمن شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اغلب مسیرهای شهری اصفهان هموار است، مشکلی برای ایجاد شبکه‌ای یکپارچه از شرق به غرب یا شمال به جنوب در آینده نداریم تا با ایمنی کامل دوچرخه‌سواران تردد کنند.

برشان با بیان اینکه در کنار مسیرهای دوچرحه سواری، در پیاده راه چهارباغ نیز می‌توان مسیری برای رفت و آمد دوچرخه‌ها تعیین کرد، ادامه داد: شاید برخی رشته‌های ورزشی مانند فوتبال از جذابیت بالایی برخوردار باشند اما نباید تنها تمرکز خود را در ورزش قهرمانی معطوف کنیم بنابراین باید در کنار همگانی بودن ورزش دوچرخه‌سواری، به آن به چشم یک ورزش قهرمانی نیز نگاه شود.

ایجاد شبکه یکپارچه دوچرخه سواری

جلیل عباسپور، رییس هیئت دوچرخه‌سواری استان اصفهان در این مراسم گفت: در دهه ۷۰ و ۸۰ دوچرخه سواران اجازه تمرین در کوه صفه و برگزاری مسابقه را داشتند اما در ۱۰ سال گذشته به‌دلیل استقبال فراوان شهروندان و نبود امکانات، شرایط تمرین از دوچرخه‌سواران گرفته شد.

وی افزود: طی ۱۰ روز گذشته یک پیست با امکانات بسیار مطلوب توسط شهرداری منطقه پنج ایجاد شده‌ است و من هنوز باور نمی‌کنم که ظرف این مدت کوتاه پیست به حدی رسیده است که از همین امروز امکان برگزاری مسابقه را در آن داریم.

رییس هیئت دوچرخه‌سواری استان اصفهان، درخصوص دغدغه دوچرخه‌سواران اصفهانی نیز اظهار کرد: در اصفهان تنها پیست دوچرخه‌سواری کورس، در نقش‌جهان است که تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل آن شش میلیارد تومان لازم است؛ امیدواریم پس از توقف دو ساله، این پروژه از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: دوچرخه‌سواران تنها در دو نقطه از شهر امکان تمرین دارند؛ یکی نزدیک پل خواجو و دیگری مقابل هتل عباسی که در هر دو محل با مخالفت و برخورد نیروی انتظامی، امکان تمرین از آن‌ها گرفته می‌شود.

عباسپور تصریح کرد: تقاضا دارم با حمایت از دوچرخه‌سواری که ۲۵ رشته را در خود جای می‌دهد و برخی از آن‌ها جزء رشته‌های مدال آور المپیک هستند، شرایط برای تمرین و مسابقه علاقه‌مندان آن فراهم شود.

وی در خصوص وضعیت دوچرخه‌سواری همگانی نیز افزود: مسیرهای دوچرخه در شهر بریده بریده است و پس از دو یا سه کیلومتر دوچرخه سوار مجبور است یا از پیاده‌رو یا از خیابان به مسیر خود ادامه دهد که خطرهای زیادی را متوجه او و دیگران می‌کند؛ ایجاد شبکه یکپارچه دوچرخه‌سواری در پاسخگویی به این نیاز شهروندان می‌تواند قابل توجه باشد.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم، از دو گردشگر دوچرخه‌سوار اروپایی و پیشکسوتان دوچرخه‌سواری استان اصفهان تقدیر شد و تفاهم‌نامه‌ای در خصوص توسعه همکاری‌ها میان هیئت دوچرخه‌سواری استان و شهرداری منطقه پنج به امضا رسید.

کد خبر 359609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.