یادی از گالری کلاسیک اصفهان

پس از چند سالی که از گالری کلاسیک، به عنوان اولین و یکی از مهم‌ترین گالری‌های شهر تاریخی اصفهان خبری نبود، این روزها در موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌توانیم مروری بر فعالیت‌های هنری گالری کلاسیک اصفهان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی بخردی، هنرمند اصفهانی، که دانش آموخته رشته‌های معماری داخلی و مرمت آثار تاریخی است، تا به امروز بیش از پنجاه سال در زمینه‌ مرمت آثار باستانی فعالیت کرده، اما آنچه که او را میان اهالی هنر اصفهان بیش از همه پررنگ کرده است، تاسیس و مالکیت اولین گالری شهر اصفهان می‌باشد.

مرتضی بخردی، موسس گالری کلاسیک اصفهان، درباره این نگارخانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این گالری در سال ۱۳۶۸، حد فاصل میدان انقلاب و مادی نیاصرم تاسیس شد و اما کمتر از دو دهه بعد، در سال ۱۳۸۶، به مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان منتقل شد.

او ادامه می‌دهد: بعد از برگزاری ۲۳۵ نمایشگاه و در سال ۹۲، گالری کلاسیک جمع آوری و تعطیل شد و خود به کارهای دیگری نظیر مرمت بناهای تاریخی و معماری داخلی پرداختم.

در حدود شش سالی که گالری کلاسیک در مجتمع فرشچیان حضور داشت، به نمایش آثار زیادی پرداخت اما به گفته بخردی، با روی کار آمدن مدیریت جدید این مجموعه و درخواست مبلغ اجاره بالا برای گالری، به ناچار این نگارخانه تعطیل شد، تا یکی دیگر از نشانه‌های فرهنگ و هنر شهر، به دست تاریخ سپرده شود.

موسس گالری کلاسیک اصفهان، درباره آثار به نمایش داده شده در زمان فعالیت این گالری، می‌گوید: هیچ محدودیتی برای آثار نمایش داده شده در گالری کلاسیک وجود نداشت؛ از آثار سنتی تا کارهای مدرن و معاصر، همه در این گالری حضور داشتند و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌شد، چرا که همه این‌ها در ارتباط با هنر بودند و هنرمندانی از سراسر ایران و همچنین سایر نقاط جهان آثار خود را در این گالری نمایش می‌دادند.

آن‌طور که جهانگیر شهدادی، نقاش تابلوی "شکوه سلطان بخت‌آغا" درباره گالری کلاسیک، در آیین افتتاحیه این گالری یادآور می‌شود، "در زمانی که جُنگ اصفهان مکانی برای برگزاری نداشته، این جلسات و دیگر جلسات ادبی اصفهان، در محل گالری کلاسیک اصفهان برگزار می‌شده است."

در گالری شماره سه موزه هنرهای معاصر، این روزها می‌توان نه تنها گذری بر آثار هنرمندانی داشت که در طی بیش از دو دهه، در گالری کلاسیک اصفهان به نمایش هنر خود پرداختند، بلکه می‌توان آثار طراحی شده توسط مرتضی بخردی را نیز به تماشا ایستاد. این آثار که عمدتا از جنس چوب هستند، با نقاشی‌هایی بر کاشی و جُنده کاری بر مس تزئین شده‌اند و در میان آن‌ها، می‌توان انواع مصنوعات چوبی معماری داخلی را با طراحی‌های هنرمندانه مشاهده کرد.

نمایشگاه «مروری بر فعالیت‌های هنری گالری کلاسیک اصفهان»، تا ۳۰ آذر در محل موزه هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان استانداری، به نمایش آثار و تاریخچه‌ای از فعالیت‌های این نگارخانه خواهد پرداخت و عموم علاقمندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

کد خبر 359513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.