سپاهان اولین نماینده تاریخ‌ساز فوتبال ایران/پاس به خاطره‌ها پیوست

در تاریخ برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تیم فوتبال سپاهان اولین تیمی بود که توانست راه رسیدن به فینال این رقابت‌ها را طی کند و در نهایت به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۱۹ برگزار شد و ۴ تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها حریفان خودشان در مرحله گروهی را شناختند. بنا برامتیازاتی که فوتبال باشگاهی ما کسب کرده در این فصل فوتبال ایران دو نماینده قطعی شامل پرسپولیس و استقلال به عنوان قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی در مرحله گروهی دارد و تیم‌های ذوب‌آهن و سایپا به عنوان نایب قهرمان و تیم سوم لیگِ قبل باید با حضور در مرحله پلی‌آف خودشان را به جمع تیم‌های مرحله گروهی برسانند. لیگ قهرمانان آسیا در حالی وارد هجدهمین فصل خود می‌شود که تا قبل از سال ۲۰۰۲ میلادی، مسابقات آسیایی تحت عنوان جام باشگاه‌های آسیا و جام در جام آسیا برگزار می‌شد و شکل برگزاری‌اش با مسابقات لیگ قهرمانان تا حدودی متفاوت بود که از آن روزها دو قهرمانی استقلال و یک قهرمانی پاس در جام باشگاه‌های آسیا و یک عنوان قهرمانی پرسپولیس در جام در جام آسیایی برای فوتبال ما به یادگار مانده است.

اما در ادامه مروری اجمالی خواهیم داشت بر ادوار مختلف رقابت‌های باشگاهی آسیا که در قالب لیگ قهرمانان آسیا برگزار شده و سه عنوان نایب قهرمانی هم برای فوتبال ما به یادگار گذاشته است.

۲۰۰۳ - قهرمان العین امارات

در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ بیست و دومین دوره‌ مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا و اولین دوره‌ جدید آن تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. دو تیم فوتبال بی‌ای‌سی ترو تایلند و العین امارات با غلبه بر حریفان خود به فینال این دوره از مسابقات راه یافتند و تیم فوتبال العین با مغلوب کردن تیم بی‌ای‌سی ترو در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجهٔ دو بر یک در فینال٬ به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافت. این دوره از مسابقات در قالب چهار گروه چهار تیمی برگزار شد و دو تیم استقلال و پرسپولیس نمایندگان فوتبال کشورمان در این رقابت‌ها بودند.

البته بر اساس قوانین فقط تیم‌های اول هر گروه مجوز صعود به مرحله بعدی را پیدا می‌کردند و همین مسئله شرایط را برای صعود نمایندگان فوتبال کشورمان بسیار سخت کرده بود. نکته عجیب دیگر برگزاری مسابقات به صورت تک بازی بود و خبری از بازی‌های رفت و برگشت نبود تا هر تیم فقط سه مسابقه در مرحله گروهی برگزار کند. استقلال ایران در مصاف با العین، السد قطر و الهلال عربستان در نهایت با سه امتیاز به عنوان سوم گروهش دست یافت و نتوانست به مرحله بعدی صعود کند. پرسپولیس هم در گروه پاختاکور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا ترکمنستان بعد از پاختاکور دوم شد تا کار نمایندگان ایران در این فصل بدون هیچ موفقیتی به پایان برسد.

۲۰۰۴ - قهرمان الاتحاد عربستان

در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ بیست و سومین دورهٔ مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا و دومین دورهٔ جدید آن تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. دو تیم فوتبال الاتحاد عربستان و سئونگنام ایلهوا چونما کره جنوبی با پشت سر گذاشتن حریفان به مرحلهٔ پایانی این دوره از مسابقات راه یافتند و تیم فوتبال الاتحاد با غلبه بر سئونگنام ایلهوا چونما در مجموع دو بازی رفت و برگشت در فینال٬ به قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافت. در این دوره هم فوتبال ایران صاحب دونماینده بود و دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن به عنوان قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی اولین حضور خودشان در این بازی‌ها را تجربه کردند.

در گروه ذوب‌آهن پاختاکور ازبکستان، القطر قطر و الرفاع بحرین حضور داشتند که تیم بحرینی به خاطر مشکلاتی که داشت از بازی در گروه انصراف داد تا سه تیم دیگر فقط چهار مسابقه برگزار کنند . ذوب‌آهن در این گروه پنج امتیازی شد و بعد از پاختاکور هفت امتیازی نتوانست از گروه خودش صعود کند. سپاهان هم در رقابتی نزدیک با الاتحاد عربستان،العربی کویت و نفتچی ازبکستان تنها به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به الاتحاد نتوانست از گروه صعود کند و به عنوان دوم گروه دست پیدا کرد تا فصل دوم لیگ قهرمانان آسیا هم برای نمایندگان ایران به پایان برسد.

۲۰۰۵ - قهرمان الاتحاد عربستان

در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ بیست و چهارمین دورهٔ مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا و سومین دورهٔ جدید آن تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. دو تیم فوتبال العین ازامارات و الاتحاد از عربستان پس از غلبه بر حریفان به مرحلهٔ فینال این دوره از مسابقات رسیدند. تیم فوتبال الاتحاد توانست در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجهٔ پنج بر سه تیم العین را مغلوب و برای دومین سال متوالی به مقام قهرمانی این مسابقات دست پیدا کند و همچنین راهی مسابقات جام باشگاه‌های جهان شود.

در این فصل هم ایران دو نماینده داشت و تیم‌های پاس تهران به عنوان قهرمان سومین دوره لیگ برتر و سپاهان به عنوان قهرمانی جام حذفی روانه مسابقات آسیایی شدند. در این فصل اولین صعود آسیایی نمایندگان ایران به مرحله حذفی رقم خورد و تیم پاس توانست با ۱۶ امتیاز از مجموع شش مسابقه مقتدرانه و بالاتر از السالمیه کویت، الریان قطر و الشرطه عراق راهی مرحله بعد شود.پاسی‌ها در این مرحله در طی دو مسابقه عجیب در مقابل العین امارات و در شرایطی که در بازی برگشت خودشان از حریف پیش بودند و شانس صعود هم داشتند در نهایت با تساوی ۴بر۴ در مجموع دو مسابقه و به خاطر گل خورده بیشتر در بازی خانگی نتوانستند به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کنند تا بعد از این رقابت‌ها کم کم دچار افت شوند و امروز از نام پاس فقط یک خاطره به یاد مانده است. سپاهان دیگر نماینده فوتبال ایران هم در گروهی که العین امارات حضور داشت با ۱۱ امتیاز تیم دوم شد تا شاهد صعود اماراتی‌ها به مرحله بعدی باشد.

۲۰۰۶ - قهرمان چونبوک موتورز کره جنوبی

در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ بیست و پنجمین دورهٔ مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا و چهارمین دورهٔ جدید آن تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. دو تیم فوتبال الکرامه از کشور سوریه و چونبوک هیوندای موتورز از کشور کره جنوبی با شکست حریفان به مرحلهٔ فینال این دوره از مسابقات رسیدند. در فینال این مسابقات٬ تیم فوتبال چونبوک هیوندای موتورز با غلبه بر تیم الکرامه در مجموع دو بازی رفت و برگشت به مقام قهرمانی دست یافت و همچنین به مسابقات جام باشگاه‌های جهان راه پیدا کرد. در این فصل فولاد خوزستان به عنوان قهرمان چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران به عنوان سومین تیم شهرستانی فوتبال ایران بعد از سپاهان و ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شد  و در گروهی که القادسیه کویت، پاختاکور ازبکستان و الاتحاد عربستان حضور داشتند با ثبت نتایجی ضعیف در نهایت تیم چهارم گروه شد. صباباتری هم به عنوان قهرمان جام حذفی دیگر نماینده این مسابقات بود که بعد از الکرامه سوریه با ۱۰ امتیاز تیم دوم گروه شد و نتوانست راهی مرحله بعدی شود.

۲۰۰۷ - اوراوارد ژاپن

بیست و ششمین دورهٔ مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و پنجمین دورهٔ جدید آن تحت عنوان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا است که در سال ۲۰۰۷ میلادی برگزار شد.دو تیم فوتبال سپاهان و اوراوارد دایموندز با پشت سر گذاشتن حریفان به مرحلهٔ فینال این دوره از مسابقات رسیدند. بازی رفت فینال در ورزشگاه فولادشهر و به میزبانی سپاهان با نتیجهٔ یک بر یک مساوی به اتمام رسید و تک گل سپاهان را در این مسابقه محمود کریمی به ثمر رساند. در بازی برگشت که در کشور ژاپن و در ورزشگاه سایتاما به میزبانی تیم فوتبال اوراوارد و در حضور ۵۹ هزار و ۳۴ نفر تماشاگر برگزار شد، تیم ژاپنی توانست تیم فوتبال سپاهان را با نتیجهٔ دو بر صفر شکست دهد.

اوراوارد ژاپن در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجهٔ سه بر یک برابر سپاهان اصفهان به برتری دست یافت و توانست به عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دست یابد. تیم فوتبال سپاهان اصفهان با شکست در فینال به مقام نایب قهرمانی این مسابقات رسید و به خاطر میزبانی ژاپنی‌ها در جام باشگاه‌های جهان سپاهان به عنوان سهمیه دوم آسیا توانست مجوز حضور در جام باشگاه‌های جهان را کسب کند. در این فصل هم فوتبال ایران دو نماینده در این رقابت‌ها داشت و اتفاق عجیب این دوره حذف تیم استقلال تهران، قهرمان پنجمین دوره لیگ برتر به خاطر دیر ارسال کردن مدارک و صورت اسامی بازیکنانش به AFC بود که اتفاقی تاریخی در فوتبال ایران تا به امروز بوده است.

سپاهان با هدایت لوکا بوناچیچ کروات در مرحله گروهی با الشباب عربستان، العین امارات و الاتحاد سوریه همگروه بود و توانست با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین از این گروه صعود کند. نماینده فوتبال ایران در مرحله بعد به دیدار تیم کاوازاکی ژاپن صدرنشین گروه ششم این مسابقات رفت و در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت که با دو تساوی بدون گل به پایان رسید در نهایت ضربات پنالتی حکم به برتری پنج بر چهار سپاهان داد تا نماینده فوتبال اصفهان اولین ایرانی حاضر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا باشد. در این مرحله سپاهان دست به انجام یک کار تاریخی زد و با برتری سه بر یک در مجموع در مسابقه رفت و برگشت در مقابل الوحده امارات توانست به فینال راه پیدا کند و در فوتبال باشگاهی ما تاریخ ‌ساز شود. اما در فینال زور سپاهان به اوراوارد نرسید و در نهایت اولین نایب قهرمانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد.

کد خبر 359425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.