معین: اصفهان به همنشینی ادیان مختلف در کنار یکدیگر معروف است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۱۴۰۰ سال پیش دین اسلام ظهور کرد و وجود مسجد جامع در شهر اصفهان نشان می دهد که تمدن اصفهان متعلق به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش است، بنابراین در کمتر شهری مانند اصفهان می توان این سابقه تمدنی و تاریخی را مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین شامگاه -پنجشنبه یکم آذرماه- در مراسم نکوداشت روز اصفهان که در مهمانسرای عباسی در حال برگزاری است، اظهار کرد: قرآن کتابی است که کتب پیشین را تصدیق نمود و همه ادیان و تمدن‌هایی که قبل از آن منشأ الهی داشتند را در خود به رسمیت شناخته و پیروان آن را به مشارکت با مسلمانان دعوت کرده است.

وی با اشاره به سابقه تاریخی شهر اصفهان، افزود: برخی آثار همچون بناهای محور آتشگاه و قسمتی از مسجد جامع، متعلق به پیش از اسلام است و این مطلب نشان دهنده تمدن بیش از ۱۵۰۰ اصفهان است که نظیر آن در کمتر شهری در دنیا دیده می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: آنچه درخشش اصفهان را پس از اسلام نیز ادامه داد، پایبندی مردم آن به دین پیامبر اسلام و نیز رواداری و زندگی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان بوده‌ است و امروز نیز افتخار داریم که پیروان دین یهود، مسیحیت و زرتشت، در این شهر همچنان به راحتی زندگی و کسب‌وکار می‌کنند، احساس مضیقه نکرده و در ساخت شهر با اهالی دیگر اصفهان همراه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: جهانگردانی که در ادوار مختلف تاریخ به اصفهان آمده‌اند، علاوه بر تعریف و تمجید از معماری آثار تاریخی آن، خلقیات مردم اصفهان را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

معین خاطر نشان کرد: آنچه امروز از شهر اصفهان می‌بینیم ساخته دست مردمی است که با همه وجودشان معتقد به کار فرهنگی همراه با اصول اخلاقی و مبتنی بر علم و کوشش بوده‌اند که این امر در حفظ آثار تاریخی این شهر مشهود است؛ آثاری که در قرون مختلف دست به دست چرخیده تا میراثی برای ما باشد.

وی با تقدیر از اندیشمندانی که پیشنهاد نام گذاری روز اول آذرماه را به عنوان روز اصفهان دادند، تصریح کرد: وظیفه ما انتقال این تمدن افتخارآمیز به نسل بعدی است، تمدنی که در عرصه‌های مختلف هنر، علم و دانش چه در گذشته و چه اکنون، بروز پیدا کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سالیان گذشته مردم اصفهان به منظور رشد و توسعه علمی، اراضی و امکاناتی را برای توسعه شهر وقف می‌کردند که نشان دهنده علاقه مردم شهر به علم آموزی است

وی افزود: تعدد مراکز علمی به‌خصوص رشته‌های هنری بیانگر روحیه خلاقیت و نوآوری مردم اصفهان بوده و ناشی از تمدن طولانی و سابقه کهن مردم آن است.

کد خبر 359386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.