صدای پای تاریخ در بازار اصفهان طنین انداز شد

صدای پای تاریخ است که در بازار طنین انداز شده؛ تاریخ چند صد هزار ساله ای که در پیچ و خم این بازار و لابه لای آجر بناهای تاریخی شهر خودنمایی می کند و بیایید از این میدان تا آن میدان در دل تاریخی که تکرار نمی شود، سفر کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار همان بازار دیروز است، اما گویی اینک در زمان سفر کرده و دو میدان را از دریچه تاریخی نگاه می کند؛ سفری برای شناخت اصفهان کهن در دل دنیای امروز. در این بازار امروز رهگذران متحیر شده اند گویا نمی دانند خودشان در سال ۹۷ هستند و این آدم های عجیب و غریب از دل تاریخ آمده اند و یا سفری به دوران صفویه داشته اند، هر چند فرقی ندارد مهم این است که در روزی "به نام اصفهان و کام آنها"، شهر خود را به چشم دیگری می بینند و می شناسند حتی اگر در دل تاریخ سفر کرده باشند.

اما این نه سفر است نه خیال؛ ساعت دو ظهر است و در هوای پاییزی و زیر ابر سیاهی که آفتاب را در خود بلعیده در راسته بازار هارونیه، درست مقابل مسجد علی و بقعه هارونیه گروه تئاتری مشغول آماده شدن برای اجرا هستند. لباس های مخصوص خود را تن می کنند و برای نمایش آماده می شوند و پس از چند دقیقه شروع به اجرا می کنند و این اولین قدم برای شروع یک سفر است اما نه برای گذر در زمان، بلکه برای شناختن قسمتی عظیم از شهری به وسعت نصف جهان، "در بزرگداشت روز اصفهان از میدان امام علی(ع) تا میدان نقش جهان." 

جلوتر که بروید در راه باریک بازار هارونیه برخی با لباس های محلی بساط پهن کرده اند و با چیدن کوزه و پارچه گویی در حال عرضه محصولات خود هستند و زیبایی خاصی را به بازار هدیه کرده اند با آن لباس هایی که نشان از قدمت بازار می دهد کار و کاسبی را در بازار جریان انداخته اند.

 وارد بازار سرپوشیده که می شوید ازدحام جمعیت زیاد می شود و مردم در تلاطم هستند. برخی با لباس محلی در حال گذر از بازار و جلب توجه و برخی هم معرکه می گیرند در این جنبش و هیاهو لبخند رضایت را می توان از چهره های مردم خواند یکی از آن ها می گوید: "ایده جذابی بود و حس و حال قدیم به خوبی نمایان شد، آداب سنن نیاکانمان را به خوبی دیدیم و آنها را به طور کاملا مملموس درک کردیم. "

در هر سرای و تیمچه ای تیم تئاتری مشغول بازی هستند و در کنار آنها راهنمایان گردشگری با لباس محلی مشغول توضیح درباره بنا هستند. این توضیحات باعث می شود گردشگران به خوبی بناها را بشناسند اگر چه بسیاری از مردم اصفهان هم با این بناها غریب هستند و این فرصت خوبی است که شهر خود را بشناسند، اما یکی از دانشجویان مشهدی با لهجه شیرین خود می گوید"برنامه بزرگی است و فرهنگ های قدیمی را زنده کرده و به خوبی  تداعی گر روزمرگی مردمان قدیم اصفهان است. "

 یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که لهجه غلیظی هم دارد در بازار با تعجب به افراد نگاه می کند و اظهار می گوید "جاهایی از میدان که نمی شناختیم این برنامه باعث شد که بشناسیم، شاید چندین بار این مسیر را طی کرده باشم اما تا به حال از این زاویه به این بازار نگاه نکرده بودم. "

و امروز سفر به دل تاریخ چشم ها را باز کرده است شهر را از زاویه ای دیگر نمایان کرده همان شهری که دیروز گذران خود را طی می کرد.

در میانه های بازار و در عصارخانه شاهی انبوهی از جمعیت جمع شده اند. در ابتدای عصارخانه گروهی مشغول اجرای نمایش هستند، در پایین آن راهنمایان مشغول توضیح مکان و در قسمت انبار گروه موسیقی درحال نوازندگی؛ صدای موسیقی جمعیت را با خود همراه کرده و مردم مشتاقانه به تماشا نشسته اند.

اصفهان سه روز در دل تاریخ سفر می کند تا تاریخ کهن خود را به جهانیان معرفی کند، این سفر امروز با حضور هیئت های خارجی که به مناسبت نکوداشت اصفهان سفر کرده اند، آغاز شد و توانست مسیری تاریخی را که هر روز روزمرگی خود را طی می کرد از زاویه ای دیگر نشان دهد "میدان تا میدان" نه خیال است و نه توهم تنها یک سفر چند ساعته در دل تاریخ اصفهان است تاریخی که تکرار نمی شود، اما ماندگار می ماند.

کد خبر 359380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.