تذکر پشت تذکر

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مختلف اظهار نظر کردند، اما اعتراض به حزبی نبودن انتخابات در ایران و اظهارات ظریف پیرامون پولشویی برخی از مهمترین فعالیت‌هایشان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت نمایندگان اصفهان در هفته ای که گذشت بیشتر در قالب تذکرات کتبی به مقامات اجرایی بود، با این وجود بحث استانی شدن انتخابات مجلس و بازخواست وزیر امور خارجه به دلیل اظهاراتش در مورد پولشویی نیز مد نظر آنها بوده است.

پنجه در پنجه ظریف

روز یک شنبه-۲۷ آبان‌ماه- جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی درخواست کردند وزیر امورخارجه با حضور در کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس در زمینه اظهاراتش پیرامون پولشویی در کشور توضیحاتی ارائه کند. قرار است در صورتی که نمایندگان از توضیحات ظریف قانع نشوند، این طرح برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارجاع شود.

متن این طرح که حداقل به امضای سه تن از نمایندگان استان اصفهان یعنی حسینعلی حاجی دلیگانی، محسن کوهکن و اکبر ترکی رسیده، به شرح زیر است:

هیئت رییسه محترم مجلس

با سلام

همانگونه که مستحضر می‌باشید جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه ایران در مصاحبه اخیر خود با یکی از پایگاه‌های خبری داخلی عنوان کردند «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

پرواضح است طرح اینگونه موضوعات آن هم بدون ارائه هیچگونه سند و مدرک از سوی عالی‌ترین مقام وزارت امور خارجه کشور درست در مقطعی که کشور عزیزمان به بهانه اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی کشورهای سلطه گر متهم به اینگونه اقدامات می‌باشد جای تأمل جدی است و بهره‌برداری رسانه‌ها و مقامات خارجی از این سخنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ثابت کننده حداقل بی تدبیری و سوءمدیریت جناب ایشان می‌باشد.

این جانبان امضا کنندگان زیر به عنوان نمایندگان ایران در راستای سوگندی که به استناد اصل ۷۹ قانون اساسی در برابر قرآن کریم یاد کرده‌ایم این اظهارات را مغایر منافع و مصالح ملی و خلاف شأن وزیری که قانونا عهده دار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است می‌دانیم. لذا درخواست رسیدگی به این اظهارات ناصواب و بی‌پایه و اساس را طبق ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی داریم.

در همین زمینه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه این اظهارات ظریف خلاف منافع ملی بود، به تسنیم گفت: به آقای ظریف ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا مدارک خود در این زمینه را به مجلس ارائه کند. اگر تا روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه مدارک خود را ارائه نکند طرح استیضاح وی را در مجلس کلید می زنیم.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد:پیش‌نویس طرح استیضاح وزیر امور خارجه تدوین شده و منتظر مدارک آقای ظریف  درباره اظهارات خود هستیم.

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس، در نطق میان دستور جلسه روز سه‌شنبه-۲۹ آبان‌ماه- مجلس شورای اسلامی، گفت: دین، عقل، تاریخ و تجربه به ما می‌گوید که اگر جامعه اسلامی نداشته باشیم طعم شیرین میوه حکومت اسلامی به کام مردم نمی‌نشیند به همین دلیل بلندگوداران در هر کجا اعم از مجلس، دولت و مجالس وعظ و خطابه باید توجه کنند در کنار نقد عملکردها و مسؤولان نباید از انجام وظیفه اصلی که ساخت جامعه اسلامی است، غفلت کنند؛ چرا که وضع موجود زیبنده حکومت اسلامی نیست.

زایمان زودهنگام هم حداقل شش ماه وقت می‌خواهد

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار احیای نظام حزبی در انتخابات شد و افزود: در نظامی که هر دو سال دو انتخابات داریم، قابل قبول نیست بدون فعالیت تشکیلاتی و حزبی شناسنامه‌دار به یک انتخاب مطلوب برسیم چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که به نوعی دارای حساسیت بیشتری نسبت به دو انتخابات خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا است. به نظر شما آیا رییس‌جمهور فعلی، سابق و اسبق سه ماه قبل از روز رای‌گیری فکرش را می‌کردند که در دوره بعد رییس‌جمهور نیستند؟

وی ادامه داد: یک زایش زودهنگام هم حداقل شش ماه وقت می‌خواهد و این از عجایب انتخابات و نظام سیاسی است که دو سه ماه زایش می‌کند. نتیجه این زایش زودهنگام چیست؟ نداشتن برنامه مدون برای اداره امور و به جای آن دادن وعده‌های پوپولیستی و غیرقانونی در زمان تبلیغات انتخابات یا بدون در نظر گرفتن مولفه‌های دیگر موفقیت مانند همکاری مردم، خود را حلال همه مشکلات با کلید و بدون کلید معرفی کردن.

اعتماد رؤسای جمهور به بردارزاده و عموزاده به جای شایستگان

نماینده مردم لنجان در مجلس با انتقاد از فقدان اطلاعات کامل از نیروی انسانی متخصص کشور، گفت: نداشتن اطلاعات کامل و کافی از نیروهای توانمند و متخصص و اهل برای انتخاب همکاران از جمله مشکلات است. لذا هر کدام از عزیزان، دوستان و اطرافیانِ مسؤولیت قبلیش را دور خودش جمع می‌کند و بعضا تحت این عنوان که اعتماد دارد از بردارزاده، عموزاده، خواهرزاده، خاله‌زاده و دایی‌زاده استفاده می‌کند نه شایستگان که خرد جمعی تشکیلاتی معرفی می‌کند. چالش جدی این سیستم این است که حداقل برای بخشی از اطرافیان مسؤولیت‌بگیر به جای اینکه یک فکر و سیستم جایگاه کاریزماتیکی داشته باشد، شخص رییس‌جمهور جایگزین می‌شود.

کوهکن ادامه داد: به همین دلیل در زمان مسؤولیت و بعد از آن عموم اطرافیان به این قبله نگاه می‌کنند و متاسفانه اگر رییس‌جمهور سابق و اسبق به خطا بروند و فتنه هم بکنند باز هم اطرافیان از او حمایت می‌کنند یا حداقل سکوت می‌کنند، اما بر طبق نظام تشکیلاتی بر آمده از حزب اجازه نمی‌دهد فرد شخصیت کاذبی پیدا کند که حتی در اشتباهات خود به یک عذرخواهی از مردم اعتقاد نداشته باشد بلکه برای حیثیت خود و تشکیلات هم که شده فرد صالح و واجد شرایط را جایگزین می‌کنند  و حاضر نیستند هزینه ندانم‌کاری‌ها و اشتباهات فرد منتخب سابق را بپذیرند. برای مجلس هم همین حکم جاری است. با روش موجود که یک تشکیلات و یک حزب که طبیعی است مصالح مردم و حفظ پایداری خودش را می‌خواهد هیچ نقشی در دادن نظر مشورتی به مردم ندارد. نماینده مردم لنجان در مجلس ابراز امیدواری کرد با استانی شدن انتخابات درصد کمی از این نقیصه جبران شود.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر به وزیر دادگستری: فلسفه وجودی سازمان تعزیرات حکومتی نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی و قیمت‌هاست. لطفا توضیح دهید این نظارت کجای این بازار آشفته قرار دارد؟

به وزیر بهداشت: دریافت مبلغ ۲۶۰ هزار تومان بابت تعویض دفترچه بیمه سلامت برچه مبنایی صورت می‌گیرد؟ پیگیری کنید قول‌های جنابعالی در بازدید سوم ۱۳۹۶ از بیمارستان‌های میمه عملی گردد.

به رییس جمهور: دستور دهید بانک مرکزی از بانک‌های دیگر بخواهد بخشنامه بانک مرکزی در خصوص پرداخت وام‌ها تا ۱۰ میلیون تومان بدون گواهی کسری حقوق از وام‌گیرندگان را اجرایی کند.

به رییس جمهور: شکایت از استاد فاضل و دانشمند دانشگاه و جانباز و سرپرست دفاع مقدس جناب دکتر عباسی نشان‌دهنده بی‌خاصیت بودن حقوق شهروندی به شعارهای آزادی‌ بیان و قلم توسط جنابعالی است. چرا علی‌رغم این‌که می‌دانستید دیوان محاسبات در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ حکم انفصال آقای سیف را صادر کرده است در عزل ایشان تا مردادماه ۱۳۹۷ تعلل فرموده‌اید و در نهایت ایشان را به عنوان مشاور خود منصوب کردید؟ چرا به وضعیت معیشتی و نابسامان اقتصادی بازنشستگان رسیدگی نمی‌شود؟

به وزیر نیرو: چرا ساکنین روستاها علاوه بر هزینه انشعاب، هزینه شبکه‌گذاری معابر آبرسانی آب شرب را نیز بپردازند؟ لازم است در رهاسازی آب زاینده‌رود جهت تامین آب مورد نیاز کشت پاییزی سهمیه کشاورزان، حق اشتراک به آنها داده شود.

به وزیر آموزش و پرورش: فورا به کمبود نیروی خدماتی در مدارس رسیدگی کنید؛ علاوه بر آن به کمبودهای ساختمانی و امنیتی که باعث وارد نمودن خسارت ساختمانی و خسارت به دانش‌آموزان می‌شود رسیدگی کنید.

به وزیر امور خارجه: ضرورت دارد برای رهایی دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان اقدامات و تلاش بیشتری نمایید.

زهرا سعیدی، نماینده مبارکه به وزیر ورزش و جوانان: نبود عدالت در توزیع منابع و اعتبارات این وزارتخانه مشهود است و توجه به ورزش همگانی و قشر جوان جزو مهم مسئولیت این وزارتخانه است. این وزارتخانه به طور جدی این مسائل را پیگیری نمی‌کند. عدم توجه به تذکرات کتبی و شفاهی منجر به استیضاح مربوطه می‌شود.

سید محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر به وزیر امور خارجه: عدم رعایت قواعد دیپلماتیک در برخورد با وزیر خارجه انگلستان و مجوز حضور وی در بازار تهران و عدم موضع‌گیری در برابر اظهارات سخیف نامبرده.

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم به وزیر خارجه: چرا لغو روادید بین ایران و عراق با توجه به مرز مشترک و اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اقتصادی عملیاتی نگردیده است؟

احمد سالک، نماینده اصفهان به رییس جمهور: چرا ضعف مدیریت در پرداخت ارز به مردم شریف که حاضر به قدرت‌نمایی ملی هستند ایجاد شده است و در ایران و عراق عظمت آنها شکسته شده و صف‌های طولانی تشکیل شود؟

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد به رییس جمهور: علت تصویب پرداخت هزینه درمانی جانبازان توسط دستگاه‌های اجرایی مربوط به آن در اواسط سال جاری و حمایت نکردن رییس بنیاد شهید از ایثارگران چیست؟

به وزیر اقتصاد و دارایی علت عزل نکردن آقای نصیری از ریاست شورای مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی علی‌رغم تقاضای تابعیت ایران و ممنوع‌الخروجی دراین پست حساس چیست؟

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان به رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی: لزوم تشکیل ستاد ملی زاینده رود با ریاست رییس جمهور یا معاون اول با توجه به تعهد رییس جمهور و انتظار بحق مردم استان.

به رییس جمهور و وزیر اطلاعات: لزوم پرداخت حقوق معوق کارگران شرکت نیشکر  هفت‌تپه و برخورد قاطع با مدیران این کارخانه.

به ریاست جمهور و وزیر کار: لزوم پرداخت بسته‌ حمایتی دولت به کشاورزان عزیز.

کد خبر 359378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.