فناوری های نوین کاهش چشمگیر هزینه‌های شهری را رقم می‌زند

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: استفاده از فناوری های نوین، یکی از موثرترین عوامل در کاهش شدید هزینه های مدیریت شهری است، در این زمینه نیز کشورهای چین، ژاپن و هلند الگوهای مناسبی برای ایران هستند.

عبدالرحیم ثنایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این در حالی‌است که هزینه های اولیه استفاده از فناوری های نوین در مدیریت شهری، بسیاری سنگین است و لازم است تا بودجه مناسبی برای این مهم اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در زمینه استفاده از فناوری های نوین در خدمات شهری، از بسیاری از کشور های جهان عقب هستیم، گفت: در دهه اخیر، فعالیت های مناسبی برای رشد استفاده از فناوری های نوین در مدیریت شهری انجام گرفته است، استفاده از این فناوری ها باعث می شود تا شهر با کمترین هزینه، مدیریت شود.

وی آموزش شهروندان برای استفاده صحیح از فناوری های شهری را از مهم ترین مسائل استفاده از فناوری های نوین دانست و تصریح کرد: در صورتی که شهروندان روش صحیح استفاده از یک فناوری شهری را بلد نباشند، با استفاده ناصحیح از آن نه تنها موجب ارزان اداره شدن شهر نمی شوند بلکه هزینه های بیشتری به منظور تعمیرات و نگهداری از دستگاه ها، برای شهرداری به وجود می آورند.

این کارشناس فناوری اطلاعات، هلند را پیشتاز مدیریت شهری ارزان عنوان کرد و افزود: باید از کشوری مثل هلند در زمینه صرفه جویی هزینه های مدیریت شهری الگو بگیریم زیرا در بیشتر نقاط شهری این کشور از فناوری های نوین استفاده شده است و صرفه جویی در هزینه های مدیریت شهری این کشور تا حدی است که بسیاری از چراغ های خیابان تنها در زمانی که خیابان شلوغ باشد پر نور است و در زمان های کم تردد، نور کمتری دارند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

ثنائی با بیان اینکه، استفاده از فناوری های نوین در سیستم مدیریت شهری منجر به حذف بسیاری از فعالیت های نیروی انسانی می شود، یادآور شد:استفاده از فناوری های نوین در خدمات شهری و ارزان اداره شدن شهر منجر به استفاده نکردن از حجم زیادی از نیروی انسانی مشغول در دستگاه های خدماتی همچون شهرداری می شود.

وی افزود: باید چاره ای برای بیکار شدن این تعداد از افراد اندیشیده شود و یکی از دلایل اصلی علاقه نداشتن مردم ایران به استفاده از فناوری های نوین نیز همین امر است که به آنها به چشم بیکارکننده افراد، نگاه می کنند.

این کارشناس اقتصاد گردشگری ادامه داد: بیکار شدن عده زیادی از متصدیان امور شهری در اوضاع کنونی کشور مناسب نیست و مردم باید درک کنند که فناوری های نوین بیش از آنکه موجب بیکار شدن افراد شود، موجب اشتغال‌زایی برای قشر تحصیل کرده جامعه می شود.

ثنائی اضافه کرد: بهتر است برای بیکار نشدن افراد، دانشکده های شهری افتتاح شود و به کارکنان فاقد سواد تکنولوژی روش صحیح استفاده و بکارگیری از دستگاه ها آموزش داده شده تا در صورت استفاده از فناوری های نوین، افرادی بیکار نشوند و این فناوری ها موجب ارتقاء سطح سواد عمومی جامعه شود.

وی هزینه زیر ساخت ها و ساخت مراکز استفاده از فناوری های نوین در شهر را بسیار سنگین دانست و افزود: در ابتدای استفاده از فناوری های نوین در مدیریت شهری، شهرداری هزینه های زیادی متحمل می شود اما به مرور زمان و با درک مزایای فناوری های نوین می توانیم ارزش آنها، در زمینه ارزان اداره شدن شهر را ببینیم.

ثنائی ادامه داد: استفاده از دستگاه های کارتخوان در اتوبوس ها و طراحی کارت های الکترونیکی برای پرداخت از طریق آنها از پروژه هایی بود که در ابتدای کار، هزینه زیادی را روی دست شهرداری گذاشت اما بعد از مدتی مزایای بسیار زیاد استفاده از آنها نسبت به استفاده از بلیت‌ها، به لحاظ اقتصادی مشخص شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت های قوی مدیریت شهری اصفهان می توان گفت این شهر از پیشتازان استفاده از فناوری های نوین برای کاهش هزینه های مدیریت شهری است، البته باید در این زمینه فعالیت های بیشتری انجام  و از شهر های پیشرفته جهان همچون توکیو الگو گرفته شود.

کد خبر 359327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.