با سکته مغزی ناامیدانه برخورد نکنیم

متخصص مغز و اعصاب گفت: نباید با سکته مغزی ناامیدانه برخورد کرد؛ اگر نمی‌توانیم درمان حاد را انجام دهیم باید برای بیمار یک برنامه نوتوانی و بازتوانی طراحی کنیم تا میزان ناتوانی بیمار کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد سعادت نیا بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد:  آسیب مغزی حاد ناشی از انسداد یا پارگی رگ‌های مغزی است. سکته مغزی در کشورهای پیشرفته با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری سیستم بهداشت و درمان و نهادهای مردمی سکته مغزی را به پنجمین عامل مرگ رساندند.

وی با بیان اینکه حداکثر زمان مورد نیاز برای درمان سکته‌های مغزی ۴.۵ ساعت است، اظهار کرد: سکته‌های مغزی با علایمی مانند فلج ناگهانی دست یا پا، انحراف ناگهانی صورت، اختلال ناگهانی صحبت کردن، سرگیجه و عدم تعادل و اختلال ناگهانی دید همراه است.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: سکته مغزی را می‌توان با کنترل دیابت، نرمش منظم، کنترل فشار خون، درمان بیماری قلب، رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، قلیان و الکل، کنترل استرس و وزن از خود دور کرد.

 وی تصریح کرد: وجود مکان مناسب برای انتقال بیمار برای از بین نرفتن زمان طلایی درمان بسیار ضروری است و با پراکندگی بیمارستان‌ها در شهرستان‌های استان این امکان فراهم شده و از نظر آماری تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد ازبیماران سکته مغزی غیر خون‌ریزی دهنده پوشش داده می‌شوند.

سعادت‌نیا ادامه داد: در کشورهای پیشرفته ۲۰ درصد از بیماران سکته های مغزی پوشش داده می شوند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی یکی از بیماری‌های غیر واگیر است، افزود: اکنون در  کشور با برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌شود تا با کنترل این بیماری شاهد مشکلات کمتری باشیم. بعد از طرح‌های وزارت بهداشت و انجام واکسیانسیون و ایجاد خانه‌های بهداشت این بیماری‌ها کنترل شد و اکنون شاهد شاخص‌های خوبی برای کنترل بیماری‌های واگیر نیز هستیم.

سعادت نیا با بیان اینکه اکنون در کشور معضل بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروقی سکته‌های مغزی و قلبی دیابت وجود دارد،‌ افزود: بیماران سکته های مغزی هزینه های بالایی را به دلیل ناتوانی حرکتی بیمار و فلج جسمی به جامعه تحمیل می کنند.

 وی خاطرنشان کرد: سکته مغزی اولین بیماری است که به میزان زیادی منجر به ناتوانی فرد می شود به منظور پیشگیری از بروز این بیماری وزارت بهداشت طرح جامع را طراحی کرده و برای اجرای این طرح وظایفی را به استان‌ها ابلاغ کرد.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید به اینکه پیشگیری برای عدم ایجاد سکته های مغزی مهم است، ادامه داد: پیشگیری اولیه و ثانویه دارای اهمیت زیادی است. برای پیشگیری اولیه باید بتوانیم فاکتورهای خطر سکته مغزی را کنترل کنیم تا بیمار سکته مغزی نکرده یا دیرتر این اتفاق برای او بیفتد.

به گفته سعادت نیا، درمان‌های پیشگیری ثانویه این است که اگر سکته مغزی ایجاد شد درمان‌های انجام دهیم که سکته مغزی تکرار نشود که در برنامه پروتکل کشوری لحاظ شده همچنین اقدامات نوتوانی و بازتوانی برای کاهش سکته مغزی حایز اهمیت است.

وی اضافه کرد: نباید با سکته مغزی ناامیدانه برخورد کرد و حتی اگر نتوانیم درمان حاد را انجام دهیم. نوتوانی فیزیوتراپی کاردرمانی شناخت درمانی و گفتار درمانی را در بر می‌گیرد. باید برای بیمار یک برنامه نوتوانی و باز توانی خوبی را طراحی کنیم تا میزان ناتوانی بیمار کاهش یابد.

وی یادآور شد: سکته‌ها به دو نوع مغزی خون‌ریزی دهنده وغیر خون‌ریزی دهنده تقسیم می‌شوند. در سکته‌های‌های مغزی خون‌ریزی دهنده شریان مغزی پاره می‌شود و خون داخل پرده و بافت مغز تجمع پیدا می‌کند و کمتر از ۱۵ درصد از سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهند. سکته‌های مغزی غیر خون‌ریزی دهنده سکته‌هایی هستند یک عاملی باعث می‌شود که یک رگ مغز بسته و خون‌رسانی مسدود شده و آسیب پیدا کند.

متخصص مغز و اعصاب گفت:  ۸۵ درصد سکته‌های مغزی غیر خونریزی دهنده هستند و ۱۵ درصد سکته‌های مغزی خونریزی دهنده بوده و این آمار در کشورهای مختلف متفاوت است.

 بیمارستان های ۷۲۴ و ارایه خدمات شبانه روزی

شهربانو مظاهری، رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در این نشست خبری اظهار کرد:  راه‌اندازی واحدهای مراقبت سکته مغزی جزو اهداف وزارت بهداشت بود که ابلاغ شد و این بیمارستان‌ها به نام بیمارستان‌های ۷۲۴ راه اندازی شده است.

 وی تاکید کرد:  این بیمارستان بایستی دارای طب اورژانس، متخصصان نولورژی و سی تی اسکن باشد. اکنون استان اصفهان در کشور  از نظر تعداد مراکز ۷۲۴ در اولویت است.

به گفته مظاهری، مراکز ارایه دهنده این خدمت در استان اصفهان در بیمارستان های الزهرا(س)،  شهید منتظری نجف آباد، گلدیس شاهین شهر، امام خمینی فلاورجان، شهید اشرفی و ساعی خمینی شهر، شهدای لنجان، غرضی، شریعتی، محمد رسوال الله مبارکه و آیت الله کاشانی است.

 وی گفت: در تلاش هستیم که تعداد بیمارستانهای ۷۲۴ را افزایش  داده و در شهرستان‌های گلپایگان و داران هم به زودی این امکان فراهم می شود.

کد خبر 359277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.