بروکراسی اداری در حوزه سرمایه گذاری به صفر رسیده است

لنجان-وارد شدن سرمایه گذار به پرتال سرمایه گذاری استانداری اصفهان سبب شده است تمام مجوزات لازم توسط استانداری اصفهان برای اجرای پروژه ها اخذ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در شرایطی که شهرداری‌ها در شهرهای مختلف با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، تلاش برای بازگشت سرمایه‌گذار به شهر از جمله اقداماتی است که امروز در استان اصفهان مورد توجه قرار گرفته است، از این‌رو با علی اصغر ذاکری هرندی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

علت برگزاری کارگاه آموزشی سرمایه گذاری برای شهرداری‌های استان چیست؟

ذاکری: در روزهای گذشته شاهد برگزاری سه کارگاه آموزشی سرمایه‌گذاری بودیم، هدف اصلی برگزاری این کارگاه‌ها برون رفت شهرداری‌های استان از چالش‌های اقتصادی است، که امروزه گریبان تمام شهرداری‌های کشور را گرفته است، برگزاری این‌گونه نشست‌ها فرصت مناسبی برای انتقال تجربه‌ها مبتنی بر چگونگی توسعه بخش سرمایه‌گذاری و هم‌فکری لازم در ایجاد راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری و تسریع در فراهم‌سازی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

باید توجه داشت نبود درآمد پایدار در شهرداریها، مشکلات متعددی را برای این دستگاه خدمات‌رسان شهری به‌وجود آورده است و توسعه شتابان شهرنشینی باعث شده انتظارات به حق شهروندان از شهرداری‌ها افزایش یابد درحالی که تحقق انتظارات مردم از سوی شهرداری نیازمند حمایت مالی بیشتر بوده و چنانچه دارآمدزایی در شهرداری‌ها به درستی انجام نگیرد، شهرداری برای پاسخ به این نیازهای جدید با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

از این رو می‌توان گفت جذب سرمایه‌گذار راه برون رفت شهرداری‌ها از مشکلات بوده و خوشبختانه امروز شهرهای استان اصفهان از ظرفیت لازم برای کسب درآمدهای پایدار برخوردار هستند و نباید فراموش کرد درآمدزایی برای شهرداری، اشتغال پایدار و درآمد پایدار را برای شهر و شهرداری‌ها رقم خواهد زد.

از سوی دیگر تامین امنیت لازمه سرمایه‌گذاری در شهرها به‌شمار می‌آید و زمانی که سرمایه‌گذار قسمت مشارکت با شهرداری‌ها را داشته باشد باید زمینه‌ امنیت اقتصادی، سرمایه گذاری و مهم‌تر از همه امنیت برگشت سرمایه گذاری را برای انها وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه مسایل اقتصادی وارد شود. یکی دیگر از اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی آن بود که نشان دهیم اقتصاد شهرداری‌ها تشنه حضور سرمایه‌گذاران واقعی است، برهمین اساس همایش‌های دیگر را نیز در قالب کارگاه آموزشی آغاز کرده‌ایم و در این مسیر از مجرب‌ترین و بهترین اساتید سرمایه‌گذاری کشور استفاده خواهیم کرد.

ارزیابی شما از جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرداری ها چگونه است؟

ذاکری: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شهرداری‌ها می‌تواند برگ برنده‌ای برای شتاب و حرکت سریع به سوی توسعه و رفع مشکلات اقتصادی شهری باشد و این ظرفیت در شهرهای استان اصفهان در حوزه گردشگری و جذب توریست وجود دارد، برهمین اساس باید به سمت بهبود روش‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها حرکت کرد تا در نهایت با سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های تاثیرگذار شاهد ایجاد درآمد پایدار و اشتغال پایدار در شهرها باشیم.

ایجاد اشتغال پایدار برای مردم و کسب درآمد پایدار برای شهرداری از جمله رویکردهایی است، که امروز در شهرداری‌های استان باید مورد توجه قرار گیرد چراکه کسب درآمدهای ناپایدار از جمله مالیات بر ارزش افزوده و یا حق آلایندگی رو به کاهش است، و این در حالی به وقع خواهد پیوست که شاهد افزایش جمعیت خواهیم بود برهمین اساس نیاز است به سمت کسب درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

خوشبختانه بسیاری از شهرداری‌های استان جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و کسب درآمدهای پایدار را سرلوحه امروز خود قرار داده‌اند و به سمت برندسازی گام برداشته‌اند، که در این حوزه شهرهای کویری استان موفق عمل کرده و قطعا با تقویت سرمایه‌گذاری می‌توانند استفاده کنند و به کسب اشتغال پایدار برای شهروندان و درآمد پایدار برای شهرداری بپردازند. شهرهایی که در حاشیه زاینده‌رود و یا کوهستان‌ها واقع شده‌اند نیز می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده به سمت جذب سرمایه‌گذار و همچنین کسب درآمدهای پایدار حرکت کنند که این مهم در شهر ساحلی باغبادران به خوبی مشهود است.

شهرهایی که دارای بافت تجاری هستند نیز از دیگر شهرهایی به شمار می‌آیند که می‌توانند در حوزه برندسازی به خوبی عمل کنند و زرین شهر و شاهین شهر از جمله شهرهایی هستند که می‌توانند در این حوزه به خوبی عمل کنند و با این نگاه که حضور توریست در شهرها رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر درآمد شهرداری پایدار را برای رقم می زند انتظار می رود شهرداری ها این مهم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

نگاه شما به مسایل درآمد پایدار چگونه است؟

ذاکری:نگاه دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، نگاه حمایت از بخش خصوصی و استفاده از شیوه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها با رعایت قوانین بوده و بر همین اساس شهرداری‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که وقتی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری وارد یک شهر می‌شود احساس امنیت، برگشت سرمایه و امنیت مالی اقتصادی برای او نمایان باشد.

بروکراسی اداری در حوزه سرمایه‌گذاری یکی از بزرگترین دغدغه‌ها در این حوزه به شمار می‌آید در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ذاکری: بروکراسی اداری را در حوزه‌ای که قبلاً خودم انجام وظیفه می‌کردم از نزدیک لمس کرده و بر همین اساس سعی شد بروکراسی اداری را به صفر برسانیم از این رو درگاه سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان که توسط معاون اول رییس جمهور، رونمایی شد این مهم را محقق کرد، امروز خوشبختانه بروکراسی اداری در حوزه سرمایه‌گذاری در استان به صفر رسیده است، چراکه وقتی سرمایه‌گذار در پرتال سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان وارد می‌شود تمام مجوزات لازم توسط استانداری اصفهان برای اجرای آن پروژه‌ها اخذ شده و امروز بالغ بر ۱۰۱ پروژه آماده ارایه است، که تعداد زیادی از آن‌ها نیز در مرحله جذب سرمایه گذار قرار دارد.

وقتی سرمایه‌گذار به این درگاه مراجعه می‌کند با ارایه پیشنهاد اولیه و انتخاب پروژه  مجوزهای لازم را در مدت زمان یک ساعت دریافت می‌کند و این یعنی بروکراسی اداری صفر شده است، از این جهت در بحث سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها نیز ورود پیدا کرده‌ایم و تا امروز ۳۰۵ پروژه یا فرصت سرمایه‌گذاری در شهرها شناسایی شده که این مهم با درگاه سرمایه‌گذاری استان لینک خواهد شد و سعی می‌کنیم بروکراسی اداری در خصوص پروژه‌های شهری را نیز به صفر برسانیم.

ارزیابی شما از عملکرد شهرداری‌های استان در حوزه برندسازی چیست؟

ذاکری: باتوجه به عملکرد خوب مدیریت شهری زرین شهر انتظار می‌رود برند زرین شهر نخستین برند در استان اصفهان باشد. پروژه‌هایی در شهرهای مختلف استان وجود دارد که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند و با توجه به ظرفیت زرین شهر در این حوزه چند پروژه در این شهر شناسایی و در سایت لحاظ شده و خوشبختانه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کردند که این اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بسیار قابل توجه است.

امروز توافقات اولیه برای حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پارک سوار زرین شهر انجام شده است و در کارگروه سرمایه گذاری شهرداری نیز مطرح و جلسات متعددی با دستگاه‌ها و سرمایه‌گذارانی که با شهرداری می‌توانند به راحتی در چارچوب قانون فعالیت کنند برگزار شده و امیدواریم در ماه‌های آینده بحث سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشابه پروژه پارک سوار در دیگر شهرهای استان نتیجه بدهد.

کد خبر 359155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.