۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
سیاره پلاستیکی

محققان آمریکایی به تازگی اعلام کردند که مقدار پلاستیک‌­های تولید شده تا به حال برابر با ۸.۳ میلیون تن است، مقداری برابر با وزن یک میلیون فیل!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تنها ۶۵ سال از تولید پلاستیک در دنیا می گذرد اما با این حال تولید و مصرف رو به رشد آن‌ها در غالب محصولات مختلف، محیط زیست و حیات دریایی را با مشکلات حادی مواجه کرده است. ازمیزان پلاستیک‌­های مصرف شده تاکنون ۹ درصد از آن‌ها بازیافت و۱۲ درصد سوزانده شده‌اند و متاسفانه بیش از ۷۰ درصد از پلاستیک‌­ها در محیط زیست و اقیانوس‌ها پراکنده هستند!

وضعیت آلودگی پلاستیکی در اروپا، آمریکا وآسیا


 ۱۹۲ کشور ساحلی باعث آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها می‌شوند و از میان ۲۰ کشوری که بیشترین سهم را در آلودگی‌­ها دارند، ۱۳ کشور آسیایی وجود دارند. چین رتبه نخست را در تولید آلودگی پلاستیکی دارد و آمریکا هم در رده ۲۰ کشوری که بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند قرار دارد. بر اساس آمارها، کشورهای اروپایی ۳۰ درصد از محصولات پلاستیکی را بازیافت می‌کنند و متاسفانه چین و آمریکا به ترتیب تنها ۲۵ و ۹ درصد این میزان بازیافت را به خود اختصاص داده اند!

همچنین در سواحل بریتانیا تعداد زیادی زباله‌های پلاستیکی یافت می‌شود برای مثال در هر ۱۰۰ متر از این سواحل  ۲۲۵ قطعه پلاستیک، ۴۲ عدد پاکت، ۴۰ تکه شیشه، ۳۴ عدد ته سیگار، ۲۷ عدد گوش پاک کن، ۲۷ عدد دستمال مرطوب، ۱۸ ریسمان ماهیگیری، و ۱۸ کارد و قاشق چنگال پلاستیکی یافت شده است.

پلاستیک ها، عامل مرگ موجودات دریایی 

برای پرندگان دریایی و موجودات بزرگ‌تری مانند لاک پشتها، دلفین‌­ها و فوک‌­ها خطر گیر کردن در کیسه‌­ها و زباله­‌های پلاستیکی وجود دارد. متاسفانه این موجودات پلاستیک را با مواد غذایی اشتباه می‌گیرند و چه بسا موجوداتی که به دلیل اشتباه گرفتن پلاستیک­‌ها با مواد غذایی و همچنین محاصره شدن توسط پلاستیک‌ها جان خود را از دست می‌دهند.



گوش پاک کن‌­ها چه بر سر حیات دریایی می آورند؟ 

گوش پاک کن ها از طریق مجرای فاضلاب وارد دریاها و اقیانوس‌ها می‌شوند و به مرور زمان در اثر اکسید شدن با اشعه­UV، به صورت قطعات کوچکتر وارد آب‌ها می‌شوند. متاسفانه ماهی­‌ها و بسیاری از جانوران دریایی نمی‌توانند آنها را از غذا تشخیص دهند در نتیجه قطعات گوش پاک کن­‌ها بخشی از زنجیره غذایی موجودات دریایی می‌شوند و در نهایت به مرگ آنها می انجامد. 


ذرات میکرو پلاستیکی در بافت ماهی­‌های خوراکی

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه پلیموث انگلستان(Plymouth University) ، در بدن یک سوم از ماهی­‌های صید شده از آب‌های انگلستان پلاستیک وجود دارد! این اتفاق منجر به سوء تغذیه و ضعیف شدن ماهی­‌ها می‌شود. همچنین با تغذیه انسان از این ماهی‌­ها، این پلاستیک‌­ها وارد بدن خود انسان‌ها نیز می‌شوند! تاثیر دقیق مصرف این ماهی‌­ها بر روی سلامت انسان‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست. در همین راستا مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا در اروپا از وجود ذرات میکرو پلاستیکی در بافت ماهی‌های خوراکی خبر داد.


تصور انسان بر این بود که زندگی صنعتی باعث افزایش آسایش و کیفیت زندگی انسان‌ها شود اما متاسفانه امروزه  شاهد تخریب محیط زیست، زمین و به نوعی خودمان هستیم. در طول ۶۵ سال، بشر این سیاره آبی را به سیاره پلاستیکی تبدیل کرده است. اما اکنون چاره چیست؟ امروزه کشورهای مختلف با اطلاع رسانی دقیق از وضعیت حاد دریاها و اقیانوس‌ها و همچنین وضع قوانین و مقرراتی در صدد نجات زمین هستند اما برداشتن گام بلند و موثر در این راستا نیازمند عزمی جدی است؛ امید است که با همکاری‌های بین کشوری و حتی بین قاره‌ای، بتوانیم این سیاره آبی را نجات دهیم.

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 359122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
    3 0
    خیلی متاسفم برای نام انسان بودن مان!