۵۹ درصد از سموم در بخش کشاورزی کم‌خطر است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه اقدامات موثری برای حذف سموم پرخطر انجام شده است، گفت: در حال حاضر  ۱۹ درصد از سمومی که استفاده می‌شود، پرخطر، ۵۹ درصد کم‌خطر و ۲۲ درصد نیز با خطر متوسط است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسینعلی رحیمی در نشست خبری صبح امروز سه‌شنبه -۲۹ آبان ماه- ، اظهار کرد: ۲۵ سم پرخطر از جمله سم کلره به طور کامل از گردونه مصرف حذف شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۵۰۷ فروشگاه عرضه سموم و ۶۰ کلینیک گیاه‌پزشکی در استان اصفهان، افزود: با اجرای طرح ساماندهی سموم در استان از سال ۹۴، ۱۵۵ واحد فروشگاه غیرمجاز در استان شناسایی و با آن‌ها برخورد کردیم که تقریباً تمامی این واحدها با ضوابط پروانه کسب مجاز را دریافت و یا پلمب شدند. در حال حاضر شاید سه یا چهار واحد فروش سم غیرمجاز در استان وجود دارد که البته این فروشگاه‌ها به صورت فصلی فعالیت می‌کنند و مکان مشخصی ندارند. همچنین در شش ماهه نخست امسال یک هزار و ۲۰۰ بازدید از فروشگاه‌های فروش سم در استان به انجام رسید و فعالیت آن‌ها کنترل و تحت نظارت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۳۴۸ قلم سَم در کشور و استان به مصرف می‌رسد، اضافه کرد: ۳۲ درصد از  این سموم کنه‌کش و حشره‌کش، ۳۲ درصد قارچ‌کش و ۳۶ درصد نیز علف‌کش و از این تعداد ۱۵۷ سم از سال ۸۷ به بعد به ثبت رسیده که کم‌خطر بوده و میزان مصرف آن‌ به شدت کاهش پیدا کرده است.

رحیمی با بیان اینکه ۵۱ کارخانه تولیدی و ۶۲ واحد وارد کننده سم در کشور وجود دارد، گفت: در استان اصفهان فقط دو واحد تولید کننده سم فعالیت دارد و مابقی واحدهای تولید کننده در استان‌های دیگر هستند، همچنین ۲۰ واحد توزیع‌ کننده سم در استان اصفهان مشغول توزیع است.

وی با بیان اینکه علت اصلی خشکی درختان، خشکسالی و کم‌آبی است، ادامه داد: البته برخی آفات نیز در زمان خشکسالی طغیان می‌کنند و توصیه‌ ما به باغ‌داران این است که درختان خشک شده را از باغ خارج کنند زیرا این درختان زمانی که خشک می‌شوند آفت می‌زنند و منبع آفتی برای سرایت به سایر درختان می‌شود.

رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد صحت اینکه در برخی منابع ذکر شده که استفاده از سموم باعث شوری و بلااستفاده شدن خاک کشاورزی و باغات اصفهان شده است، اظهار کرد: سموم مصرفی ما سه گروه است. استفاده از سم کلره به طور کلی منسوخ شده است، سموم فسفره و کارموراتا نیز به هیچ عنوان موجب شوری خاک نمی‌شود اکثر سموم به صورت هوایی استفاده می‌شود که کمتر به خاک رسیده و نمی‌تواند در ترکیب خاک اثر بگذارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا در مورد راهکارهای مقابله با روش‌های استفاده از سموم در گلخانه‌ها که سلامت کارگران گلخانه و مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: در گلخانه‌ها دستگاهی استفاده می‌شود که سموم را به صورت بخار یا پودر پخش می‌کند که البته با این روش مخالف هستیم و با ارائه راهکارهای مناسب‌تر سعی داریم از استفاده این روش جلوگیری کنیم زیرا تولید محصول سالم یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به وجود ۶۰ کلینیک گیاه‌پزشکی در استان اصفهان، گفت: در این کلینیک فارغ‌التحصیلان گیاه‌پزشکی آماده ارائه راهکار به باغ‌داران و کشاورزانی هستند که مشکلاتی در زمینه کشت محصولات، آفات گیاهی و درختان خود دارند. این افراد برای حل مشکل کشاورزان نسخه می‌پیچند اما این نسخه‌ها لزوماً استفاده از سموم نیست.

رحیمی اضافه کرد: از آن‌جایی که سود فروشندگان سموم در عرضه هرچه بیشتر سم است، زمانی‌که کشاورزان و باغ‌داران برای حل مشکل خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند تنها راهکاری که به آن‌ها ارائه می‌دهند استفاده از سموم است. اما کلینیک‌های گیاه‌پزشکی سودی از فروش سموم ندارند و می‌توانند راهکار بهتری برای حل مشکلات کشاورزان به آن‌ها پیشنهاد دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در واحد کنترل بیولوژیک، استفاده کمتری از سموم می‌شود و تا کنون در میوه‌های گوجه و انار کنترل بیولوژیک را انجام داده‌ایم.  ۱۰ هکتار از گلخانه‌ها عملیات کنترل بیولوژیک با استفاده از تقریباً ۱۰۰ درصد مواد بیولوژیک انجام داده و حتی از یک قطره سم هم استفاده نشده است.

وی افزود: سال گذشته در ۵۵۰ هکتار مواد کنترل بیولوژیک استفاده شده است و قصد داریم این کار را به ۷۰۰ هکتار در سال ۹۷ برسانیم. سال گذشته ۲۱ هزار تن محصولات کاملاً بیولوژیکی تولید شد که از مواد شیمیایی استفاده نکردیم.

رحیمی با اشاره به اجرای طرح GAP در تولید سیب‌زمینی و پیاز، گفت: کارشناسان حفظ نباتات در کنترل سموم و جلوگیری از افزایش آن اقدامات مؤثری انجام دادند. وی با بیان اینکه مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی، سلامت گیاهان زراعی، باغی و جنگلی را عهده‌دار است، اظهار کرد: مبارزه با آفات عمومی در بخش قرنطینه نباتی بر عهده دولت است و برخی فعالیت‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۰ واحد قرنطینه نباتی، کنترل آفات عمومی همگانی، کنترل بیولوژیک آفات، امور سمپاشی، نظارت بر واحدهای گیاه پزشکی در مدیریت حفظ نباتات مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: واحد قرنطینه دارای دو بخش کنترل آفات و بیماری‌ها و کنترل صدور و ورود کالاهای خام بخش کشاورزی است.

وی گفت: آفت مگس میوه مدیترانه ( آفتی که به همه میوه‌ها سرایت می کند)  هشت شهرستان از این استان را درگیر کرده است و شدت آن در سه شهرستان کاشان، اصفهان و خمینی‌شهر بیشتر از سایر مناطق بود که با اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار ، خسارات وارد شده به این سه شهرستان جبران شد.

رحیمی با بیان اینکه مگسی که بتواند سه نسل را پشت‌سر بگذارد می‌تواند یک هزار و ۲۵۰ میوه از جمله زردآلو، گیلاس، آلبالو، به، گلابی و انار را آلوده و خسارت بسیاری وارد کند، تصریح کرد: این آفت تقریباً در همه مناطق با آب و هوای سرد یا گرم فعال بوده و شش ماه است که در استان اصفهان نیز باعث آلودگی بسیاری از میوه ها شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به ردیابی بیماری‌ها و آفات مهم در استان، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ آفت مهم در سطح ۱۳هزار و ۶۸۰ هکتار در استان ردیابی می‌شود. همچنین ۷۸۷ ایستگاه پایش برای ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه در استان تعریف شده و از ابتدای فصل پایش‌ها نیز آغاز و تاکنون ادامه دارد، تقریباً تمامی باغات استان در حال پایش هستند.

وی با اشاره به بیماری آتشک درختان میوه که حدود چهار، پنج سال است در استان اصفهان وجود دارد، گفت: ۳۵ شبکه برای ردیابی این بیماری در باغات قرار داده‌ایم. این بیماری می‌تواند به درختان میوه‌داری از جمله سیب، گلابی و به خسارات شدیدی وارد کند. عامل این بیماری باکتری است و از گل‌ها وارد می‌شود. به این دلیل نام آن را آتشک گذاشته‌اند که موجب آتش گرفتن درخت و خشکاندن آن می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه در چند سال اخیر با توجه به افزایش بارندگی‌های بهاره، بیماری آتشک در شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: این بیماری قابل کنترل است و تا کنون هزینه‌های زیادی حدود یک میلیارد تومان برای کنترل این بیماری هزینه شده  است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: از آنجایی که شغل بیشتر مردم سمیرم کاشت سیب درختی است، آفت آتشک میتواند خسارات سنگینی را به درختان سیب وارد آورد و باغداران باید نهال‌های خود را از مکان‌های مطمئن و دارای گواهینامه بهداشت تهیه کنند.

وی با اشاره به وظیفه واحد کنترل آفات عمومی همگانی، ادامه داد: این واحد آفات عمومی از جمله ملخ، جوندگان و سن گندم را کنترل می‌کند. امسال در ۶۰ هزار هکتار از باغات و اراضی اصفهان آفت سن گندم را شاهد بودیم که اگر با این آفت مبارزه نشود می‌تواند ۱۰۰ درصد به کیفیت و کمیت گندم ضرر بزند.

رحیمی با بیان اینکه اصفهان در کنترل آفت سن گندم استانی موفق و درجه یک بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۴ کارشناس در قالب ۴۷ شبکه مراقبتی که تمامی شبکه‌های استانی را تحت پوشش قرار می‌دهد به کارگیری کرده‌ایم تا آفت سن گندم را شناسایی و کنترل کنند.

کد خبر 359121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.