بلیت نداریم به جز برای آشنایان!

در ورودی تالار هنر، جایی که قرار است از ساعت هشت شب، میزبان آخرین اجرای روز دوم جشنواره باشد، نه پوستر و نه هیچ نشانی از جشنواره تئاتر اصفهان دیده نمی‌شود و تنها عده‌ای از علاقمندان به تئاتر در نزدیکی آن تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پسران و دختران جوان با لباس‌هایی که از دور فریاد می‌زند اکثر آن‌ها اهالی هنر و تئاتر هستند، در سالن انتظار با هم گپ می‌زنند و کم‌کم که بر جمعیت حاضران افزوده می‌شود، می‌توان از دیدن این همه افراد مشتاق به تماشای تئاتر، لذت برد.

اما در حقیقت، وضعیت آشوب‌ناکی که در پشت پرده جریان دارد، آن چیزی است که هنوز در میان شلوغی و همهمه اهالی هنر و علاقمندان به تئاتر دیده نمی‌شود، چیزی که اما به زودی برای حاضران در تالار هنر روشن خواهد شد.

مسئولیتی که هیچ کس بر عهده نمی‌گیرد

کم‌تر از نیم ساعت تا موعد اجرای نمایش باقی مانده، اما جمعیت زیادی در سالن انتظار تالار هنر، به انتظار باز شدن درهای سالن نشسته‌اند. برخی از آن‌ها بروشورهایی در دست دارند که بر آن‌ مشخصات نمایش نوشته شده است: «نمایش افرا، منتخب شرکت در جشنواره استانی»

دختر جوانی که به علاقمندان، بروشورهای نمایش را می‌دهد، می‌گوید: "توزیع بلیت دست ما نیست. هنوز به ما اعلام نکردند که جریان چطوریه." این‌ها را در حالی می‌گوید که عقربه بزرگ ساعت تنها باید پنج عدد دیگر را پشت سر بگذارد، تا ساعت هشت شود. با حالت کلافه‌ای ادامه می‌دهد: "تا دیشب بلیت فروشی با ما بود، اما الان باید ببینیم مسئولان جشنواره چی میگن."

از آن جایی که زمان زیادی باقی نمانده، طبیعی است که مسئولان باید حداقل تا الآن تکلیف حاضران مشتاق و پرشماری را که برای تماشای اجرای تئاتر افرا به تالار هنر آمده‌اند، روشن می‌کردند. در شرایطی که دست اندرکاران نمایش، از قبول هرگونه مسئولیتی درباره توزیع بلیت سر باز می‌زنند، مسئولان اجرایی جشنواره هم همچنان جوابی به چهره‌های منتظر پر از سوال نمی‌دهند.

تالار هنر در میدان لاله واقع شده است، جایی در شمال اصفهان که با مرکز شهر فاصله زیادی دارد و در نتیجه هر کسی حاضر نیست برای تماشای یک تئاتر این راه طولانی را طی کند، مگر آن‌هایی که برای هنر ارزش قائل هستند و این افراد، به عنوان سرمایه‌های هنر اصفهان، نباید نادیده گرفته شوند.

بلیت نداریم، به جز برای آشنایان!

ده دقیقه مانده به ساعت هشت، هنوز جمعیت حاضر در سالن، به انتظار روشن شدن وضعیت ایستاده است. در میان کسانی که هنوز نمی‌دانند در پایان، اوضاع چگونه خاتمه می‌یابد و بدون بلیت منتظرند، کسانی هم هستند که بلیت‌های سفیدی شبیه رسید به دست دارند و با آرامش، منتظر باز شدن درهای سالن ایستاده‌اند، این‌ افراد هم به گفته خودشان یا از آشنایان برگزارکنندگان اجرا هستند و یا خودشان در تئاتر، دستی بر آتش دارند.

مرد جوانی که به نظر می‌رسد عضو گروه اجرای افرا باشد و کنار "کافه رخ" ایستاده، نام دو نفر را صدا می‌زند و از همان جا به آن‌ها می‌گوید: "بیایید اینجا که زود برید داخل، احتمالا در از این طرف باز میشه." به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی حرکتی مخفیانه انجام می‌دهد، اما از آن جایی که ایستاده، می‌توان به آسانی منظور او را متوجه شد؛ آن دو نفر با او به پشت در سالن می‌روند تا اولین افرادی باشند که وارد می‌شوند.

شکرالله شفیعی، مدیر تالار هنر، در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "ما نمی‌توانیم دخالت کنیم و به کارگردانی که شاید اصلا بخواهد تمام اقوام و آشنایانش را به سالن ببرد، بگوییم که این کار را نکن. اگر هم قرار باشد کسی به او ایراد بگیرد، مسئولان برگزاری جشنواره هستند."

"امشب بلیت فروخته نمیشه، بلیت‌ها رایگانه، ظرفیت محدود شده، ۵۰ نفر بیشتر جا نیست، این جمعیتی هم که می‌بینید حداقل ۱۵۰ نفره." این‌ها را دختری می‌گوید که گویا در شب‌های قبلی اجرا، مسئول فروش بلیت بوده است، اما اکنون در جشنواره تئاتر، این مسئولیت، یعنی توزیع بلیت، بر عهده شخصی است که بعدا نام می‌برد: "بلیت‌ها دست آقای محسنی بوده، که الآن تموم شده."

 دو پسر جوان علاقمند به تئاتر که ساعت ۸:۰۵ دقیقه به دنبال بلیت می‌گردند، با جواب "بلیت نداریم" مواجه می‌شوند. نکته جالب توجه، افرادی هستند که بعد از گذشتن موعد شروع اجرا، تازه برای خرید بلیت آمده‌اند؛ گویا همه می‌دانند که هیچ اجرایی در شهر، راس ساعت مقرر آغاز نمی‌شود.

حتی ارائه بلیت هم برای ورود کافی نیست!

در گوشه‌ای از سالن انتظار، نزدیک دفتر مدیریت تالار هنر، جمعیت زیادی جمع شده‌اند. پسر جوانی با موهای ژولیده و ریش‌های بلند، با حالتی اعتراض گونه، برای اینکه صدایش شنیده شود، بلند می‌گوید: "بلیت رو که میگن تموم شده. ما این همه راه تا اینجا اومدیم، ببینیم چی میشه!"

در دفتر مدیریت، مسئولان برگزاری جشنواره به همراه داوران، دور میز نشسته‌اند و یکی از کارکنان تالار به این بهانه که دبیر اجرایی جشنواره جلسه دارد، اجازه ملاقات با او را نمی‌دهد؛ کارگردان نمایش از همان نزدیکی عبور می‌کند،"والا ما که نیم ساعته آماده‌ایم. منتظریم بیان تو سالن و شروع کنیم." احسان جانمی این‌ها را به کسی می‌گوید که ساعت ۸:۲۰ از او می‌پرسد "پس اجرا کی شروع میشه؟"

حالا گروهی، احتمالا همان ۵۰ نفری که به برگزارکنندگان نزدیک‌تر هستند، وارد سالن شده‌ و ده‌ها نفر پشت در مانده‌اند. در میان این افراد که اکثر آن‌ها بلیت ندارند و اصلا خبر نداشتند چگونه باید بلیت تهیه کنند، افراد زیادی هم هستند که بلیت به دست دارند، از جمله یک کارگردان پیشکسوت تئاتر اصفهان که او را هم به سالن راه نمی‌دهند.

افرادی که پشت در ایستاده‌اند، ناگهان شروع به کوبیدن به در چوبی سالن می‌کنند و همهمه در می‌گیرد. محسنی، به میان جمع می‌آید و خواهش می‌کند که برای احترام به اجرای تئاتر، در نزنند و از آن محوطه خارج شوند. یک نفر از کسانی که نزدیک‌تر از همه به در ورودی سالن ایستاده، فریاد می‌زند "پس کی به ما احترام میذاره؟ این همه راه از کاشان پا شدم اومدم اینجا، بلیت هم که دارم، تکلیف ما چیه؟"

تقریبا تمام کسانی که بلیت به دست دارند، به گفته خودشان یا بازیگر و یا از عوامل اجرایی تئاتر در اصفهان و شهرهای اطراف آن، هستند؛ اما گویا داشتن بلیت و عضوی از تئاتر شهر بودن هم کافی نیست و برای ورود باید با برگزارکنندگان، رابطه نزدیک‌تری داشت.

حمید شهرانی، مدیر اجرایی جشنواره تئاتر اصفهان می‌گوید: "پاسخگویی در رابطه با این موضوع برعهده ما نیست و باید از مدیریت تالار هنر، علت این اتفاق را جویا شد" که مدیر تالار هنر، این پاسخ را "فرافکنی" توصیف می‌کند و معتقد است: "تمامی مسئولیت‌های اجرایی مربوط به جشنواره، از جمله توزیع بلیت، برعهده مسئولان برگزاری آن است و نه تالار هنر"، که تنها یکی از سه مکان برگزاری جشنواره تئاتر اصفهان است.

پس از فراخوان مردادماه اداره ارشاد اصفهان، در حالیکه قرار بود جشنواره تئاتر، مطابق معمول شهریورماه برگزار شود، این تاریخ به تعویق افتاد و بالاخره، در شرایطی که بی شباهت به یک سکوت سنگین خبری نیست و با اطلاع رسانی بسیار ضعیف، جشنواره تئاتر در اواخر آبان در حال برگزاری است و باید دید که آیا با این نوع برنامه ریزی و مدیریت، برگزاری چنین جشنواره‌ای برای تئاتر استان، نتیجه مثبتی خواهد داشت یا خیر؟

گزارش از: علی فتحی – خبرنگار فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 359111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.