اصفهان از دو بلای طبیعی در امان است

یک دکترای شهرسازی و آمایش گفت: باید برای افزایش تاب‌آوری شهر اصفهان استراتژی خوبی در مراکز دانشگاهی به عنوان مراکز تولید فکر و اندیشه تعریف و تدوین و با همکاری ادارات ذی‌ربط مثل شهرداری، استانداری و فرمانداری چکش کاری و در بلندمدت اجرایی شود.

محمد مسعود در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بحث تاب‌آوری برآمده از مدیریت بحران است، بدان معنا که شهرها بتوانند در مقابل بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله همچنین بلایای انسانی مثل جنگ مقاومت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: اینکه شهر بتواند بهترین راهکار را در کمترین زمان ممکن برای رویارویی با معضل به وجود آمده داشته باشد، همان تاب‌آوری در برابر نارسایی‌ها است.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه از نظر تاریخی ثابت شده که تمام شهرهای کشور ما بر روی گسل زلزله قرار دارد و به طور متناوب تعدادی از شهرها بیشتر و تعدادی کمتر حادثه زلزله را تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: حتی برخی از شهرهای کشور به دلیل وقوع زلزله ویران و دوباره بنا شده است، به عنوان مثال شهر کاشان در دوره قاجار دوباره ساخته شده است زیرا کاشان قدیم در اثر زلزله بسیار مهیب از بین رفت.

مسعود ادامه داد: در برخی از فصل‌های سال وقتی باران سیل آسا ببارد، یا زلزله‌ای اتفاق افتد، خطراتی شهرها را تهدید می‌کند، بنابراین در حال حاضر لزوم پردازش و تدوین برخی برنامه‌ها که بتواند شهر را مقاوم‌سازی کند و تاب‌آوری آن را در برابر مشکلات افزایش دهد، لازم و ضروری است.

وی با اشاره به وضعیت تاب‌آوری شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان در برابر زلزله نسبتاً وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرهای کشور دارد، از نظر بحران سیل نیز با توجه به وجود شبکه مادی‌ها و انهار، امکان هدایت آب‌ها وجود دارد، پس اصفهان از این دو بلای طبیعی تا حدودی در امان است، اما مشکلات دیگر طبیعی و انسانی وجود دارد که باید برای تاب‌آوری شهر در برابر آنها چاره‌اندیشی شود.

باید مفهوم "حق به شهر" برای اصفهان ادا شود

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان به شرایط خشکی زاینده رود اشاره و تصریح کرد: در شرایط بحران کمبود منابع آبی، استفاده از گونه‌های با نیاز آبی کم در چارچوب برنامه استراتژیک مبارزه با خشکسالی برای بهبود شرایط فضای سبز شهر اقدامی بسیار مدبّرانه است.

وی گفت: شهر اصفهان همچون بسیاری از تمدن‌ها در کنار زاینده رود به وجود آمده و شرایط فعلی رودخانه اوضاع نابسامانی به وجود آورده است که امیدواریم حقابه این شهر پرداخت شود و جهان‌شهر اصفهان بار دیگر از این واقعیت بسیار ممتاز زیست‌محیطی بهره‌مند شود.

مسعود با تاکید بر اینکه نباید مسئله زاینده رود را که باعث پیدایش شهر اصفهان بوده، نادیده گرفت، گفت: بنا بر هر علت انسانی یا طبیعی شهر و شهروندان مدت‌ها است از وجود آب در بستر زاینده رود محروم شده‌اند، باید با چاره اندیشی این امکان و امتیاز به شهر تاریخی اصفهان بازگردد.

وی اظهارکرد: باید برای افزایش تاب‌آوری شهر اصفهان استراتژی خوبی در مراکز دانشگاهی به عنوان مراکز تولید فکر و اندیشه تعریف و تدوین و با همکاری ادارات ذی‌ربط مثل شهرداری، استانداری و فرمانداری چکش کاری و در بلندمدت اجرا شود.

این دکترای شهرسازی و آمایش تصریح کرد: باید مفهوم حق به شهر را برای اصفهان ادا کرد، زیرا حق منابع طبیعی جزء لاینفک شهرها محسوب می‌شود.

وی گفت: به دلیل گستردگی مفهوم تاب‌آوری در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، نهادی، برنامه ریزی، کالبدی و زیرساختی، مدیران شهری باید به تحلیل لایه‌های شهری در ابعاد مختلف، بهبود سطح خدمات در زمان بحران، شناخت اماکن آسیب‌پذیر در زمان بحران، تقلیل میزان خطر با افزایش استحکام و برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از مدل‌های بازیابی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بپردازند زیرا با  توجه به این متغیرها و مؤلفه‌ها می‌توان شهر را تاب‌آور کرد.

کد خبر 359090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.