لزوم حضور نمایش‌های جدید در جشنواره تئاتر

یک کاگردان تئاتر گفت: در جشنواره‌های تئاتر باید کارهای جدید ببینیم و نمایش‌نامه‌ای که متعلق به چهل سال پیش است، نباید جایی در جشنواره داشته باشد.

سمیه سلیمی، کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تئاتر «حکایتی ناتمام برای دخترم مده‌آ» اظهار کرد: این نمایش یک دراماتورژی کاملا متفاوت و آزاد از نمایش‌نامه «مده‌آ» اثر «اوریپید» است که در این دراماتورژی، یک زن ایرانی و نه زنی متعلق به اساطیر یونان، را به تصویر کشیده‌ام.

وی افزود: تم اصلی، یعنی بحث خیانت، در این نمایش رعایت شده و در یک روایت از زندگی زناشویی، این موضوع و اثرات مخرب آن بر کودکان به تصویر کشیده است. همچنین سعی کرده‌ام از شمایل‌ها و نمادها در کارگردانی اثر استفاده شود.

این کارگردان تئاتر، با بیان اینکه فضای جشنواره تئاتر اصفهان صمیمانه است، درباره این جشنواره، اضافه کرد: با اینکه فضای رقابتی وجود دارد و هر کسی به دنبال برتری یافتن و بهتر بودن از دیگران است، در کنار آن صمیمیت میان همکاران و شرکت کنندگان دیده می‌شود.

سلیمی با اشاره به اینکه رویکرد این گونه جشنواره‌ها باید نمایش کارهای نو باشد، ادامه داد: چیزی که در این جشنواره‌ها باید اتفاق بیفتند، این است که کارهای جدید ببینیم و نمایش‌نامه‌ای که متعلق به چهل سال پیش است، نباید جایی در جشنواره داشته باشد.

وی درباره فشرده بودن جشنواره و حضور تنها ۱۱ تئاتر در آن، گفت: به نظر من، هر چقدر که جشنواره فشرده‌تر باشد بهتر است، چرا که فضای رقابت را بهتر نشان می‌دهد. اینکه در یک حجم زمانی کوتاه کارها ارائه شود، جنبه رقابتی جشنواره را بالاتر می‌برد و لزومی ندارد که جشنواره طولانی شود.

این کارگردان زرین‌شهری تئاتر، درباره وضعیت تئاتر در زرین شهر، اضفه کرد: اوضاع با توجه به اتفاقات اخیر خیلی خوب است؛ آن هم به دلیل این است که افرادی در آن‌جا هستند، از جمله شهردار زرین شهر، آقای میثم محمدی، که به هنر و تئاتر دیدگاه مثبتی دارند و از آن حمایت می‌کنند.

سلیمی ادامه داد: این اتفاقات که اخیرا در جریان بوده، بسیار مناسب است و می‌توان انتظار داشت که تئاتر در زرین‌شهر رشد کند و حتی بتواند صاحب نام باشد و در کنار دیگر شهرهایی که تئاتر دارند، بدرخشد.

کد خبر 359076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.