بی‌توجهی به نقش مردم، باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

شهرضا - رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی شهر شهرضا گفت: بی‌توجهی به نقش مردم و کارکرد آنان در مناسبات اجتماعی، باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، در چنین شرایطی اقدامات پیشگیرانه نیز تأثیر زیادی در کاهش تبعات منفی این آسیب‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، آرزو قوامی عصر امروز (دوشنبه) در کارگاه خودمراقبتی و مهارت مقابله با آسیب‌های اجتماعی که در دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مردم، نقش آفرینیان اصلی فرهنگ هر کشور هستند، بنابراین اجرای هر طرحی در حوزه مسائل اجتماعی، باید با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات مردم آن باشد.

وی با بیان اینکه وجود جامعه‌ موفق در گرو وجود مردمانی خردمند است، تصریح کرد: دانش و آگاهی مردم و خرد جمعی، مهمترین عامل در ایجاد پیشرفت و ترقی در هر جامعه است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی شهر شهرضا با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی، تأکید کرد: غفلت از مطالعه کتاب و جایگزینی آن با فضای مجازی، فرهنگ جامعه را با چالش جدی مواجه کرده است.

قوامی در ادامه افزود: روزانه انبوهی از اطلاعات مختلف از طریق فضای مجازی به جوانان و نوجوانان منتقل می‌شود، بدون آنکه نظارت دقیقی بر آن‌ها وجود داشته باشد؛ این در حالی است که جوانان بیش از هر چیزی نیازمند آموختن هنر زندگی و شیوه زندگی سالم هستند.

وی با تأکید بر آموزش سبک زندگی اسلامی به جوانان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی باهدف کاستن از معضلات اجتماعی و جلوگیری از افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی تأکید فرموده‌اند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی شهر شهرضا گفت: بی‌توجهی به نقش مردم و کارکرد آنان در مناسبات اجتماعی، باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، در چنین شرایطی اقدامات پیشگیرانه نیز تأثیر زیادی در کاهش تبعات منفی این آسیب‌ها ندارد.

قوامی با اشاره به تشکیل شورای اجتماعی کشور، اظهار کرد: زیرکمیته‌های این شورا از حدود یک دهه گذشته، مقابله با مهمترین آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، بیکاری و خودکشی را پیگیری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ثمربخش بودن فعالیت‌های دولتی و نهادهای مردمی در جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی نیازمند آموزش مهارت‌های زندگی به اقشار مختلف مردم است، تأکید کرد: ارزیابی شتابزده و انجام اقدامات غیرکارشناسی با تشدید بحران‌های اجتماعی، مردم و مسئولان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند که مقابله با آن‌ها و کاستن از نتایج زیانبار آن‌ها، به سادگی ممکن نیست.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی شهر شهرضا با بیان اینکه باید به توان و تخصص جوانان و دانشجویان اعتماد کنیم، تصریح کرد: تجربه تاریخی انقلاب اسلامی نشان داده است که در هرکجا به جوانان اعتماد کردیم، موفقیت قطعی حاصل و با کمترین هزینه، مشکلات حل شد.

قوامی با بیان اینکه نمی‌توان از روش یکسانی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در همه جهان استفاده کرد، افزود: در این زمینه باید از راهکارهای بومی و متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور استفاده شود.

وی خودآگاهی را مؤثرترین اقدام در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دانست و یادآور شد: متأسفانه جوانان هدف زندگی خود را فراموش کرده و دچار بحران هویت شده‌اند، تربیت شمار فراوانی از دانش‌آموختگان دانشگاهی که از توانمندی لازم برخوردار نیستند نیز به این وضعیت دامن می‌زند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و حقوقی شورای اسلامی شهر شهرضا اضافه کرد: همواره گفته می‌شود که ایرانیان فاقد روحیه کار تیمی و فعالیت‌های جمعی هستند، در حالی که تجربه دوران دفاع مقدس ثابت کرد، ایرانیان با وحدت و انجام کار جمعی می‌توانند بر بزرگترین مشکلات غلبه کنند.

کد خبر 359065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.