نیمی از دستگاه‌های دیالیز اصفهان ناکارآمد است/کنترل بازار سیاه فروش کلیه

این روزها بخشی از تبلیغات خیابانی در اصفهان به بازار خرید و فروش کلیه اختصاص یافته، بازاری که در آن فرد گیرنده زندگی می‌خرد و فرد فروشنده جزیی از بدنش را می‌فروشد. قیمت در این بازار همراه با قیمت دلار بالا و پایین می‌شود و این قیمت در بازار اصفهان از ۱۸ تا ۵۰ میلیون تومان در نوسان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرید و فروش کلیه به دلایل نیازهای اقتصادی این روزها افراد زیادی را وسوسه کرده تا برای درمان بخشی از زخم‌های اقتصادی خانواده شان دست به فروش جزیی  از بدنشان بزنند. فروش کلیه در این بین بازار داغ تری دارد. از این رو به منظور بررسی وضعیت پیوند کلیه در اصفهان گفت‌وگویی را با اسماعیل خانیان، رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی به میزبانی خبرگزاری ایمنا انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت فعلی زیرساخت‌های پیوند کلیه در اصفهان چگونه است؟

در حال حاضر سه مرکز پیوند کلیه در بیمارستان‌های نور و علی اصغر، شریعتی و  الزهرا (س) در شهر اصفهان اعمال مربوط به پیوند کلیه را انجام می‌دهند که مرکز پیوند کلیه الزهرا (س) اصفهان در جنوب کشور نمونه است و خدمات زیادی را به بیماران ارایه می‌دهد.

روش‌های پیوند کلیه برای بیماران دیالیزی چیست؟

بیمار دیالیزی به دو روش می‌تواند پیوند کلیه را داشته باشد، این پیوند از فرد زنده و مرگ مغزی صورت می‌گیرد. افرادی که دارای مشکلات مالی هستند یکی از کلیه‌هایشان را اهدا می‌کنند. در حال حاضر در همه شهرهای کشور به جز شیراز پیوند کلیه از فرد زنده نیز انجام می شود؛ در اصفهان ۴۰ درصد پیوندها از افراد مرگ مغزی و ۶۰ درصد نیز از افراد زنده پیوند کلیه انجام می‌شود. البته به دنبال کاهش تنش‌های اجتماعی درصدد پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی هستیم تا در آینده پیوند از زنده نداشته باشیم.

چرا در شیراز پیوند کلیه از فرد زنده انجام نمی‌شود؟

دکتر ملک حسینی متخصص پیوند کلیه در بیمارستان شیراز معتقد است که باید پیوند از شخص مرگ مغزی انجام شود و این روند تا کنون نیز ادامه دارد.  

هزینه‌ پیوند کلیه در حال حاضر چقدر است و چگونه تامین می‌شود؟

پیوند کلیه هزینه‌های جانبی برای بیمار دارد و نیازمند بررسی و انجام آزمایشاتی است تا بیمار بتواند از شخص مورد نظر کلیه بگیرد. اکنون هزینه این آزمایش‌ها حدود ۲.۵ میلیون تومان است که بخشی از آن  توسط خیریه تأمین شده و تخفیفاتی از سوی آزمایشگاه‌ها برای بیماران در نظر گرفته می‌شود. در کشور از سوی خیریه بیماران کلیوی و وزارت بهداشت و درمان برای پیوند کلیه بیماران مبلغ ۱۸ میلیون تومان تعیین شده و این رقم امسال نیز در حال افزایش است و گروهی از نمایندگان خیریه و وزارت بهداشت بر روی این نکته تمرکز کردند تا این رقم را افزایش دهیم.

چه تعداد بیمار دیالیزی توان پیوند کلیه را دارند؟

حدود ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار دیالیزی در استان اصفهان تحت پوشش‌ هستند که دیالیز می‌شوند، حداقل نیمی از اینها توان پیوند کلیه دارندکه نیازمند مساعدت خیرین و مردم هستند تا دیالیز آنها پیشرفت پیدا نکند و از بروز مشکلات جلوگیری کند. در این صورت می‌توانیم روی پیوند از مرگ مغزی بیشتر کار کنیم؛ این برنامه نمونه‌ای از الگوی ایرانی است که در جهان مطرح شده و بقیه کشورها هم روی این برنامه کار می‌کنند و این حرکت را یک برند ایرانی معرفی کردند.

در اصفهان چه تعداد بیمار کلیوی از دیالیز صفاقی استفاده می‌کنند؟

چند سالی است که دیالیز صفاقی در کشور راه انداخته شده است و چند ماهی به علت وجود تحریم‌ها در ارائه خدمات به بیماران در این بخش وقفه افتاده است. در اصفهان تعداد ۳۰۰ نفر از دیالیز صفاقی استفاده می‌کنند و ضروری است که این گروه از بیماران در استفاده از دستگاه این نوع دیالیز از نظر بهداشتی رعایت نکات لازم  کرده تا دچار آلودگی و عفونت نشوند. در حوزه دیالیز صفاقی فعالیت می‌شود، اما  به دلیل کمبود امکانات و وسایل پزشکی نمی‌توانیم تعداد این گروه از  بیماران تحت پوشش را افزایش دهیم.

اکنون چه تعداد بیمار در اصفهان در انتظار پیوند کلیه هستند؟

اکنون تعداد ۵۰۰ نفر در انتظار پیوند کلیه هستند، مسائل مالی و نبود دارو از مشکلات این بیماران است و برنامه‌ریزی و تأمین دارو برای این گروه از بیماران را می‌طلبد. هزینه دیالیز حدود ۳۰۰  هزار تومان است و ممکن است که یک بیمار دیالیزی هفته‌ای سه مرتبه نیاز به دیالیز داشته باشد. هزینه عمل پیوند نیز پنج میلیون تومان است که در اصفهان برای بیماران کلیوی رایگان است. علاوه بر این موارد هزینه آزمایش‌ها نیز بالاست و در اصل هزینه یک بیماردیالیزی پنج برابر بیمار پیوندی است و اگر بتوانیم روی پیوند کار کنیم که بیمار سریع پیوند شود این اقدام کاهش هزینه‌ها را برای دولت به همراه دارد.

 در بخش بیماران دیالیزی با چه چالش‌هایی رو به رو هستید؟

مشکل فعلی در بخش‌های بیماران دیالیزی وابسته به دستگاه دیالیز است، اکنون این دستگاه حدود ۳۰ هزار ساعت کار می‌کند و بعد از این مدت ، کیفیت  کار این دستگاه افت پیدا می‌کند و تعدادی از دستگاه‌ها هم ۴۵ هزار ساعت کار می‌کنند و با وجود این که اصفهان از استان‌هایی است که دارای دستگاه‌های زیادی بوده اما  بسیاری از این دستگاه‌ها فعالیت کارکردن از ۳۰ هزار ساعت را گذرانده اند.

آیا تدبیری هم برای حل مشکلات این گروه از بیماران اندیشده شده است؟

مطابق تفاهم نامه وزارت بهداشت تعداد سه هزار و ۱۰۰ دستگاه دیالیز برای بیماران کلیوی کشور آماده شده است، طی سه سال آینده این تعداد دستگاه به کشور افزوده می‌شوند. یک دستگاه جدید دیالیز ایرانی نیز ساخته شده  که با برخورداری از کیفیت مناسب  چنانچه بتواند جایگزین دستگاه دیالیز شود به طور یقین در این حوزه بخشی از مشکلات بیماران کلیوی حل می‌شود.

در مورد آمار بیماران دیالیزی بین زنان و مردان و روش پیوند در اصفهان توضیح دهید؟

فردی که نیازمند دیالیز است مشکلات جسمی  هم پیدا می‌کند، برخی از بیماران از سوی افراد خانواده طرد شده و مشکلات زیادی پیدا می‌کنند و خیریه با انجام فعالیت‌هایی سعی در جهت حفظ کرامت آن‌ها می‌کند. ۴۰ درصد از بیماران دیالیزی خانم‌ها و ۶۰ درصد آقایان هستند. مطابق آمار پیوند از زنده  نسبت به مرگ مغزی ۴۰ درصد ماندگاری بهتری دارد، اما بهتر است که به سمت مرگ مغزی حرکت کنیم و باید مشکلات را در این بخش حل کنیم.

روند آموزش‌ها وغربالگری در شهرستان‌های اصفهان چگونه است؟

 حدود ۴۰ درصد بیماران کلیوی بیمارن دیابتی بودند که بعد از بیماری دیابت با مشکل کلیوی رو به رو شدند و حدود۴۰ درصد هم اشخاصی‌ هستند که بالا و پایین رفتن فشار خون آنها منجر به از دست دادن کلیه‌های آنها شده است. آموزش در شهرستان‌های کاشان و نجف آباد با انجام طرح غربالگری صورت می‌گیرد، در بقیه شهرستان‌های استان به وسیله آموزش و پرورش پیگیری شده تا حرکت غربالگری را انجام دهیم. جلساتی را هم با مراکز  سپاه و بسیج داشتیم تا با دایر کردن مراکزی تست قند خون و فشار مردم را غربالگری کنیم. ناآگاهی از وجود بیماری دیابت زمان رسیدن بیمار به دیالیز را ۲۰ یا ۳۰ سال افزایش می‌دهد.

وضعیت پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی در اصفهان  چه روندی دارد؟

افرادی که به وسیله پزشک معالج مرگ مغزی محسوب شوند بعد از فراوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی و اطلاع رسانی این اعضا درباره فرد مرگ مغزی، بازبینی و تست فرد توسط یک پزشک داخلی،  پزشکی قانونی و متخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود و از این زمان فعالیت خیریه و پیوند اعضای دانشگاه برای گرفتن رضایت از بیمار مرگ مغزی شروع می‌شود.

گرفتن رضایت قطعی از این خانواده زمان می‌برد و همین امر موجب شده که هنوز به آمار ۱۰۰ درصدی در جهت رفع مشکل از پیوند از مرگ مغزی نرسیم. در همه دنیا گرفتن رضایت ۱۵ دقیقه  است و متاسفانه در ایران این زمان به ۷۰ ساعت می‌رسد. در این زمینه در جامعه نیازمند فرهنگ سازی هستیم  و اینکه مردم آگاه شوند که  اعضای بدن یک فرد مرگ مغزی می‌تواند زندگی ۹ نفر را نجات دهد.

آیا در اصفهان بازار سیاه کلیه هم داریم؟ پیوند عضو اتباع هم انجام می‌شود؟

از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱۱۰ پیوند کلیه داشتیم که حدود ۴۰ نفر از مرگ مغزی بودند و ما بقی از کلیه زنده‌ دریافت می شود؛ در اصفهان اجازه راه اندازی بازار سیاه کلیه را ندادیم و  این کار غیر قانونی بوده ، در اصفهان فروش کلیه به ندرت داشتیم.

قیمتی از بازار خرید و فروش آزاد کلیه در اصفهان دارید؟

قیمت‌ها در این بازار از ۲۰ تا ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان اعلام شده است اما سعی داریم جلوی چنین فعالیت‌هایی را بگیریم.

در خصوص پیوند کلیه به اتباع چه وضعیتی داریم؟ در این زمینه متقاضی داشته‌اید؟

بله در بخش پیوند اتباع خارجی مراجعه کننده از گروه افغانستانی‌ها و کشورهای عربی و پاکستانی بوده و انجام عمل پیوند آنها با فرد تبعه کشورخودشان صورت می‌گیرد.

هزینه‌های داروی بیماران دیالیزی در اصفهان به چه صورتی است؟

بیماران بعد از پیوند کلیه باید تا آخر عمر دارو بخورند تا کلیه در بدنش فعال باشد، بیمار پیوندی بایستی حداقل سه ماه قرنطینه باشد تا عفونت‌ها به او سرایت نکند. گران شدن داروها طی چند ماه گذشته از مشکلات اصلی این گروه بیماران بود و با دفترچه‌های درمانی مبلغ‌ها پرداخت می‌شود. خوشبختانه در استان اصفهان هزینه‌های داروی دیالیز و دارو مربوط به بیماران دیالیز رایگان است و در دیگر استان‌ها مبالغی  از بیمار برای این موارد گرفته می‌شود.

در برهه‌ای از زمان داروی بیماران دیالیزی تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت اما در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته این افزایش حذف و قیمت داروها به میزان قبل برگشت.

درباره انجمن خیریه بیماران کلیوی و فعالیت‌های آن توضیح دهید؟

انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در سال ۷۱ در استان اصفهان تشکیل شد، در بدو تأسیس این انجمن دو بخش دیالیزی در شهر اصفهان  داشت که همه بیماران از استان به این دو بخش مراجعه کرده و ویزیت می‌شدند؛ مشکلات رفت و آمد برای این گروه بیماران وجود داشت. بردن مرکز درمان به محل زندگی بیماران از اولین فعالیت‌های این انجمن بود که انجام شد، در حال حاضر در همه شهرستان‌های اصفهان یک یا چند بخش دیالیزی راه‌اندازی  شد که این بخش‌های دیالیزی با کمک خیریه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اداره می‌شوند.

راه‌اندازی بخش پپیوند کلیه در اصفهان از دیگر اقدامات این انجمن است که در حال حاضر در بیمارستان‌های نور و علی اصغر، شریعتی و الزهرا (س) این بخش راه‌اندازی شده است. همچنین حمایت های مادی و معنوی از خانواده های مبتلایان به بیماری دیالیز نیز توسط این انجمن انجام می‌شود.

کد خبر 359061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.