تولد سالانه ۳۵ هزار کودک معلول/ ۵۰ درصد اختلال ژنتیکی دارند

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه  سالانه حدود ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند و نیمی از این تعداد دارای اختلالات ژنتیکی هستند، گفت: این در حالیست که بررسی‌های علمی نشان داده اگر برای اختلالات ژنتیکی به علت‌یابی ژنی بپردازیم، می توانیم معلولیت‌زایی را کاهش دهیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی تأمین اجتماعی، انوشیروان محسنی بندپی در کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت با بیان این که معلولیت یک پدیده جهانی است که به یک کشور، اقلیم و منطقه خاصی اختصاص ندارد، اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت هر کشوری دچار نوعی از معلولیت هستند که به تناسب سیاست گذاری و اقدامات پیشگیرانه و مداخلات تخصصی می توان شدت آن را کاهش داد.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان تخصصی‌ترین نهاد، راهبردهای تخصصی و علمی در زمینه معلولیت را در چند سال اخیر  دولت در برنامه خود نهادینه کرده که مهمترین آن برنامه ششم ماده ۵۷ قانون "غربالگری ژنتیک ازدواج" است که لحاظ و اجباری شد. این آیین نامه در دست هیئت دولت است.

محسنی بندپی با بیان اینکه  سالانه حدود ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که نیمی از آنها دارای اختلالات ژنتیکی هستند، ادامه داد: این در حالیست که تمامی بررسی‌های علمی نشان داده اگر برای اختلالات ژنتیکی به علت یابی ژنی بپردازیم، می توانیم معلولیت زایی را کاهش دهیم.

وی معتقد است که دوسال مطالعات مبتنی بر شواهد در سازمان بهزیستی کشور بر روی زوج های جوان نشان داد که این مداخلات بسیار مؤثر هستند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی  اضافه کرد:  ۳۰۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد که  ۹۶ درصد از این مراکز خصوصی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سامانه سازمان بهزیستی در حال حاضر  یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان معلول ثبت نام شده اند که ۲۴۰ هزار نفر آنها کودک هستند.

کد خبر 359056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.