عیدی اعلام کرد: برگزاری ۷۴ عنوان برنامه به مناسبت نکوداشت روز اصفهان

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: به مناسبت روز بزرگداشت اصفهان و میلاد پیامبر اکرم (ص) از اول تا سوم آذر ماه ۷۴ عنوان برنامه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی صبح امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اظهارکرد: جهان در جهان‌شهر اصفهان تبلور پیدا می‌کند، اگر شهر فرهنگی تحقق یابد؛ بنابراین باید اصفهان شهری زیست‌پذیر برای شهروندان و گردشگران باشد و این یک مقوله کیفی است که باید مولفه‌های آن محقق شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم جهان‌شهر اصفهان را بیشتر مطرح کنیم این شهر باید شهروند مدار باشد و ظرفیت‌های بومی آن به امری جهانی تبدیل شود و بتواند به نیازهای شهر پاسخ فرهنگی بدهد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تأکید بر اهمیت معناگرایی و رابطه انسان و کالبد به عنوان یکی از مولفه‌های جهان‌شهر اصفهان گفت: برای رسیدن به این مهم شهروند و سازمان‌های مشارکت‌پذیر نمی‌خواهیم بلکه به شهروندان و سازمان‌های مشارکت جو و مسئولیت‌جو نیاز داریم.

عیدی ادامه داد: ایجاد مشارکت بین نهادها و سازمان‌های مختلف بسیار اهمیت دارد و این سازمان‌ها باید مسئولیت جو باشند بدان معنا که هرکجا بار شهر به زمین افتاد، ورود پیدا کرده و برای رفع مشکل، مدیریت شهری را همراهی کنند.

وی گفت: باعث خرسندی است که در واقعه و رویداد فرهنگی بزرگداشت اصفهان صداوسیمای اصفهان، اداره کل حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی با رویی گشاده در کنار شهرداری اصفهان قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به نامگذاری اول آذرماه به عنوان روز اصفهان اظهار کرد: بر روی این موضوع که اول آذرماه "روز اصفهان" باشد تأکید زیادی شده و به استناد تاریخ برای تعیین این روز مشکلی وجود نداشته است، البته روز گذشته مصوبه ای در همین خصوص در شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید.

عیدی در خصوص نماد اصفهان نیز گفت: نماد اصفهان دلالت بر اشراح روحی، اعتلای درونی و مبارزه با اهریمن نفس دارد، نتیجه این شاخصه‌ها ظهور انسانی کامل است.

وی از برگزاری حدود ۷۴ عنوان برنامه در بزرگداشت روز اصفهان از اول تا سوم آذرماه خبر داد و تصریح کرد: مهمترین برنامه روز بزرگداشت اصفهان با عنوان « از میدان تا میدان» برگزار می‌شود که یک سوی آن میدان امام علی (ع) و سوی دیگر آن میدان امام خمینی (ره) است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: «از میدان تا میدان» یادآور دو فضای تاریخی است، یکی پایتختی اصفهان در زمان سلجوقیان که کالاها و محصولات هویتی و اقتصاد فرهنگ اصفهان به چین صادر می‌شد و به همین دلیل به اصفهان جهان‌شهر گفته می‌شود و از سوی دیگر آن یادآور پایتخت دوران صفویه است که در آن زمان بسیاری از گردشگران که به اصفهان سفر می‌کردند جهان‌شهر اصفهان را بی‌بدیل دانسته و نقطه عطفی برای ایجاد انگیزه سفر گردشگران می‌دانستند.

عیدی افزود: اگر گردشگری به اصفهان می‌آمد، احساس غربت نمی‌کرد چرا که در نمادهای شهری اصفهان آن‌قدر از نمادهای جهانی استفاده شده بود که گردشگران اصفهان را خانه خود می‌دانستند و احساس غربت نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه اصفهان در ایران مهمان‌خانه‌ای برای همگان بوده است، تصریح کرد: در رویداد از «میدان تا میدان» بیش از ۶۰۰ نفر از هنرمندان و هنروران طی سه روز فعالیت خواهند داشت و در این برنامه‌ها تمام گروه‌های تئاتر خیابانی، شبیه‌خوانان و نقالان شرکت خواهند کرد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: طی این سه روز با اجرای هزار برنامه گردشگری رویداد را در اصفهان رقم خواهیم زد.

عیدی با بیان اینکه تجلیل از قهرمانان پارالمپیک یکی از برنامه‌های حوزه ورزشی در ویژه برنامه‌های روز اصفهان است، گفت: تورنمت هندبال که جزئی از مزیت‌های نسبی اصفهان در حوزه ورزش است را به مناسبت بزرگداشت اصفهان برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در محور از «میدان تا میدان» بازنمایی ۴۰ بازی بومی و محلی از جمله ورزش چوگان بازتولید می شود و ۲۱ اجرای برنامه در ابعاد شهری خواهیم داشت.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مناطق ۱۵ گانه به مناسبت بزرگداشت اصفهان ۴۰ برنامه اجرا خواهند کرد که محوریت آن‌ها بازنمایی هویت شهر در حوزه میراث ملموس و ناملموس است، گفت: در این ایام اصفهان میزبان شهرداران کلان شهرهای کشور، سفرای خارجی و برخی از میهمانان خارجی است که امیدواریم میزبانی خود را همچون گذشته به خوبی انجام دهیم.

عیدی ضمن تشکر از همکاری‌های صدا و سیما، میراث فرهنگی، حوزه هنری و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: میراث فرهنگی اصفهان در تلاش است اول آذرماه را به عنوان روز اصفهان ثبت ملی کند که امیدواریم خبر این اتفاق به زودی منتشر شود.

وی اظهار امیدواری کرد: روز اصفهان سرآغاز فرایند هم کنشی نهادهای مدنی و سازمان‌های دولتی برای شکل گیری رخ دادهای بزرگی همچون دهه فجر، عیدنوروز، هفته فرهنگی نو و جشنواره فیلم کودک و نوجوان باشد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: ستاد فرهنگی نوروز را از اول اسفندماه سال جاری با همکاری سازمان های ذیربط و نهادهای مدنی تشکیل خواهیم داد.

عیدی یادآور شد: به مناسبت بزرگداشت اصفهان نشان امیرقلی امینی را اعطا خواهیم کرد و امیدواریم اصفهان شهر اعطای نشان های بین المللی شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های "روز اصفهان" محور بازنمایی هویت شهر اصفهان را دارد اظهار کرد: اهتمام داشتیم با برگزاری برنامه‌های روز اصفهان از میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره)، علاوه بر نشان دادن کالبد شهر اصفهان، محور گردشگری را رقم بزنیم.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ادامه داد: البته در برگزاری برنامه‌های روز اصفهان تنها به دو میدان امام علی (ع) و میدان امام (ره) بسنده نکرده‌ایم و صدا و سیمای مرکز اصفهان در محور چهارباغ برنامه‌هایی دارد. همچنین برنامه‌های فرهنگی در پروژه چهارباغ برگزار می‌شود؛ تخت فولاد نیز برنامه‌هایی را تدارک دیده است و علاوه بر نشست فرهنگ عامه، برنامه‌ای در خصوص استاد عبدالحسین سپندار، رونمایی از مجموعه داستان‌های اصفهان، برنامه‌های دیگری نیز برای این روز در نظر گرفته شده است.

عیدی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که اصفهان را فقط برای اصفهانیان تعریف نکنیم، گفت: امسال نخستین سالی است که برنامه روز اصفهان برگزار می‌شود اما اصفهان پا را فراتر گذاشته و با شهرهای همجوار وارد تعامل شده و همچنین در سطح بین‌المللی نیز برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

وی با اشاره به اینکه شهر فرهنگی یعنی شهر پررویداد، خاطرنشان کرد: رویدادها نقطه عطفی هستند که متناسب با آن‌ها، شهرها خود را بازگو می‌کنند و به نظر می‌رسد باید متناسب با هر احوالی، رویدادی برگزار شود همانطور که ایرانیان متناسب با هر ماه جشنی داشته‌اند که موجب شادی و ایجاد نشاط در شهر می‌شد.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان با  اینکه از شهرداری اصفهان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه برای برگزاری روز اصفهان درخواست کرده‌ایم، گفت: واقعیت این است که در نظر داریم سطح هزینه‌ها را با افزایش مشارکت‌ها مثل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان پایین آوریم و از خلق رویدادها به صورت انحصاری بگذریم تا با تعاملات هزینه‌های کاهش یابد.

عیدی خاطرنشان کرد: محوریت هفته فرهنگی اصفهان گردشگری است و محوریت برنامه‌های روز اصفهان، فعالیت‌های هویتی مرتبط با شهر اصفهان است؛ به نظر ما هرچه قدر بتوانیم میزان نشاط اجتماعی را افزایش دهیم، توانسته‌ایم خلاقیت فرهنگی را به عنوان نشاط اجتماعی تزریق دهیم؛ ما باید بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که سرمایه اجتماعی را بالا ببریم. به عقیده بنده ارزش معناگرایانه نماد، بیش از برند است. نماد در خلال ادوار تاریخی در ذهن‌ نهادینه شده است. البته برند می‌تواند نماد شود اما هر برندی، نماد نیست.

وی افزود: هفته فرهنگی اصفهان و روز اصفهان هر دو بهانه‌ای برای عرضه خلاقیت‌های فرهنگی است.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان اظهار کرد: یکی از رویکردهای راهبردی ، توجه به حقوق فرهنگی شهروندان است. علاوه بر اینکه رویدادهای روز اصفهان در مناطق مختلف شهر برگزار می‌شود، اما به منظور دسترسی آسان‌تر شهروندان به محل برگزاری برنامه‌های روز اصفهان، ایستگاه‌های اتوبوس را برای حمل و نقل مشخص کرده‌ایم.

کد خبر 359014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.