این ۱۰ جمله را هیچ گاه به کودکتان نگویید

یک مشاور خانواده گفت: جملاتی که والدین در هنگام صحبت کردن با کودک استفاده می‌کنند؛ تاثیر زیادی بر روحیه و روان کودک دارد.

به گزارش ایمنا به نقل از جی پلاس، شکوفه اویار حسینی اظهار کرد: جملاتی که والدین در هنگام صحبت کردن با کودک استفاده می‌کنند بر روحیه و روان کودک تاثیر به سزا و پررنگی دارد، پس سعی کنید از گفتن برخی جملات مخرب و ناراحت کننده به آنان خودداری کنید، تربیت کودک کار ساده‌ای نیست، باید در رفتار با کودکتان محتاط باشید، در اینجا ۱۰ جمله‌ای را که نباید به بچه‌هایتان بگویید، بازگو می‌کنیم.

این مشاور خانواده گفت: زمانی که به کودک می‌گویید  «بگذار من خودم این کار را انجام می‌دهم» طبیعی است که می‌خواهید کنترل کارهای کودکتان را به عهده بگیرید، به عنوان مثال رختخواب او را جمع کنید یا اتاق‌اش را مرتب کنید اما با این کار او هیچگاه نمی‌تواند (یا نمی‌خواهد) کاری را خودش انجام دهد.

اویار حسینی بیان کرد: جمله «گریه نکن»، برای کودک خوشایند نیست و او باید در بیان احساساتش آزاد باشد؛ زمانی که به کودکتان می‌گویید «گریه نکن» در واقع به او می‌فهمانید که گریه کردن اشتباه است، در صورتی که این کار طبیعی است.

وی ادامه داد: هیچ چیز برای کودک دردناک‌تر از این نیست که بشنود برادر، خواهر یا دوستش بهتر از او است به جای اینکه به او بگویید  «چرا نمی‌توانی شبیه… باشی؟»، نقاط مثبت و منحصر به فرد او را به زبان بیاورید.

این مشاور خانواده تشریح کرد: به جای قضاوت درباره کودک بهتر است درباره تغذیه و عادات غذا خوردن و ورزش کردن با او به گفتگو بنشینید و این جمله را «آیا مطمئنی که می‌خواهی آن را بخوری؟» به کار نبرید چرا که گویی او را قضاوت می‌کنید.

اویار حسینی ادامه داد: زمانی که به کودک می‌گویید «صبر کن تا… به خانه بیاید»، باید بدانید گفتن این جمله، سه اشتباه به همراه دارد؛ اول این که تنبیه او تا زمانی که فرد مورد نظر به خانه بیاید، به تاخیر می‌افتد و او قادر است در این زمان به کار اشتباه خود ادامه دهد، دوم این که شما با گفتن این جمله نشان می‌دهید که بر کودکتان تسلطی ندارید و سوم اینکه آن فرد دیگر را در ذهن کودک تبدیل به منبع قدرتی ترسناک و خشن می‌کند.

به ناراحتی کودکتان اهمیت دهید

وی تصریح کرد: «اتفاقی نیافتاده، حال تو خوب است»، شاید برای ما یک خراش چیز بزرگی نباشد اما برای کودکتان این طور نیست، یک خراش کوچک می‌تواند بدترین اتفاقی باشد که برای او می‌افتد، به ناراحتی کودکتان اهمیت دهید اما آن را بزرگ جلوه نکنید.

این مشاور خانواده بیان کرد: «من قول می‌دهم»، زمانی که شما زیر قول‌تان می‌زنید، در واقع اعتماد کودکتان را از بین می‌برید، بنابراین درباره مسائلی که احتمال می‌دهید ممکن است از توانتان خارج باشد، به جای کلمه «قول می‌دهم» از «سعی خودم را می‌کنم» استفاده کنید.

اویار حسینی اظهار کرد: «او… دیوانه است» ، اگر شما نمی‌خواهید فرزندتان، خواهر یا برادر خود را دیوانه بخواند، شما نیز نباید دیگران را به این نام بخوانید؛  «دلیلی برای ترس وجود ندارد»،گفتن این جمله حقیقت ترس را برای کودکتان تغییر نمی‌دهد بهتر است به جای این جمله با فرزندتان درباره ترس‌اش صحبت و به او در حل این مشکل کمک کنید.

وی یادآوری کرد: «منم از تو متنفرم»، ممکن است گاهی کودکتان از روی عصبانیت این جمله را به شما بگوید. در این شرایط به جای این که مانند او رفتار کنید، بهتر است به او بگویید که بر خلاف او، دوستش دارید.

کد خبر 358982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.