پیامدهای سوء مصرف ژله‌های مصنوعی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: ژله‌های مصنوعی منجر به بروز بیش فعالی در کودکان شود و در بدن افراد ضعیف‌تر نیز موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین مصرف این نوع ژله‌ها در برخی افراد باعث بروز مشکلات حاد گوارشی می‌شود و البته مصرف این خوراکی نیز برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شود.

پروانه صانعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه امروزه ژله‌ها با رنگ و طعم‌های مختلف جزئی از سبد خوراکی خانواده‌ها شده است، اظهار کرد: ژله، ژلاتین و کلاژن را با جوشاندن استخوان حیوانات به دست می‌آورند؛ این ژله به صورت پودر و ورقه‌هایی است که پروتئین کلاژن موجود در آن برای بدن انسان بسیار مفید است.

 وی با تاکید بر اینکه ژله‌ها برای استخوان‌سازی و غضروف‌سازی بدن مفید هستند، افزود: در واقع ژله و ژلاتین می‌تواند به غضروف‌سازی کمک کند. ژله حاوی اثرات مفید دیگری برای بدن است و موجب داشتن پوست، مو و ناخن بهتری برای افراد است، وجود ژله‌ها در بدن هر شخصی برای استخوان‌ها و غضروف‌ها نیز مفید است به شرط اینکه با مقدار زیادی قند یا ترکیب شکر نباشد تا اثرات مفید این مواد کاهش پیدا کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ژلاتین با افزایش قدرت گوارش یک پوشش مخاطی سالم در معده ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در واقع گلیسین موجود در ژلاتین می‌تواند به هضم و جذب مواد مغزی مورد نیاز بدن کمک کند.

وی با بیان اینکه خواص ژله از ژلاتین موجود در آن حاصل می‌شود و هیچ کدام از ژله‌ها از نظر ارزش غذایی به دیگری برتری ندارد، ادامه داد: خوردن ژله‌هایی که از پودرهای آماده تهیه شده، توصیه نمی‌شود چرا که بیشتر پودرهای آماده حاوی شکر هستند و این میزان شکر بیشتر از مقدار ژلاتین و ژله موجود در آن‌ها است.

صانعی در خصوص طعم خاص رنگ‌های مصنوعی و اسانس‌ها در ژله‌ها گفت: ژله‌های مصنوعی می‌تواند منجر به بروز بیش فعالی در کودکان شود و در بدن افراد ضعیف‌تر نیز موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین مصرف این نوع ژله‌ها در برخی افراد باعث بروز مشکلات حاد گوارشی (اسهال) می‌شود و البته مصرف این خوراکی نیز برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شود.

وی به افراد دیابتی توصیه کرد: افرادی که دارای اضافه وزن و دیابت‌ هستند و نمی‌خواهند کالری اضافه از شکر موجود دریافت کنند، خوردن ژله‌های رژیمی یا بدون شکر به آنها توصیه می‌شود.

کد خبر 358958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.