زنان کارآفرین توسعه اقتصادی را به حد مطلوب می‌رسانند

توسعه اقتصادی وقتی اتفاق می افتد که همه اقشار جامعه در آن مشارکت کنند و بتوان از همه ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد، نصف جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و اگر این جمعیت را نادیده بگیریم بی‌شک توسعه اقتصادی میسر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در قرن حاضر رشد و توسعه اقتصاد جهان بر پایه نوآوری استوار است بنابراین ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی و رشد کسانی که ایده را به محصول و علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌کنند، بیش از پیش باید مورد نظر قرار گیرد.

همچنین با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور و تشدید تحریم ها، کارآفرینان می توانند حلقه های مفقوده و جاهای خالی اقتصاد را به خوبی پر کنند و در این بین زنان جامعه ما به عنوان قشری کارا، مبتکر و با پشتکار که نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، می توانند نقش تعیین کننده ای در حوزه کارآفرینی، اشتغال، رشد و توسعه اقتصادی داشته باشند.

در همین راستا خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با زهرا اخوان نسب، رییس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، برگزارکننده "رویداد استارتاپی بانوان" در اصفهان که از سراسر کشور در آن شرکت می کنند، ترتیب داده که در ادامه مطلب آمده است؛

کار آفرینی از دیدگاه شما چه تعریفی دارد؟

در چند سال گذشته تعریف اشتباهی از کارآفرینی در کشور مطرح شده است در حالی‌که کار آفرینی به معنای آفرینش کار جدید است به این معنا که شخص بتواند کاری که تا کنون وجود نداشته را خلق کند ولی برای مثال راه انداختن کارخانه تولید کره، چون قبلا هزاران نفر اینکار را انجام داده‌اند، درست است که ایجاد اشتغال کرده است اما کار نویی نیست و در نتیجه کارآفرینی به حساب نمی‌آید.

به نظر من زمانی که ایده‌های نو از حالت تئوری تبدیل به عمل  وتجاری سازی شود و محصول نوآورانه، شغل جدید، یا یک جنس جدید در بازار ارائه شود کارآفرینی انجام و همزمان اشتغال‌زایی نیز صورت گرفته است.

اهمیت کارآفرینی در رابطه با ایجاد زمینه‌های اشتغال چیست؟

با توجه به اینکه در عصرتکنولو‍‍‍ژی و ارتباطات قرار گرفته ایم برخی از شغل‌ها منسوخ و کنار گذاشته شده و شغل‌های جدید جایگزین آن شده است، به عنوان نمونه کارهایی که دستی بوده و اکنون مکانیزه شده باعث بیکار شدن افراد بیشتری می‌شود و اینجاست که نقش کارآفرینی و ایده‌های نو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

یک کارآفرین می‌تواند به وسیله ابتکار و ایده‌های جدید خود شغل جدیدی را خلق کند یا اینکه با همکاری، ایده سایر افراد را تبدیل به شغل کند، بنابراین با توجه به اینکه افزایش ارتقای سطح تکنولوژی به‌رغم تسهیل‌گری برخی کارها، یکسری شغل‌ها را از بین می‌برد کارآفرینی جایگاه موثر و مهمی دارد.

همچنین با توجه به اقتصاد بیمار کشور، افزایش بیکاری و نیاز جمعیت جوان کشور به شغل، ایجاد شغل‌های جدید و کارآفرینی می‌تواند مهم و اثرگذار باشد.

نقش زنان در کارآفرینی و اهمیت آن برای اشتغال بانوان چیست؟

نقش کارآفرینی برای زنان بسیار مهم است کما اینکه یک بانو می‌تواند به صورت دورکاری سفارش بگیرد و در منزل شاغل باشد اما به صورت غیر متمرکز، متاسفانه زمانی که صحبت از مشاغل خانگی می‌شود اذهان به سمت شغل‌های دست پایین می‌رود در حالی که به عنوان نمونه بانویی که در رشته برنامه نویسی کامپیوترتحصیل کرده است، می‌تواند سفارش بگیرد و در منزل کار برنامه نویسی کند.

فرقی نمی‌کند زن باشد یا مرد، شغل‌های مجازی باشد یا کار از راه دور، به طور کلی درشرایط کنونی اقتصاد کشور در یک خانواده زن و مرد باید تلاش کنند تا بتوانند هزینه‌های یک زندگی را در حد متوسط تامین کنند.

تعداد کمی از شغل‌ها وجود دارد که بانوان نمی‌توانند در آن زمینه به فعالیت بپردازند، اما در سایر مشاغل با مهارت، ابتکار، پشتکار و اعتماد به نفس می‌توانند به خوبی فعالیت کنند به‌ویژه اینکه یکسری کارها هست که خانم‌ها خیلی بهتر انجام می‌دهند و می‌تواند مختص خانم‌ها باشد.

ایجاد اشتغال برای همه افراد جامعه مهم است، تجاری سازی و راه‌اندازی ایده‌های جوانان می‌تواند برای رفع مشکل اشتغال اثر گذار باشد ایجاد شغل جدید در سطح کلان کشور نیز فرقی برای خانم‌ها و آقایان ندارد.

نقش زنان در توسعه اقتصادی چیست؟

توسعه اقتصادی وقتی اتفاق می افتد که همه اقشار جامعه در آن مشارکت کنند و بتوان از همه ظرفیت‌های جامعه استفاده کرد، نصف جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و اگر این جمعیت را نادیده بگیریم بی‌شک به آن سطح از توسعه که مورد قبول باشد، نخواهیم رسید، بانوان می‌توانند حداقل نیمی از توسعه اقتصادی کشور را رقم بزنند، بنابراین حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی با حفظ شرایط  و چارچوب‌ می‌تواند در توسعه کشور بسیار موثر باشد.

بانوان می‌توانند همزمان با انجام کارهای روزانه منزل به کسب در آمد نیز بپردازند که این امر به معنی جدا انگاشتن زنان از خانواده و الزام به داشتن شغلی خارج از منزل نیست.

 هر زن به نوبه خود می‌تواند در آمدزایی داشته و در بخش اشتغال نقش داشته باشد و این نقش در منزل باشد یا خارج از آن در شاخص توسعه تاثیر گذار است و در آمد ناخالص ملی را افزایش می‌دهد بنابراین، خانم‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه،  یکی از ارکان اصلی توسعه جامعه بویژه در حوزه اقتصادی نقش دارند.

چه عواملی می‌تواند باعث موفقیت زنان کارآفرین شود؟

در حال حاضر مشکلاتی که بانوان با آن روبه رو هستند در درجه اول مباحث فرهنگی است که عمده آن نیز تحت کنترل خود خانم هاست و خودشان باید آن را مدیریت کنند، همچنین افزایش اعتماد به نفس و سطح مهارت‌ها نیز می‌تواند در حل مشکلات زنان در جوامع کاری موثر باشد.

 علاوه براین، سایر مشکلات زنان شاغل با مردان یکسان است که با توجه به اقتصاد بیمار کشور ما و اینکه مکانیسم اقتصادی کشور به گونه ای است که همه افراد را دچار مشکل  کرده، همه باید در کنار هم کار کنند و مشکلات را حل  و فصل کنند.

بانوان اصفهانی بویژه کارآفرینان در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

 زنان در حوزه خدمات خیلی خوب می‌توانند فعالیت کنند، در حال حاضر نیز بانوان اصفهانی که در رشته‌های متفاوت کشاورزی، تجارت، معدن و حتی صنعت مشغول به کار هستند، امتحانشان را به خوبی پس داده‌اند.

چه اقداماتی توسط مسئولان تا کنون در حمایت از زنان کارآفرین اصفهان انجام شده است و زنان کارآفرین اصفهان تا چه حد در اقتصاد شهری اصفهان نقش داشته‌اند؟

من نمی‌گویم زنان کارآفرین، بلکه آنها را زنانی می‌دانم که فعالیت اقتصادی دارند و هر یک به نوعی در این حوزه فعالیت کرده‌اند و در اقتصاد شهر ما اثرگذار هستند که البته با توجه به صنعتی بودن شهر اصفهان مشارکت بانوان در مشاغل، چشمگیر و روبه رشد است.

 اتاق بازرگانی اصفهان نیز این مهم را با برقراری ارتباط  بین بانوان اصفهانی و سایر نقاط  کشور تسهیل می‌کند، همچنین مهارت‌هایی که بانوان برای انجام فعالیت‌هایشان  نیاز دارند را در قالب کارگاه‌ها و همایش‌های مختلف به آنها ارائه می دهد تا برقرای ارتباط بین افراد، ارزیابی‌ها، پیگیری‌ها و اعلام مشکلات نیز اثرگذار باشد؛ همچنین بانوان جایگاه خودشان را در حوزه‌های اقتصادی پیدا کرده و دیده شوند.

کد خبر 358948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.