رویدادهای بین‌المللی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه گردشگری

رویداد "همدان ۲۰۱۸" و برگزاری اجلاس سازمان جهانی گردشگری با حضور مسئولان بلندپایه گردشگری دنیا فرصت استثنایی برای نشان دادن ظرفیت‌های این استان در صنعت گردشگری و جلب نظر اعضا سازمان جهانی گردشگری در جهت توسعه گردشگری ایران بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "چهلمین اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری ("(UNWTO از ۲۱ تا ۲۳ آبان‌ماه در همدان برگزار شد. این اجلاس که با حضور زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنین ۶۰ عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری از ۲۶ کشور برگزار شد مهم‌ترین رویداد گردشگری چند سال اخیر کشور بوده است.

حضور دبیرکل و اعضا سازمان جهانی گردشگری در ایران از اتفاقات قابل توجه است که فرصت بسیار خوبی را در اختیار ایران و همدان برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های گردشگری خود و همچنین ترغیب مهمترین سازمان گردشگری در دنیا برای کمک به رونق گردشگری ایران با وجود موانع متعدد قرار داد ضمن اینکه اولین دستاوردهای این اجلاس برای ایران توافق برای راه‌اندازی دفتر صنایع دستی و گردشگری سازمان جهانی گردشگری در ایران بود.

امین حاتمیان، کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا دستاوردهای اجلاس همدان را اینگونه تصریح کرد: اجلاس‌ جهانی دستاوردهای متعدد و مهمی برای کشور میزبان خواهند داشت و همین امر هم موجب شده تا اجلاس‌ ‌موثر دنیا مورد استقبال کشورهای مختلفی برای میزبانی قرار بگیرند و نهایتا یک شهر یا کشور شانس میزبانی آن را پیدا کند. با توجه به الگوی درحال توسعه کشور ایران در بخش گردشگری و لزوم استفاده از اینگونه امتیازات برای اتصال بیشتر به شبکه‌های گردشگری و تورگردانی در دنیا برگزاری این قبیل کنفرانس‌ها و اجلاس‌ها در سطوح مختلف می‌تواند حائز اهمیت باشد.

این کارشناس حوزه گردشگری رایزنی با صاحب‌نظران و تصمیم‌گیران گردشگری دنیا را از دیگر دستاوردهای مهم در این اجلاس دانست و گفت: بهره‌مندی از تجربیات و مشورت‌های این افراد و ارائه چشم انداز درست و دقیق‌ از ظرفیت‌های ایران در بخش گردشگری و صنایع وابسته، از دیگر نکات مثبت برگزاری این قبیل همایش‌ها است. البته هرچند در سطح منطقه‌ای و استانی و یا شهرهای میزبان اجلاس بیشترین سهم از این معرفی و رایزنی‌های پیرامونی را بدست می‌آورند ولی با درنظر گرفتن تمام فرآیند هر دستاوردی در این زمینه برای کشور خواهد بود.

جا ماندن اصفهان از کورس

اعضا ایرانی وابسته به سازمان جهانی گردشگری ۱۶ نفر و از این تعداد سه نفر از شهر همدان هستند. میزبانی همدان از "اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری" حاصل برنامه‌ریزی، رایزنی و تلاش این افراد و متولیان و فعالین صنعت گردشگری در این استان بود. همدان با برنامه‌ریزی "همدان ۲۰۱۸" توانست با برگزاری رویدادهای گوناگون از جمله "اجلاس اعضا وابسته" خود را هرچه بهتر به جهانیان بشناسد و با ایجاد ارتباط موثر بین این استان و فعالان گردشگری در دنیا شرایط رشد خود در این صنعت را فراهم آورد.

در کنار همدان، شهرهایی دیگر ایران مانند تبریز و یزد نیز برنامه‌هایی در جهت توسعه گردشگری تدارک دیده‌اند؛ در همین راستا شهر یزد سال گذشته به ثبت جهانی رسید. در این شرایط استان اصفهان با وجود تمام جاذبه‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری و به عنوان مقصد اول بسیاری از گردشگران خارجی در چند سال اخیر در برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادهایی که این استان را هرچه بیشتر در مجامع بین المللی گردشگری بشناساند ناتوان بوده است و به نوعی در این زمینه از دیگر استان‌های کشور عقب افتاده است.

حاتمیان با اشاه به اهمیت برنامه‌ریزی و پیگیری نهادهای دولتی و مشارکت فعال بخش خصوصی در زمینه تبلیغات و میزبانی از رویدادهای جهانی گردشگری، اظهار کرد: در این خصوص به جرأت می‌توان گفت برنامه‌ریزی و پیگیری دستگاه‌های مرتبط به ویژه سازمان میراث فرهنگی در درجه اول اهمیت قرار دارد، در مرتبه بعدی بخش خصوصی باید با نگاه بلند مدت به اهداف مشترک و بالاتر در این زمینه‌ها پیش قدم شود. اعضای سازمان جهانی گردشگریUNWTO) ) غالبا بخش خصوصی فعال در کشورهای عضو هستند و همین افراد با حضور در کمیسیون‌های زیرمجموعه و حتی هیات رئیسه مجمع، فرصت بیشتری برای رایزنی درخصوص میزبانی اینگونه جلسات فراهم می‌آورد.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: استان اصفهان هم به عنوان قطب گردشگری کشور به ویژه در بخش گردشگری خارجی میزبان اجلاس‌ بین‌المللی بسیاری بوده، اما آنچه اهمیت دارد تداوم ارتباطی است که ایجاد شده، ضمن اینکه این تداوم ارتباطات و بهره‌مندی از فرصت‌های جدید دستاوردهای اصلی را برای میزبان و به ویژه بخش خصوصی فراهم خواهد آورد.

وی شرایط استان اصفهان را نسبت به دیگر استان‌های کشور متمایز دانست و خاطر نشان کرد: آنچه برای اصفهان متمایز است عدم نیاز به معرفی این استان و ظرفیت‌های شناخته شده آن در کشور و دنیا است و لذا نوع نگاه اصفهان به این‌گونه فرصت‌ها باید متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از مجامع بین‌المللی در اصفهان نمایندگی و دفتر دارند، پیگیری راه اندازی دفاتری از قبیل دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری و یا دفتر صنایع دستی و گردشگری این سازمان، مرکز تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و...  می‌تواند محور مذاکرات آتی قرار گیرد و در کنار خدمت رسانی به منطقه و کشور، قطعا کمک شایانی به اصفهان و کشور خواهد کرد.

امروزه مفهوم تبلیغات و بازاریابی در صنعت گردشگری نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و تبلیغات در این حوزه به فاز جدیدی قدم برداشته است. رویدادهای بین المللی با حضور مسئولان بلندپایه گردشگری جهان یکی از مهم‌ترین ابزارهای در دست برای پیش برد روند توسعه گردشگری کشور در زمان تحریم است. در این میان می‌توان با رایزنی و جلب نظر سازمان‌های جهانی متولی گردشگری در دنیا موانع و مشکلاتی که تحریم‌ها بر سر صنعت گردشگری کشور ایجاد کرده است را برداشت.

حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و اعضا این سازمان در کشور نشان از ظرفیت بالای ایران در صنعت گردشگری دارد. در صورتی که این رویدادها و حضور افراد بلندپایه در کشور به صورت مستمر ادامه یابد، ایران می‌تواند با استفاده از این اهرم فشار تبلیغات منفی در کشورهای خارجی علیه خود را خنثی کند و کشور را به عنوانی مقصدی پرجاذبه و امن برای گردشگران نشان دهد.

گزارش از: یزدان روحانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 358879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.