۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
آوردگاه شکست و پیروزی

لنجان-کُشتی یکی از قدیمی‌ترین و حتی پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا به شمار می آید و در شهرستان لنجان نیز مورد اقبال ورزشکاران و مردم این منطقه قرار گرفته است، حضور بالغ بر ۵۲۰ کشتی گیر در شهرهای مختلف این شهرستان نیز خود گواه این ادعا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، کشتی، ورزش نخست و ملی کشور بوده که از توجه و محبوبیت فراوانی بین تک تک افراد جامعه به ویژه قشر جوان برخوردار است، و امروز لشکری از کشتی گیران نوجوان و جوان و با انگیزه در شهرستان لنجان وجود دارد که با حمایت، سرمایه گذاری و مدیریت صحیح می‌توان آنان را به سمتی هدایت کرد که این کشتی گیران از نظر کمی و کیفی موفقیت های بیشتری را کسب کنند، اما حمایت نکردن از این سرمایه‌های ارزشمند باعث شده علی‌رغم شایستگی‌ها و توانایی های بالا یا اصلا به رده بزرگسالان نرسند و یا اگر به این سطح رسیدند، به دلایل مختلف به تیم ملی راه پیدا نکرده و در نهایت کشتی را کنار می‌گذارند، از این رو با حسین طوقانی، رییس هیئت کشتی شهرستان لنجان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.

ورزش کُشتی در میان مردم شهرستان لنجان از چه جایگاهی برخوردار است؟

طوقانی: کشتی یکی از قدیمی‌ترین و حتی پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا به شمار می آید که در شهرستان لنجان نیز مورد اقبال ورزشکاران و مردم این منطقه قرار گرفته است و باید گفت چرخ برگزاری مسابقات کشتی در این منطقه از قدیم الایام به حرکت در آمده است و نخستین مسابقه رسمی کشتی که در زرین شهر برگزار شد به سال ۱۳۴۱ باز می‌گردد که تیم کشتی زرین شهر با تیم استان تهران به مبارزه پرداخت، سال ۱۳۵۶ تیم ملی آمریکا در دبیرستان حافظ حضور یافت و به مسابقه پرداخت و سال ۱۳۶۷ نیز تیم ملی چین در مسابقات جام شهداء در سالن سردار شهید حسین قجه‌ای حضور یافت و کشتی گیران شهرستان لنجان در این مسابقات به خوبی درخشیدند.

با توجه به سابقه ورزش کشتی و اقبال ورزشکاران به این رشته ورزشی هیئت کشتی شهرستان لنجان در پنج سال گذشته تلاش‌های بسیاری را انجام داد تا این رشته ورزشی در این شهرستان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و در این سال‌ها توانستیم عنوان برترین هیئت کشتی استان را به خود اختصاص دهیم، البته نباید فراموش کرد هیئت کشتی شهرستان لنجان به دلیل داشتن کشتی گیران شایسته و مدال آور توانسته هیئت برتر استان باشد چراکه در مسابقات گذشته کشتی گیران آزاد شهرستان نیز خوب عمل کرده و در رده نونهالان دو مدال، در رده نوجوانان سه مدال و در رده بزرگسالان یک مدال با ارزش کسب شده است.

از سوی دیگر ۲۵ مربی کشتی در این شهرستان تربیت شده است و چند نفر از مربیان کشتی در شهرستان لنجان همچون عباس صالحی، محمد طلایی در سمت سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کشور فعال هستند و مهدی طوقانی نیز برای حضور در کادر فنی تیم ملی کشتی دعوت شده بود که به دلیل نگاه این مربی به ورزش شهرستان حضور در تیم ملی را نپذیرفت. خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده کشتی گیران شهرستان لنجان در مسابقات مختلف حضور یافته و شاهد کسب مقام‌های متعدد نیز در مسابقات آزاد و فرنگی توسط کشتی گیران شهرستان لنجان بوده‌ایم و کسب مقام نخست کشور در رده بزرگسالان توسط عباس مهدی زاده، مقام نخست جوانان کشور توسط سجاد سبکتکین و... از آن جمله هستند.

خوشبختانه کیفیت مدال‌ها هر روز افزایش پیدا کرده و عباس مهدی زاده که جزء رقبای سرسخت مهدی عبدولی به شمار می آید نیز از امیدهای این شهرستان برای حضور در تیم ملی است و قطعا می‌تواند در تیم ملی حضوری پررنگ و درخشان داشته باشد. باید گفت فعالیت مربیان خوب و ورزشکارانی با همت بالا دلیل پیشرفت قابل لمس این روزهای کشتی شهرستان لنجان است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که حدود ۵۰ درصد مدال‌های مسابقات استان اصفهان به جوانان شهرستان لنجان اختصاص دارد و تنها مدال المپیک ورزش استان نیز در اختیار سهراب مرادی ورزشکار لنجانی است، تنها کشتی گیر حاضر در تیم ملی بزرگسالان کشتی در سطح استان عباس مهدی زاده و تنها کشتی گیری که در رده جوانان توانسته است مقام نخست را کسب کند سجاد سبکتکین است، اما با وجود ظرفیت‌های بکر و بالا در ورزش شهرستان آنگونه که شایسته ورزشکاران لنجانی است به آنها توجه نکرده اند. این مهم را نیز باید گفت که در گذشته تنها در زرین شهر هیئت کشتی فعالیت داشت، اما با پیگیری‌های متعدد امروز ورزش کشتی در زرین شهر، فولادشهر، سده لنجان، چرمهین، باغبادران، چمگردان، ورنامخواست و... فعال شده و کشتی گیران بسیاری در این شهرها برای تمرین بر روی تشک حاضر می شوند و به دلیل استقبال علاقه مندان به این رشته ورزشی هرکدام از رشته‌های آزاد و فرنگی در سانس‌های مختلف در روز برگزار می‌شود.

نگاه هیئت کشتی شهرستان به استعدادیابی در سنین پایه چگونه است؟

طوقانی: مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها فرموده‌اند که مسئولان به رشته‌های ورزشی و ورزشکاران رشته‌های مدال‌آور توجه داشته باشند و با توجه به اینکه شهرستان لنجان قطب کشتی استان اصفهان به شمار می آید، هیئت کشتی شهرستان لنجان بر این باور است که برای پشتوانه‌سازی این ورزش و اینکه بتوانیم در کشتی به جایگاه واقعی خود برسیم باید توجه لازم را به رده‌های سنی پایه داشته باشیم و بر همین اساس امروز بالغ بر ۵۲۰ کشتی گیر در شهرهای مختلف این شهرستان در حال فعالیت هستند که ۹۰ درصد آنها جزء کشتی گیران آتیه‌دار به شمار می آیند. امروز بسیاری از نونهالان و نوجوانان شهرستان لنجان دریافته‌اند که آینده کشتی را کشتی گیران شهرستانی می‌سازند و از این جهت تلاش بسیاری برای رسیدن به موفقیت انجام می دهند.

بزرگترین هدف هیئت کشتی شهرستان لنجان درگیر کردن آموزش و پرورش در امر تقویت ورزش پایه بوده و با تعاملی که با آموزش و پرورش مناطق سه گانه شهرستان برقرار شده، برنامه استعدادیابی در مدارس مورد توجه قرار گرفته است و مدیران آموزش پرورش نیز خود به این باور رسیده‌اند اگر بخواهیم کشتی لنجان در ایران و حتی دنیا همواره بر روی سکو باشد باید برای بهبود این رشته ورزشی نگاه خاصی را به رده‌های سنی پایه داشته باشیم.

پس از استعدادیابی؛ مربیان وارد میدان شده تا با شناخت ارزش‌های بنیادین نونهالان و استفاده ار علم رفتار شناسی و شناخت شخصیت آنها و نیز با برخوردهای مناسب و هدفمند، باعث شکوفایی استعدادهای آنها شوند. چراکه یکی از اهدافی که مربیان کشتی در تمرینات آن را دنبال می‌کنند رساندن بازیکنان پایه به سطحی از زبدگی است که بتوانند به عنوان بازیکن خوب در ترکیب تیم‌های بزرگسال قرار گیرند و این یک فرآیند پیچیده است و قطعا اگر بتوانیم مسیر پیشرفت یک کشتی گیر را شناسایی و آن را طی کنیم می‌توانیم به موفقیت دست یابیم البته ورزش کشتی دردسرهای خاص خود را دارد و در آوردگاه‌های مختلف نیز شکست‌ها و پیروزی‌های بسیاری هم پیش روی کشتی گیران قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه سن کشتی گیران در رده‌های سنی پایه به سرعت تغییر می کند و از رده سنی نوجوانان به جوانان و سپس به بزرگسالان منتقل می‌شود توجه به این مهم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اهمیت تشویق نونهالان برای حضور بر روی تشک کشتی حدود یک ماه پیش میزبان مسابقات نونهالان استان در شهر ورنامخواست بودیم که نتایج قابل توجهی نیز در این حوزه به دست آمد.

تقویت روحیه جوانمردی از دستاوردهای اساسی ورزش کشتی به شمار می‌آید، دلیل این مهم را در چه می‌بینید؟

طوقانی: در ورزش کشتی، مربیان در کنار درخشش ورزشکار و حتی کسب مدال آنها به مسایل فرهنگی نگاه ویژه‌ای دارند و هنگامی که کشتی گیران می‌خواهند بر روی تشک کشتی حاضر شده و تمرین را آغاز و به پایان برسانند نام ائمه اطهار و مولای متقیان حضرت علی (ع) را بر زبان جاری می کنند و با اقتدا به ایشان در مسابقات حاضر می شوند.

باید توجه داشت هیئت کشتی شهرستان لنجان ۱۸ کشتی گیر شهید را تقدیم اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است و تنها سردار شهید کشتی گیر یعنی حسین قجه‌ای از خطه طلایی لنجان است، شهدایی چون مراد ملکی، پهلوان اسماعیل سلیمیان و... نیز از جمله شهدای شاخص این شهرستان هستند، از سوی دیگر بیش از ۴۰ روحانی کشتی گیر در شهرستان لنجان مشغول به فعالیت هستند و زمینه لازم برای تقویت مسایلی دینی و فرهنگی را به خوبی مهیا کرده‌اند. نباید فراموش کرد بی‌توجهی و نبود سرمایه کافی برای حضور جوانان در عرصه‌های ورزشی صدمه‌ها و هزینه‌های جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه دارد از این رو هیئت کشتی شهرستان لنجان بدون دریافت ریالی شهریه میزبان علاقه‌مندان به ورزش کشتی است.

با توجه به وضعیت کشتی لنجان، آیا صنایع بزرگ همچون ذوب آهن نگاهی به تقویت ورزش در این شهرستان داشته‌اند؟

طوقانی: برای نخستین بار در سال‌های اخیر با پیگیری‌های متعدد ذوب آهن قول همکاری و مساعدت را برای میزبانی شایسته مسابقات کشتی قهرمانی کشور «شهید اسماعیل سلیمیان» را داده است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. البته انتظار مردم و ورزشکاران شهرستان لنجان این بوده که مسئولان ارشد شهرستان پیگیری لازم را در خصوص هزینه کردن ذوب آهن در ورزش شهرستان لنجان را دنبال کنند تا همانگونه که آلایندگی کارخانه ذوب آهن نصیب مردم این منطقه شده در مسیر سلامتی مردم نیز گام بردارند.

اما متاسفانه شاهد هستیم باشگاه ورزشی ذوب آهن در مرکز استان اصفهان بوده و حتی امور ورزشی ذوب آهن نیز به ورزش همگانی در شهرستان لنجان نیز آنگونه که باید توجه جدی نداشته و از سوی دیگر از زمانی که شهرک واحد به مخروبه تبدیل شد و دیگر مسابقات و فعالیت‌های ورزشی در آنجا صورت نگرفت ارتباط ورزش شهرستان لنجان با ذوب آهن نیز قطع شد در حالی که مردم شهرستان لنجان میزبان شایسته‌ای برای صنایع بزرگ و مادر کشور همچون ذوب آهن و... بوده‌اند، اما مسئولان این صنایع با مردم شهرستان قهر هستند. قطعا قانون دست صنایع بزرگ را برای هزینه کردن در منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند را باز گذاشته، اما آنها به بهانه‌های مختلف از این مهم گریزان هستند. نباید فراموش کرد اگر کارخانه و باشگاه ذوب آهن توجه ویژه‌ای به فعالیت در شهرستان داشتند امروز وضعیت تماشاچیان تیم شایسته فوتبال ذوب آهن به این وضعیت دردناک دچار نمی‌شد و مردم شهرستان لنجان بیشتر از این تیم حمایت می‌کردند.

به نظر می رسد یکی از مشکلاب تیم فوتبال ذوب آهن عدم استقبال شایسته هواداران و حضور آنها در ورزشگاه فولادشهر زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال باشد و با وجود هزینه‌های فراوان در تیم فوتبال ذوب آهن شاهد هستیم نتیجه دلخواه و شایسته این تیم نیز به دست نمی‌آید، در برخی مواقع مسئولان ذوب آهن گلایه‌ای دارند که فعالیت آنها در شهرستان بیان نمی‌شود، از این جهت باز دیگر از حمایت کارخانه ذوب آهن برای برگزاری شایسته مسابقات کشتی قهرمانی کشور تقدیر کرده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

خواسته هیئت کشتی شهرستان لنجان و کشتی گیران این منطقه از مسئولان چیست؟

طوقانی: یکی از مهم‌ترین مطالبات کشتی گیران شهرستان احداث خانه کشتی است، چراکه قدیمی‌ترین سالن ورزشی شهرستان لنجان متعلق به ورزش کشتی بوده که بیش از ۴۰ سال است در آن تمرینات کشتی انجام می‌شود و شاهد حضور چهره‌های بزرگ کشتی کشور بوده و امروز به دلیل عمر بالا با مشکلات زیرساختی متعدد روبه رو است و در شان ورزشکارن نبوده چراکه کشتی گیران با سختی بسیار در این سالن ورزشی به تمرین می‌پردازند، البته شهرداری زرین شهر زمینی را با هدف احداث خانه کشتی جانمایی و کلنگ آن را بر زمین زده‌اند، اما با توجه به مشکلات اقتصادی پیش روی شهرداری قطعا این مجموعه به تنهایی نمی‌تواند کاری را به پیش ببرد و بر همین اساس احداث خانه کشتی در مرکز شهرستان لنجان همت مسئولان و صنایع بزرگ مادر در شهرستان را می‌طلبد تا این مجموعه احداث و به بهره برداری برسد، البته شهر چمگردان دارای خانه کشتی است، که در ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 358869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.