از مزایای حمام آب گرم برای سلامت افراد چه می‌دانید؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که حمام آب گرم (hot bath) به غیر از آرام‌سازی ذهنی، تاثیرات مثبت دیگری نیز بر سلامت افراد دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حمام آب گرم منظم، میزان التهابات بدن افراد را کاهش داده، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. در واقع فهرست مزایای سلامت حمام آب گرم بسیار زیاد است و در طول سال‌های اخیر حمام آب گرم، سونا و دیگر شیوه‌های درمان آب گرم، توجه دانشمندان زیادی را در سراسر جهان به سوی خود جذب کرده است.

از مزایای این شیوه درمانی می‌توان به بهبود عملکرد عروق و افزایش کیفیت خواب اشاره کرد. از آنجا که حمام آب گرم ارزان است و عوارض جانبی قابل توجهی ندارد، درک مزایای حمام آب گرم، یک پیروزی سریع در رشته علوم پزشکی محسوب می‌شود.

اما محققان به تازگی تاثیر حمام آب گرم را در درمان اختلالات متابولیکی نظیر دیابت بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که تاثیر این نوع حمام بر سوخت و ساز گلوکز ممکن است با میزان واکنش‌های التهابی بدن مرتبط باشد.

برخی شواهد نشان می‌دهد که التهابات مزمن، مقاومت انسولین را افزایش می‌دهد، به بیان دیگر التهابات، توانایی سلول را در واکنش به انسولین کاهش می‌دهد. همچنین انجام تمرینات ورزشی میزان التهابات را کاهش داده، واکنش بدن به انسولین را افزایش می‌دهد، بدین معنا که بدن انسان کنترل بهتری در تنظیم سطح گلوکز پیدا می‌کند.

اگرچه پزشکان به منظور کاهش توسعه اختلالات متابولیکی به افراد توصیه می‌کنند تمرینات ورزشی انجام دهند، همه افراد به دلیل شرایط سلامت و توانایی‌های جسمی خود این تمرینات را انجام نمی‌دهند. بنابراین یافتن شیوه‌های دیگر برای افزایش تاثیرگذاری انسولین، امری ضروری است.

محققان تاثیر حمام آب گرم را در مردان کم تحرک و دارای اضافه وزن بررسی کردند. هر یک از شرکت کنندگان برای مدت یک ساعت در آب گرم با دمای ۳۹ درجه سانتی گراد قرار گرفتند و سپس قبل و بعد از حمام و همچنین ۲ ساعت بعد، از آن‌ها آزمایش خون گرفته شد. همچنین فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب این افراد هر ۱۵ دقیقه یک بار ارزیابی شد. پس از مدت دو هفته، شرکت کنندگان ۱۰ بار دیگر در معرض حمام آب گرم قرار گرفتند.

یافته‌های جدید نشان داد یک بار حمام آب گرم، باعث پدیدار شدن "interleukin "، یکی از نشانه‌های التهاب و افزایش تولید اکسید نیترات (NO) می‌شود. به گفته محققان افزایش میزان NO مهم است، زیرا باعث آرام شدن رگ‌های خونی و پایین‌آمدن فشار خون و افزایش مصرف گلوکز بافت‌های بدن می‌شود.

پس از گرفتن حمام آب گرم برای مدت دو هفته، مشاهده شد که میزان التهابات و قند خون افراد در حالت ناشتا کاهش می‌یابد و اثر حمام آب گرم مانند تاثیر ورزش بر التهابات است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حمام آب گرم به بهبود سلامت متابولیک افرادی که قادر به  انجام فعالیت‌های فیزیکی نیستند، کمک می‌کند.

کد خبر 358857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.