طلسم ۲۰ ساله بر کشتارگاه شهرضا

شهرضا – سال‌ها است که طرح ساماندهی و واگذاری کشتارگاه شهرضا به بخش خصوصی مطرح بوده، اما تاکنون راه به جایی نبرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اهمیت استفاده از گوشت و فرآورده‌های پروتئینی سالم در سبد غذایی خانوار بر کسی پوشیده نیست؛ اهمیت این مسئله تا جایی است که دامپزشکان معتقد هستند: «انسان می‌تواند گوشت مصرف نکند، اما نمی‌تواند گوشت آلوده مصرف کند.»

ضرورت ذبح دام به صورت بهداشتی و منطبق با موازین علمی، با هدف جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و آلوده شدن مواد پروتئینی، باعث شد تا قصابان و سلاخان به ذبح دام و طیور در کشتارگاه موظف شوند، فرایند تأسیس کشتارگاه در ایران در ۸۰ سال قبل آغاز و از همان زمان شهرداری‌ها مأمور به تأسیس، اداره و نظارت بر این مراکز شدند.

از سال ۱۳۵۰ و با ارتقاء اداره‌ کل دامپزشکی به سازمان، ساخت کشتارگاه‌های صنعتی و بهداشتی شکل جدی‌تری به خود گرفت و پس از آن بر اساس قوانین و مقرراتی مانند بندهای (۴)، (۱۵)، (۲۰) و (۲۱) ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، آیین‌نامه بهداشت محیط مصوب ۲۴ تیر ۱۳۷۱، و ماده (۱۸) قانون سازمان دامپزشکی و آیین‌نامه اجرایی آن، ضمانت اجراهای قانونی هم برای آن در نظر گرفته شد.

کشتارگاه شهرضا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از حدود دو دهه قبل در این شهرستان احداث شده، اما سال‌ها است که طرح ساماندهی و واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح بوده و تاکنون راه به جایی نبرده است.

از سوی دیگر مراکز عرضه دام در این شهرستان در گذشته خارج از شهر و محوطه مسکونی، در کنار خیابان «آیت‌لله طالقانی»، ساخته شده است، اما در حال حاضر به دلیل توسعه شهر در کنار بافت مسکونی واقع شده و مشکلات بهداشتی را ایجاد کرده که بارها تذکر مسئولان بهداشت و درمان این شهرستان را به دنبال داشته، این در حالی است که طرح تکمیل و واگذاری میدان عرضه دام شهرضا به بخش خصوصی نیز با وجود آنکه شهرداری بیش از سه میلیارد تومان در آن هزینه کرده، همچنان معطل مانده و به سرانجام نرسیده است.

خصوصی‌سازی، نیازمند قاطعیت و التزام به قانون

حجت‌الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در این باره به ایمنا می‌گوید: ساماندهی کشتارگاه از گذشته بارها در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر و مدیریت شهرداران مختلف، مطرح شده است.

وی ادامه می‌دهد: لازم است قاطعیت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به پروژه ساخت میدان عرضه دام این شهرستان، تصریح می‌کند: با سرمایه‌گذاری شهرداری در خیابان طالقانی، یکی از بهترین مراکز تفریحی و ورزشی شهر ایجاد شده، اما در حال حاضر به دلیل وجود مرکز عرضه دام در این محل، امکان استفاده مناسب از آن وجود ندارد.

زیرساخت‌ها را تکمیل کنید!

حمیدرضا رییس‌زاده، رییس شبکه دامپزشکی شهرضا نیز در این باره می‌گوید: طرح راه‌اندازی میدان عرضه دام شهرضا از حدود ۲۰ سال قبل مطرح شده، اما به دلایل مختلف از جمله نبود زیرساخت مناسب اجرا نشده است.

وی تأکید می‌کند: دامداران و عرضه‌کنندگان دام شهرضا حاضر هستند به محل جدید منتقل شوند، اما به دلیل نبود زیرساخت مناسب فعلا این محل قابل بهره‌برداری نیست.

راهکار در قانون بودجه است!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمدحسین داراب، معاون فرماندار شهرضا اظهار می‌کند: طرح‌هایی مانند پروژه میدان دام شهرضا، در سراسر کشور وجود دارد که در شرایط فعلی اقتصادی، دولت توان تکمیل آن‌ها را ندارد، اما در قانون برنامه بودجه سال ۹۷ راهکارهایی برای این منظور پیش‌‍بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس تبصره ۱۹ این قانون، دولت موظف به واگذاری بعضی از پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی شده است که فهرست آن‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود.

معاون فرماندار شهرضا می‌گوید: بخش دولتی موظف شده تا این طرح‌ها را به کمتر از قیمت کارشناسی و حتی با موافقت برای تغییر کاربری به سرمایه‌گذاران واگذار کند.

داراب تأکید می‌کند: در خصوص کشتارگاه شهرضا، اعضای شورای شهر و شهرداری باید برای تسهیل استفاده سرمایه‌گذاری بهره‌برداران واقعی این طرح، مانند تعاونی گوسفندداران که دو هزار و ۴۳۶ عضو دارد، تصمیماتی گرفته و اعلام کنند.

فراخوان دادیم، اما کسی استقبال نکرد

مهدی صالح‌پور، عضو شورای اسلامی شهر شهرضا نیز می‌گوید: از مدت‌ها قبل مسئله ساماندهی کشتارگاه‌ شهرضا مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود آنکه دو بار آگهی مزایده واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی منتشر شد، اما افراد متقاضی برای این منظور، بضاعت مالی مناسبی نداشتند و نتوانستند این محل را اداره کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا تصریح می‌کند: اخیرا اعضای شورای اسلامی مصوبه‌ای را مبنی بر فروش اقساطی این محل مصوب کرده‌اند و نخستین مرحله از آگهی قسط بندی فروش کشتارگاه نیز منتشر و متقاضیان تا روز پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۷ فرصت داشتند تا آن شرکت کنند.

صالح‌پور با بیان اینکه هیچکس از شهرضا پیشنهاد خود را برای خرید اقساطی کشتارگاه ارایه نداده است، تأکید می‌کند: از آنجا که شمار شرکت کنندگان به سه نفر نرسیده است، آگهی مزایده واگذاری این محل به سرمایه‌گذارانی از خارج شهرستان منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر به تقاضای بهره‌برداران این بخش طرح فروش اقساطی را تصویب کردند، می‌گوید: هدف اعضای شورای اسلامی شهر رعایت قانون و در عین حال حفظ منافع شهرستان است، به همین دلیل اولویت واگذاری را با تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاران شهرضا قرار دادند.

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا تاکید می‌کند: ممکن است برخی سرمایه‌گذاران شهرضایی بخواهند همراه با رقبای خود از خارج شهرستان در مزایده شرکت کنند، اما باید توجه داشته باشند که مزایده رقابتی آزاد و مبتنی بر پیشنهادات مخفی افراد است و بر طبق قانون، کسی نمی‌تواند از سرمایه‌گذاران خاصی حمایت کند.

باز هم به سراغ سرمایه‌گذاران شهرضایی بروید

از سوی دیگر جعفر نادری، معاون جهاد کشاورزی شهرضا نیز با اشاره به پروژه‌های احداث میدان عرضه دام و واگذاری کشتارگاه این شهرستان، اظهار می‌کند: کشتارگاه از مراکز حساس و مهم هر شهر است، به ویژه آنکه در این طرح، مسئله واگذاری آن به بخش خصوصی و خروج از بخش دولتی نیز مطرح است، بنابراین شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر باید با برگزاری جلساتی با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بخش‌های کشاورزی و دامداری شهرستان، نظر آنان را در این زمینه جلب کنند.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 358796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.