میرجاوه؛ از خواب مرزبانان تا خواب مسئولان

بیش از یک ماه از زمانی که تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه در بامداد سه شنبه_۲۴مهرماه_ به دست اعضای گروهک تروریستی موسوم به «جیش العدل»ربوده شدند، می گذرد، هر چند خبرهای خوشی از آزادی تعدادی از گروگان‌ها در راه است، اما هنوز پرسش‌های بی پاسخ‌ زیادی در زمینه این حادثه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از همان ساعات اولیه ربوده شدن سربازان وطن، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و نیروهای نظامی کشور پیگیری برای روشن شدن چگونگی و ابعاد این حادثه را آغاز کردند و پس از اینکه مشخص شد ربودن مرزبانان ایرانی با کمک یک نیروی نفوذی صورت گرفته و مرزبانان همگی زنده و سالم به کشور همسایه یعنی پاکستان منتقل شده اند، رایزنی‌های سیاسی با مقامات این کشور در دستور کار مقامات دیپلماتیک و نظامی ایران قرار گرفت.

سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به فاصله چند روز راهی پاکستان شدند و هر دو اعلام کردند که مقامات پاکستان قول همکاری داده اند و برای آزادی مرزبانان کشورمان از تمام ظرفیت هایشان استفاده کنند.

حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز روز دوشنبه-۱۴ آبان- در حاشیه برگزاری هفتمین همایش ملی پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران گفت: وزیر کشور با همتای پاکستانی خود ارتباط گرفته و آنها هم اقداماتی را شروع کردند که امیدواریم مجموع این اقدامات موجب آزادسازی مرزبانان کشورمان شود. وی همچنین  از سلامتی کامل مرزبانان ربوده شده خبر داد و اعلام کرد که فعالیت‌های زیادی برای آزادی آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروی زمینی سپاه در ارتباط با ارتش پاکستان صورت گرفته است.

تا اینکه در نهایت محمد علی جعفری، فرمانده سپاه ایران روز پنجشنبه-۲۴ آبان- اعلام کرد که ۵ تن از سربازان ایرانی که در میرجاوه ربوده شده بودند آزاد شدند. جعفری در یک گفتگوی خبری با اعلام این مطلب تأکید کرد که این سربازان اکنون در اختیار دولت پاکستان قرار دارند و به زودی به ایران بازگردانده خواهند شد. با این وجود هنوز از سرنوشت ۶ نیروی مرزی کشور که در اسارت گروهک تروریستی جیش العدل قرار دارند، خبری در دست نیست و ظاهراً رایزنی‌ها برای آزادی  آنها ادامه دارد.

به جز جنگ اقتصادی، درگیر جنگ امنیتی هم هستیم

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در رابطه با دلایل حادثه گروگانگیری در میرجاوه و روند رسیدگی به آن به خبرنگار ایمنا گفت: در شرایط کنونی متأسفانه کشور ما علاوه بر جنگ رسانه‌ای و اقتصادی با یک جنگ امنیتی نیز مواجهه است و دشمن با همه حربه‌ها به ما فشار می‌آورد؛ بر این اساس ایران با ترکیبی از چندین مدل جنگ مواجهه است.

وی افزود: البته جنگ اقتصادی رواج بیشتری دارد و برای مردم ملموس تر است، اما جنگ‌های امنیتی هم به شدت علیه کشورمان در جریان است؛ هر چند  در مورد آن اطلاع رسانی زیادی نمی شود، زیرا مقامات کشور نمی‌خواهند افکار مردم مشوش بشود.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس گفت: تقریباً هر هفته‌ در قسمتی از مرزهای کشور گروه های تروریستی جدیدی کشف و با آنها برخورد می شود و دشمنان ایران از عربستان و آمریکا گرفته تا موساد، در این راه پول زیادی خرج می‌کنند. خب یکی از این اتفاقات که اخیراً افتاد، گروگان‌گیری در میرجاوه بود که با خیانت یکی از مرزبانانی که در همان مقر بود و داروی خواب آور را به خورد بقیه نیروهای مرزبان ما داد، این اتفاق افتاد.

«جیش الظلم» و عربستان گور خود را کندند

ابوترابی خاطر نشان کرد: با این وجود، «جیش الظلم» که بانی اینکار در پاکستان بوده و عربستان که پشت این موضوع است، با این کار گور خود را کندند و مطمئن باشند در آینده با یک برخورد آهنین و نابودکننده از طرف ایران مواجه می شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه دو نفر از سربازان گروگان گرفته شده از اصفهان هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به اقداماتی که انجام شده در حال آزادسازی اسرا هستیم و  ۵ نفر از آن ها آزاد شده اند، اما هنوز مشخص نیست این ۵ نفر چه کسانی هستند و آیا سربازان اصفهانی هم در بین آنها هستند یا خیر.

مثلث دولت، نیروهای محلی و نیروهای نظامی پیگیر حل مشکل گروگانگیری

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایمنا در این مورد که آیا آزادی این پنج گروگان با دادن امتیاز خاصی همراه بوده است یا خیر؟، تأکید کرد: به دلیل اینکه هفته گذشته مجلس تعطیل بود و جلسه ای نداشت، نمایندگان ملت هنوز در جریان جزئیات این مسأله قرار نگرفته اند.

ابوترابی تأکید کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که دولت، نیروهای محلی و نیروهای مسلح کشورمان رایزنی‌های خیلی خوبی با مقامات پاکستان انجام داده اند و ارتش پاکستان و نیروهای مسلح آنها نیز قول همراهی داده اند. با این وجود، علاوه بر آزادی گروگان‌ها انتظار ما این است که در موقع مقتضی ضربه محکم و قاطعی نیز به تروریست‌های عامل این اقدام زده شود.

عملکرد دولت در قضیه گروگانگیری به نسبت خوب بوده است

حیدرعلی حجتی، سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان اصفهان نیز در رابطه با عملکرد دولت در مورد نیروهای مرزی به گروگان گرفته شده گفت: دولت و بقیه نهادهای کشورمان در همان روز و ساعات نخست رخ دادن این ماجرا با مقامات پاکستان ارتباط برقرار کردند، اما معلوم نیست پاکستان تا چه اندازه روی این افراد نفوذ دارد و چه اقداماتی می‌تواند انجام بدهد.

وی افزود: اما به هر حال مقامات کشورمان فعالیت‌های لازم را انجام دادند و هنوز هم در حال تلاش برای آزادی گروگانها هستند؛ هر چند این موضوع مسأله‌ی ساده ای نیست و باید فرایندی را طی کند تا نتیجه بخش باشد.

حجتی خاطر نشان کرد: بنابراین می‌توان گفت عملکرد دولت در این زمینه به نسبت خوب بوده، در این مدت، ارتباطات دیپلماتیک بین ایران و پاکستان به طور جدی برقرار و نظریاتی هم مطرح شده است، احتمالاً در آینده نزدیک پاسخ‌های مثبتی هم خواهیم شنید.

باید در انتخاب مرزبانان مناطق حساس بیشتر دقت کنیم

سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان اصفهان تأکید کرد: متأسفانه در حادثه گروگانگیری میرجاوه یک عامل نفوذی توانسته با گروهک‌های تروریستی حاضر در پاکستان ارتباط برقرار کند و نهایتاً شرایطی را رقم بزند که آنها بتوانند مرزبانان ایران را به گروگان بگیرند، در همین راستا باید توجه بیشتری روی انتخاب و اعزام عوامل و افرادی که در این مناطق حساس حضور دارند، صورت بگیرد تا بار دیگر شاهد این مسائل نباشیم.

وی تأکید کرد: در سیستان و بلوچستان اوضاع بسیار حساس است و مشکلات عدیده ای هم وجود دارد، در نتیجه هر آن ممکن است یک نفر دچار یک فریب بشود و دست به اقدامات این چنینی بزند.

حجتی افزود: البته احتمالا بی‌تجربگی عوامل حاضر در پایگاه مرزی و استفاده نکردن از افراد کارکشته که دارای تجربیات بالای نظامی و امنیتی هستند نیز در وقوع این حادثه بی‌تأثیر نبوده، به هرحال زمانی که افراد با تجربه باشند،  نیروهای مخرب و نفوذی کمتر می توانند امکان موفقیت داشته باشند.

گروگانگیری میرجاوه جنگ نیابتی آمریکا است

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حادثه گروگانگیری در میرجاوه را ادامه تحرکات آمریکا برای اعمال فشار بر ایران می داند، وی در این زمینه به خبرنگار ایمنا گفت: آمریکایی‌ها در ادامه خصومت‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته علیه ملت ایران روا داشته‌اند، حال به حرکت‌ها و جنگ‌های نیابتی، متوسل شده‌اند.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه داعش و القاعده که ساخته دست آنها بودند، در منطقه شکست خوردند، آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به دنبال این مسئله هستند که با یک نوع حرکت‌های ایذایی و عملیات کور جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند. 

حجت الاسلام سالک افزود: بنابراین در میرجاوه هم تلاش کردند با کمک شبکه‌های نفوذ خود حرکتی انجام دهند  و به ایران لطمه بزنند، در حالی که چنین اقداماتی به معنای این است که آمریکائی‌ها می خواهند بگویند ما هستیم و اِلا  آنها کسی نیستند.

باید هوشیار باشیم و تحرکات کشورهای همسایه را زیر نظر بگیریم

نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: در حال حاضر ۵ نفر از گروگان‌ها آزاد شده اند  وپاکستان موظف است بقیه را هم سالم نگه دارد و به ایران تحویل دهد.

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از تکرار چنین حوادثی خاطر نشان کرد: در شرایط موجود لازم است هوشیاری خود را بیشتر کنیم، وحدت و همدلی در بین مردم را تقویت کنیم و کنترل خود را نسبت به هرگونه حرکت در کشورهای همجوار بالا ببریم.

به گزارش ایمنا، نگاهی گذرا به موضع‌گیری مقامات رسمی کشور که پیگیر آزادی مرزبانان ربوده شده هستند، نشان می‌دهد گروگانگیری در میرجاوه تا حد زیادی ناشی از عدم نظارت و کنترل کافی دولت پاکستان بر مناطق مرزی اش با ایران بوده که سبب جولان گروه‌های تروریستی در این مناطق شده است. هر چند این مسأله پذیرفتنی است و رایزنی‌های دیپلماتیک و نظامی با مقامات پاکستان برای تغییر وضعیت موجود را می طلبد، اما نکته ای که در این یک ماه کمتر به آن پرداخته شده و البته نباید از آن غفلت کرد، عوامل و ریشه‌هایی است که در این سوی مرز و خاک خودی سبب رخداد حادثه میرجاوه شده است.

 به نظر می رسد در کنار فشار بر مقامات کشور همسایه، لازم است تلنگری هم به خود بزنیم و راهکارهای بلندمدت و برنامه‌ریزی شده‌ای برای مناطق مرزی تدوین کنیم که دیگر شاهد وقوع چنین بحران‌هایی نباشیم؛ پرهیز از فرستادن افراد بی تجربه و فاقد مهارت‌های نظامی و امنیتی کامل به مناطق حساس مرزی و تغییر فضای مرزهای کشور از حالت امنیتی به اقتصادی، شاید برخی از راهکارهای مؤثر در این حوزه باشند.

تجارب موجود در این گروگانگیری و گروگانگیری‌هایی که در گذشته در این منطقه اتفاق افتاده نشان می دهد که مشکل معمولاً با همراهی و کمک افراد معتمد محلی حل و فصل شده است، جا دارد از این به بعد  استفاده از این افراد معتمد و ریش سفیدان محلی تنها به مواقع بحران خلاصه نشود و دولت با اعتماد به این افراد، بها دادن به آنها و سپردن پست‌های مدیریت استانی به آنها، در راستای تقویت بلند مدت روابط و اعتماد این مناطق به دولت گام بردارد.

افزایش توجه به توسعه و آبادانی شهرهای دورافتاده مرزی، فراهم کردن تسهیلات برای سرمایه‌گذاران بزرگی که می‌توانند مناطق مرزی را آباد و چند هزار نفر را مشغول به کار کنند و ایجاد رونق اقتصادی و رفاهی از دیگر راه‌هایی است  که حاشیه امنیتی ایران در مناطق مرزی پر چالشی همچون میرجاوه را افزایش می دهد.

هر چند این روزها با ذکر نام میر جاوه و بعضی دیگر از مناطق مرزی همه فکرها به سمت «نبود امنیت» معطوف می شود، اما باید بپذیریم که «امنیت و ثبات» از مسیر «توسعه و رفاه» می گذرد، شهروندان ایرانی در آن مناطق هر چند صبورانه و متعهدانه مشکلات متعدد موجود در منطقه شان را تحمل می کنند، با کمترین امکانات رفاهی می‌سازند  و در مواقع بحران دلسوزانه با مقامات امنیتی همکاری می‌کنند، اما تا زمانی که پشتیبانی و حمایت متقابل دولت و آبادی و رونق در این شهرها کلید نخورد، گروه‌های افراط گرا و تروریستی همچنان قدرت مانور خواهند داشت.

یکی از وعده‌های جدی دولت حسن روحانی تلاش برای رونق و پیشرفت استان‌های حاشیه‌ای خصوصاً سیستان و بلوچستان و پرهیز از اعمال تبعیض‌های قومی و مذهبی در اعطای پست‌های مدیریتی بود، حال شاید حادثه میرجاوه تلنگری باشد برای دولت تا بداند فراموش کردن وعده‌های انتخاباتی یا به تأخیر انداختن آنها می تواند برای کشور هزینه داشته باشد.

گزارش از: اعظم ملایی-دبیر سیاسی ایمنا

کد خبر 358790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.