ناآرامی‌های دی‌ماه گذشته آمریکا را به طمع انداخت

یک تحلیگر روابط بین الملل گفت: نا آرامی‌های دی ماه سال گذشته به آمریکایی‌ها انگیزه داد و متوجه شدند که چگونه می‌توانند زمینه‌های نارضایتی مردم ایران را فراهم کرده و به این گونه نارضایتی ها دامن بزنند. بنابراین تحریم غذا و دارو نیز نوعی دامن زدن به نارضایتی‌ها در داخل کشور است.

علی امیدی در مورد اظهارات اخیر مقامات آمریکایی پیرامون تحریم نبودن مواد غذایی، دارو و اقلام بشردوستانه به خبرنگار ایمنا گفت: ادعای ترامپ، مایک پمپئو و منوچین وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر اینکه واردات غذا و دارو شامل تحریم‌ها نمی‌شود کاملا دروغ است چون حقیقت چیزی دیگری است؛ حتی معافیت‌های ۸ کشور خریدار نفت ایران هم در راستای همین تحریم‌ها است.

وی افزود: کاملا واضح است که مقامات آمریکایی دروغ می گویند؛ در همین راستا، مجادله توییتری ظریف و پمپئو جالب نیست و ایران نباید فقط در مورد دارو و غذا مظلوم نمایی کند، بلکه باید با کل تحریم‌های آمریکا مقابله کند.

امیدی تأکید کرد: این گونه نشان دادن مظلومیت زیبنده فرهنگ، غرور، تاریخ و تمدن ایران و ایرانی نیست، توییت‌های آقای ظریف بوی مظلومیت دارد؛ هر چند رفتار آمریکایی‌ها سبب واکنش آقای ظریف شده و او را واداشته تا آمریکا را شیطان و اعمال و کارهای آنها را شیطانی جلوه دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: ادعاهای مقامات آمریکایی بیهوده گویی است، آنها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تلاش زیادی انجام داده‌اند؛ معافیت ۸ کشور خریدار نفت ایران نیز معافیت‌های موقتی بوده تا کشورهای وارد کننده نفت، کم کم صادرات نفت خود از ایران را کاهش داده، دربازار مصرف جایگزین دیگری را پیدا کنند و از خریدنفت ایران فاصله بگیرند.

ادعای تحریم نبودن غذا و دارو بی اساس است

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: کشورهایی مثل عربستان، روسیه، عراق و آمریکا می‌توانند نیازهای نفتی بازار جهانی را تأمین کنند؛ استراتژی آمریکایی‌ها هم به صفر رساندن صادرات نفت ایران است؛ وقتی که صادرات نفت ایران به صفر برسد ایران پولی ندارد که بتواند با آن غذا و دارو تهیه و وارد کند؛ در حالی که ایران سالانه به ۱۵ میلیارد دلار  دارو و غذا احتیاج دارد و طبق برآوردهای سازمان غذا و دارو، کشورمان در طی یک سال به ۳ الی ۴ میلیارد دلار دارو و بیش از ۱۰ میلیارد دلار مواد غذایی و خوراک دام و طیور نیازمند است.

این تحلیگر روابط بین الملل تأکید کرد: وقتی که آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند، ایران با کدام پول باید دارو و غذا وارد کند؟ استراتژی اعلامی آمریکایی‌ها بامواضع اخیر پمپئو ناسازگار است. البته اینکه آمریکایی‌ها بتوانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، خود بحث دیگری است،‌ اما هدف آمریکا از اعمال تحریم ها ایجاد نارضایتی در داخل کشور است.

امیدی یاد آور شد: نا آرامی‌های دی ماه سال گذشته به آمریکایی‌ها انگیزه داد و متوجه شدند که چگونه می‌توانند زمینه‌های نارضایتی مردم ایران را فراهم کرده و به این گونه نارضایتی ها دامن بزنند. بنابراین تحریم غذا و دارو نیز نوعی دامن زدن به نارضایتی‌ها در داخل کشور است؛ در نتیجه هدف نهایی آمریکا براندازی حکومت و تسلیم نظامی و سیاسی ایران از طریق ایجاد محدودیت در وارد کردن دارو و غذا است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درتحریم‌های جدید عملا انتقال پول و معاملات بانکی ایران مختل شده، خاطر نشان کرد: آمریکا از چند بانکی نام می برد که شامل تحریم‌های این کشور نشده است؛ بانک حکمت که بانک نیروهای نظامی است و بانک مهر اقتصاد که بانک نیروهای مسلح است، هر دوی این‌ها جزو آن بانک‌هایی هستند که ارتباطات مالی با بانک‌های جهانی ندارند و آمریکا با مستثنا کردن این بانکها به طور وقیحی سوء نیت خود را اثبات کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد:  استثنا کردن این بانک‌ها از تحریم در حالی است که بانک‌های ملی و تجارت که از بانک‌های مهم و شناخته شده  هستند شامل تحریم ها شده‌اند؛ وقتی بانک مرکزی از سوئیفت خارج شده، کشورمان چگونه می تواند این ۱۵ میلیارد دلار را برای خرید دارو و غذا از شرکت‌ها و کشورهای خارجی تأمین کند؟

ادعای مقامات آمریکایی از ترس رسانه‌ها است

امیدی خاطر نشان کرد:‌ وقتی که آمریکا با در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین برای کشورها و شرکت‌هایی که با ایران معامله می کنند شروط تنبیهی و جریمه‌های سختی را لحاظ کرده، به ناچار شرکت‌های دارویی به خودسانسوری روی آورده و دیگر رغبتی برای فروش دارو به ایران ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در نتیجه این شرکت‌ها از همکاری با ایران سر باز می زنند و این هم تنها به خاطر ترس از جریمه‌های سنگین آمریکایی‌ها است؛ چرا که اگر این شرکت‌ها با ایران خرید و فروش محدودی هم داشته باشند مشمول جریمه‌های آمریکا خواهند شد؛ در توییت جدید آقای ظریف هم چند نمونه از  شرکت‌های دارویی و اسناد این تحریم ها دیده می شود.

امیدی اظهار کرد: بنابراین وقتی مقامات آمریکایی اعلام می‌کنند ایران در حوزه غذا و دارو تحریم نیست، این یک ادعای باطل و نادرست است که خودشان هم می دانند، اما نمی توانند این کار زشت و زننده را در رسانه‌هایشان مطرح کنند.

کد خبر 358772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.