چه ساعتی از روز، کالری بیشتری می سوزانیم؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد میزان سوخت و ساز بدن افراد در ۲۴ ساعت شبانه روز متفاوت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساعت‌هایی وجود دارند که بدن افراد کالری بیشتری می‌سوزاند، در حالی که ممکن است در این ساعات فرد نشسته باشد و کار خاصی نیز انجام ندهد. بر این اساس توانایی سوزاندن انرژی بدن فرد در طول روز متغیر است.

به گفته محققان دانشگاه "هاروارد"، نشستن در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب به لحاظ مصرف میزان کالری، ممکن است با نشستن در هنگام صبح خیلی متفاوت باشد، به گونه‌ای که در اواخر روز بدن ما، ده درصد بیشتر کالری می‌سوزاند.

بنابر نتایج به دست آمده هر فرد بدون توجه به اینکه در حال چه کاری باشد و حتی در زمانی که در حال خواب باشد، کالری مصرف می‌کند. در واقع بدن افراد برای انجام صحیح وظایف خود به کالری نیاز دارد.

محققان دانشگاه هاروارد، افراد شرکت کننده را به صورت جداگانه در محیط‌هایی قرار دادند که در آن‌ها از پنجره، ساعت، گوشی تلفن همراه و اینترنت خبری نبود تا آن‌ها راهی برای پی بردن به اینکه چه ساعتی از شبانه روز است، نداشته باشند.

همچنین برای هریک از شرکت کنندگان یک ساعت مخصوص خواب و بیداری در نظر گرفته شد و در طول مدت سه هفته این ساعات چهار ساعت به عقب کشیده شد. نکته جالب اینکه که افراد در هر روز، رأس ساعت متفاوتی به خواب رفته و بیدار می‌شدند و ساعت درونی بدن افراد نمی‌توانست به یک ریتم مشخص عادت کند.

 سپس محققان میزان سوخت و ساز بدن شرکت کنندگان را در ساعت‌های مختلف روز ارزیابی کردند تا پی ببرند بدن آن‎ها چگونه در ساعات مختلف کالری مصرف می‌کند. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که میزان سوخت و ساز بدن افراد در در طول شب بیولوژیکی به کمترین میزان و ۱۲ ساعت بعد یعنی در بعداز ظهر و غروب بیولوژیکی به بیشترین میزان خود می‌رسد.

بنابراین اگر بدن افراد هنگام بعداز ظهر در مقایسه با غروب کمی سریع‌تر کالری می‌سوزاند، ایده بهتر این است که به جای شام، ناهار خود را به عنوان مفصل‌ترین وعده در نظر بگیریم. به گفته محققان تنها آنچه ما می‌خوریم، اهمیت ندارد بلکه زمان خوردن و استراحت ما نیز دارای اهمیت بوده و بر میزان انرژی مصرفی بدن و یا ذخیره سازی انرژی و تبدیل آن به چربی اثرگذار است.

کد خبر 358766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.