۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
یکی بود، اما یک نفر نبود

آیین بزرگداشت توران میرهادی بانوی ادبیات کودک و الگوی ماندگار تعلیم و تربیت در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بوی باران، یاد و خاطره مرحومه توران میرهادی را در ذهن‌ها نمناک کرده بود.در کتابخانه مرکزی در سالن اجتماعات پشت قاب سرد، تصویر زندگی این بانوی فرهیخته زنده شد. فیلم "یکی بود یکی نبود" که  به نگاه این بانوی بزرگ ادبیات ایران پرداخته بود در این آیین به مدت ۸۰ دقیقه به نمایش گذاشته شد.

غلامرضا کتال، کارگردان فیلم "یکی بود یکی نبود"  پس از نمایش فیلمش اظهار کرد: این فیلم از جهتی  مربوط به کوکان و آغاز قصه گویی است ولی بخش عمده آن نگاه ویژه مرحومه توران میرهادی به برنامه‌های جمعی و مشارکتی است همانطور که در شروع فیلم دیالوگی داشتیم که می‌گوید" یکی بود، اما یک نفر نبود" کار به صورت جمعی به اتمام رسید.

وی افزود: فیلم گویای این است که روند تحول ادبیات کودک و نوجوان و آموزش و پرورش نوین ایران، در دستان مرحوم توران میرهادی است که نقش بسزایی در این تحولات داشته؛ مؤسس "شورای کتاب کودک" و  پایه گذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود. کتاب مرجعی  که برای تحقیق، پژوهش و برای بالا بردن سطح دانش کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.

کارگردان فیلم "یکی بود یکی نبود"، ادامه داد: "شورای کتاب کودک تهران" در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۴۱ تاسیس شد، اساسنامه ای را با هدف ارتقای ادبیات کودکان تدوین کرد. مرحومه توران میرهادی در سال های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۷ در مدرسه فرهاد نمایشگاهی برپا کرد. تا صدایش را به گوش همه برساند که کتابی در حوزه کودکان و نوجوانان نیست.

وی خاطرنشان کرد: "شورای کتاب کودک تهران" به مدت ۵۶ سال با حضور مرحومه توران میرهادی فعالیت کرد و بسیاری از مؤسسات از درون شورای کتاب کودک تهران جوانه زد و شکوفا شد و همچنان فعالیت مستمر دارند.

کتال با بیان اینکه با مطالعه یک مقاله از مرحومه توران میرهادی در روزنامه با او آشنا شدم، ادامه داد: با مطالعه بیشتر مقالات و کتاب‌ها ‌ به شیوه نوین آموزشی علاقمند شدم و اولین ملاقات در سال ۸۰ در "شورای کتاب کودک تهران"بود که  پیشنهاد ساخت مستند زندگینامه را مطرح کردم که با مخالفت روبه‌رو شدم. در نهایت رضایت دادند و دو سال فیلمبرداری به طول انجامید و  هشت سال بعد ساخت این  فیلم به پایان رسید که متاسفانه دیگر ایشان در قید حیات نبودند.

 وی اضافه کرد: مرحومه توران میرهادی از جمله شخصیت‌هایی است که کمتر شناخته شده و جامعه نیازمند شناخت افراد فرهیخته همانند وی است. مقالات جدید  او را که می خوانم احساس می کنم هنوز بخش های بسیاری از شخصیت او را نشناخته ام.

همچنین پروین فخاری نیا، عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک و عضو شورای  مدیریت فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و ویراستار فرهنگنامه در خصوص "بزرگداشت بزرگ بانوی ادبیات کودک و الگوی ماندگار تعلیم و تربیت توران میرهادی" اظهار کرد: این فیلم ِمستند،  زندگی  مرحومه توران میرهادی در سال‌های ۸۳ و ۸۴ را به تصویر کشیده که وی در اوج قدرت و اقتدار بود.

وی افزود: مرحومه توران میرهادی در کشورهای مختلف دنیا تعلیم و تربیت دوره‌های پیش دبستان و روانشناسی را آموخت و به ایران بازگشت و با تأسیس مدرسه "فرهاد" با افکار و ایده‌های جدید سخنگوی آموزش مدرن بود و در طی ۲۵ سال‌ آموزش هر آنچه که امکان پذیرفتن آن از سوی جامعه بود، بومی‌سازی کرد.

عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک ادامه داد:  مرحومه توران میرهادی با بومی کردن تلاش کرد که دستاوردهای خود را به آموزش و پرورش منتقل کند و بسیاری از دوستان در مدارس نماینده افکار وی بودند که با همت و پشتکار مرحومه توران میرهادی  "شورای کتاب کودک تهران" تشکیل شد، زیرا ادبیات در کودکان و نوجوانان جایگاه نداشت.

وی اضافه کرد: شورای کتاب کودک تهران در کنار مدرسه فرهاد شکل گرفت زمانی که هیچ نوع کتابی برای کودکان و نوجوانان نوشته نمی‌شد و سه سال بعد  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شد و زمینه توجه به نگارش در حوزه کودک و نوجوان را فراهم کرد.

 فخاری نیا تصریح کرد: مرحومه توران میرهادی تمام وقت خود را صرف ادبیات کودک کرد و در طول این مدت می دانست که کودکان ایران زمین به یک مرجع پاسخگو نیازمند هستند که کتاب‌های ترجمه شده نیز فرزندان این سزمین را سیراب نمی‌کند. سازمان تألیف کتاب مرجع فرهنگنامه را به وجود آورد و امروز ۱۷ جلد از آن منتشر شده، دانشنامه الفبا ۱۷ کلمه ، شین را تمام کرده و کتاب  ۱۸ در دست چاپ است  و هنوز ده جلد کتاب  از این مجموعه نفیس  باقی مانده است.

وی افزود: هر کتابخانه ای و هر خانه ای به فرهنگنامه نیازمند است زیرا با زبان ساده، جامعه نگاری و  محتوای  آن غنی شده  و پاسخگوی تمام سوالات در مورد ایران و جهان دانش آموزان است.

همچنین فرحناز علیزاده، مدیر مسئول مؤسسه سرزمین کهن در این آیین اظهار کرد: به همت سه مؤسسه  دیگر  که جزو  اعضای  شورای کتاب کودک تهران هستند با همکاری دفتر مشارکت‌های سازمان فرهنگی، تفریحی سازمان شهرداری اصفهان "بزرگداشت بزرگ بانوی ادبیات کودک و الگوی ماندگار تعلیم و تربیت توران میرهادی" برگزار شده است.

وی افزود: در حین اکران فیلم زندگینامه " مرحومه توران میرهادی" تعدادی نوجوان چگونگی استفاده از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را آموزش می‌دهند و در میز فروش نیز آثار پرورشی و تربیتی  این بانوی بزرگ ایرانی را در معرض دید عموم قرار داده‌ایم که با خرید این آثار از تجربیات آموزشی وی بهره مند شوند.

مدیر مسئول مؤسسه سرزمین کهن ادامه داد: مرحومه توران میرهادی  می‌گفت: «از مادرم شنیدم که غم‌های بزرگ را به کارهای بزرگ تبدیل کنیم». هم اکنون ۵۴ سال است که از عمر تأسیس شورای کتاب تهران با تفکرات نوین تربیتی توران میرهادی می‌گذرد و هر غم بزرگی در زندگی داشت تبدیل به فرصت کرد. نام مدرسه فرهاد برگرفته از نام برادرش بود که در جوانی فوت کرده بود.

وی  اضافه کرد: مرحومه توران میرهادی با شیوه آموزش و پروش مخالف بودند و به کارهای مشارکتی اعتقاد داشتند . اثر ماندگار "فرهنگنامه کودک و نوجوان " بعد از نگارش، از کودکان  و نوجوانان رأی گیری شد و بعد از تأیید محتوا از سمت آنها  اصلاح و بازنویسی شد. جامعه به چینی شخصیتی مدیون است و حق ایشان هنوز ادا نشده است.

کد خبر 358716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.