سمیرم پیشتاز طرح‌های خود اتکایی در استان

طرح خود اتکایی مدارس شبانه روزی در سمیرم برای نخستین بار سال گذشته در مدرسه شبانه روزی شهدای وردشت سمیرم اجرا و فعالیت خود را آغاز کرد و در سال جاری موفق به کسب عنوان نخست استان اصفهان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، طرح‌های خود اتکایی مدارس شبانه‌روزی با هدف آموزش اقتصاد مقاومتی، شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته دانش آموزان در مدارش شهرستان سمیرم به اجرا در آمده است.

این طرح کشوری در سال گذشته در مدارس شبانه روزی شهرستان سمیرم با همت اداره آموزش و پرورش سمیرم اجرا و در سال جاری با جدیت دنبال شد.

مدرسه شبانه روزی منطقه وردشت سمیرم، در سال گذشته اقداماتی برای اجرای طرح‌های خوداتکایی صورت داده که سالن پرورش قارچ و کاشت بوته‌های گل محمدی از طرح‌های این مدارس است.

مدرسه دخترانه شهدای وردشت سمیرم با بیش از یکصد دانش آموز و با بیش از ۱۰۰ میلیون ریال در سال گذشته هزینه یک سالن تولید و پروش قارچ با قابلیت برداشت سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون ریال قارچ راه اندازی کرد که همین امر موجب کسب بالاترین امتیاز طرح خود اتکایی در استان اصفهان شد.

این طرح کشوری همه ساله در مدارس شبانه روزی به اجرا در می‌آید و امسال نیز در شهرستان سمیرم به صورت جامع‌تر اجرایی شده است.

مقام نخست شهرستان در طرح خوداتکایی

محمد نادری، رییس اداره آموزش و پرورش سمیرم با اشاره به فعالیت‌های مدارس شبانه روزی در این شهرستان گفت: خوشبختانه مدارس شهرستان سمیرم در این طرح با توجه به فعالیت چشمگیر و بسیار خوبی که از خود به نمایش گذاشته‌اند موفق به کسب عناوین برتر این طرح در استان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در تمامی مدارس شبانه روزی شهرستان سمیرم طرح خود اتکایی اجرا می‌شود که سه مدرسه شهدای وردشت سمیرم با دو پروژه "کشت قارچ" و "کشت گل محمدی" با کسب ۱۲۵ امتیاز مقام نخست استانی را کسب کرده‌اند و مدرسه حضرت فاطمه زهرا (س) شهر کمه سمیرم با کسب ۱۰۷ امتیاز به صورت مشترک با یکی از مدارس شهر چادگان مقام دوم و مدرسه هجرت پادنا با کسب ۱۰۶ امتیاز موفق به کسب مقام سوم استانی شده‌اند.

نادری تصریح کرد: اکنون مدارس استاد شهریار منطقه وردشت و مدرسه مولوی منطقه پادنا و مدسه شیخ بهایی سمیرم کشت سیر را آغاز کرده‌اند.

هزینه اجرای طرح بسیار بالا است

اسماعیل رشیدی، مسئول اجرای طرح خود اتکایی مدرسه وردشت در این باره اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌های فراوان دانش آموزان و مدارس شبانه روزی مصمم شدیم تا با اجرای طرح‌های خوداتکایی در این مدرسه، الگویی مناسب برای سایر مدارس شبانه روزی شهرستان و حتی استان باشیم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای اجرای این طرح افزود: بالغ بر ۱۰۰ میلیون ریال هزینه فضاسازی اولیه و آماده سازی محیط این سالن شده است.

مسئول اجرایی طرح خود اتکایی مدرسه شهدای وردشت سمیرم تصریح کرد: ۱۰ میلیون ریال هزینه کمپوست ریزی در سال جاری شده که برآورد درآمدزایی آن بالغ بر ۱۷ میلیون ریال در ۶۰ روز است.

رشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد اقتصادی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در مدرسه ما برای کاهش هزینه‌های اجرایی این طرح استفاده از شوفاژ و موتور خانه مدرسه را برای تأمین سیستم گرمایشی مورد نیاز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به طرح خوداتکایی کاشت گل محمدی در این مدرسه گفت: طرح پرورش گل بو(محمدی) که امسال نیز همچون سال گذشته در این مدرسه اجرایی می شود در زمینی به وسعت ۳۰۰ متر در کنار مدرسه اجرا و در آن بیش از ۳۰۰ اصله بوته کاشته شده است.

مسئول طرح خود اتکایی مدرسه وردشت میزان برداشت دوره‌ای سالانه از این طرح را حدود ۱۵۰ کیلوگرم گل محمدی عنوان کرد و افزود: در سال اول برداشت گل از این محل تمامی هزینه‌های پرداختی را بازگردانده و در سال آینده امید به افزایش برداشت گل محمدی داریم تا بخشی از هزینه‌های مدرسه را از این طریق تأمین کنیم.

وی با اشاره به ساخت و راه اندازی نانوایی در این مدرسه تأکید کرد: در سال گذشته با ساخت نانوایی مدرسه با کمترین هزینه ممکن توانستیم بالغ بر دو میلیون تومان درآمدزایی برای مدرسه داشته باشیم که متأسفانه به علت عدم توایی در تأمین آرد در سال جاری این نانوایی نتوانست فعالیت خود را به خوبی انجام دهد.

رشیدی با اشاره به پیگیری و ارسال درخواست به بخشدار منطقه وردشت جهت تخصیص سهمیه آرد عنوان کرد: در سال جاری نامه‌ای با مضمون نیاز روزانه نان مدرسه جهت تخصیص سهمیه آرد و تأمین آن برای پخت نان کرده‌ایم که هنوز موفق به دریافت آرد نشده و قیمت آرد آزاد و بالا بوده و همچنین تهیه آن نیز دشوار است.

محمد فخری زاده، بخشدار منطقه وردشت در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این رابطه اظهار کرد: در کارگروه آرد و نان شهرستان این موضوع را مطرح کرده‌ایم و برنامه‌هایی برای تأمین و تخصیص آرد این مدرسه مورد بررسی قرار داده‌ایم که به زودی آن‌ها را نهایی خواهیم کرد.

گزارش از: سید محمد مهدی قائم مقامی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 358685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.