فزونی عرضه بر تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹

تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت آژانس بین المللی انرژی حکایت از این دارد که عرضه جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۹ به دلیل کند شدن آهنگ رشد اقتصادی دنیا، از تقاضا فراتر می‌رود و این موضوع قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم انداز کوتاه مدت خود، اظهار کرد: عرضه جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۹ میلادی از تقاضا پیشی می‌گیرد، زیرا افزایش بی‌رویه تولید، رشد مصرف را که به دلیل کندی آهنگ رشد اقتصاد جهانی در مخاطره قرار دارد؛ به طور منفی متاثر کرده است.

آژانس بین المللی انرژی، مستقر در پاریس در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را بدون تغییر، به ترتیب یک میلیون و ۳۰۰ و یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

این در حالی است که پیش‌بینی آژانس برای رشد تقاضای کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) که موتور رشد تقاضای جهانی برای نفت خام به شمار می‌آید؛ با کاهش همراه بود.

آی‌ئی‌ای همچنین یادآورد شد: ذخیره سازی ضمنی (implied stock build) برای نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی بر مبنای چشم‌انداز پیش رو برای ظرفیت تولید کشورهای غیرعضو اوپک، تقاضای جهانی و در نظر داشتن تولید ثابت اوپک، ۲ میلیون بشکه در روز است.

تولید در نقاط مختلف جهان از میانه امسال افزایش یافت. این در شرایطی است که بالا گرفتن جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، روند رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

سه منبع آگاه روز چهارشنبه به رویترز گفتند: اوپک و هم‌پیمانانش در حال گفت‌وگو برای بررسی پیشنهاد کاهش تولید نفت تا سقف روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه برای سال ۲۰۱۹ میلادی هستند تا مانع از عرضه بی‌رویه و برهم ریختن ثبات بازار نفت شوند، زیرا این مازاد عرضه می‌تواند به کاهش قیمت‌ها بینجامد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد: از اوایل اکتبر امسال، قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال نزدیک به یک چهارم کاهش یافته و به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه رسیده است. رقمی که پایین‌ترین سطح در هشت ماه گذشته به شمار می‌آید، این موضوع ممکن است تا حدودی از میزان تقاضا محافظت کند.

این نهاد بین‌المللی عنوان کرد: از آنجا که رشد اقتصادی کندتر در برخی کشورها، چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام را به‌طور نامطلوبی متاثر می‌کند؛ بازنگری کاهشی خیره‌کننده‌ای در قیمت‌های پیش‌بینی شده مورد نیاز است.

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی

کد خبر 358683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.