۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
بزرگداشتی به شکوه نصف جهان

نشست هم اندیشی و هماهنگی هفته نکوداشت اصفهان در محل باغ زرشک با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و مردم نهاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست هم اندیشی و هماهنگی هفته نکوداشت اصفهان نهادهای مختلفی از جمله میراث فرهنگی، حوزه هنری، صدا و سیما و ...  که خود نیز علاوه بر شهرداری برنامه‌هایی را برای روز اصفهان در ابتدای آذرماه پیش بینی کرده بودند، حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند.

مهم ترین دستاورد روز اصفهان همبستگی و اتفاق نظر است

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: روز اصفهان تنها متعلق به شهرداری نیست، بلکه به همه نهادها و دستگاه‌ها مربوط می‌شود، البته شهرداری در بحث مشارکت به هر شیوه، شکل و ساختاری برای همکاری آماده است.

ایمان حجتی با بیان اینکه با ارزش‌ترین دستاورد روز اصفهان اتفاق نظر و همبستگی است، ادامه داد: روز یکشنبه نشست خبری روز اصفهان برگزار خواهد شد و از همه دستگاهها دعوت می‌شود در این نشست برنامه های روز نکوداشته اصفهان به  شهروندان اطلاع رسانی می‌شود.

روح اصفهان نادیده گرفته شده است

نایب رییس شورای هماهنگی سمن‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این جلسه درباره علت نامگذاری روز اول آذر به نام روز اصفهان گفت: اصفهان جزء معدود شهرهایی است که طالع تولد دارد؛ کمتر از ۱۰ شهر در جهان طالع تولد دارند و در اصفهان نیز طبق اعتقادی که از دیرباز وجود داشته است بر اساس حرکت خورشید و ماه و تقارن ستارگان و پس از دوره دیلمی که اصفهان به اوج و شکوفایی خود می‌رسد، برج و باروی اصفهان را در اول برج قوس یا همان آذرماه بنا می‌کنند.

علیرضا روحانی افزود: اصفهان شهری است که روح و هویت دارد، اما متاسفانه سالها است نسبت به اصفهان بی‌مهری شده به طوری که این شهر روح خود را از دست داد، این در حالی است که همین روح اصفهان است که بهاءالدین عاملی را به اصفهان می‌کشاند و تبدیل به شیخ بهایی می‌کند و آثاری ماندگار را از خود به جا می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی روح اصفهان را نادیده گرفتیم هوای اصفهان آلوده شد، رودخانه اصفهان خشک و بسیاری از این کلانشهر مهاجرت کرده و از این شهر رفتند و ما تنها توسعه شهر را به توسعه کالبدی شهر محدود کردیم؛ سالیان سال است روح اصفهان فراموش شده است و امروزه با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

رییس روابط عمومی شورای شهر اصفهان تاکیدکرد: در طی سالیان گذشته تنها به پروژه‌های عمرانی و توسعه متکی بر آهن و بتن توجه شده است و روح اصفهان را آزردیم در حالیکه بسیاری از این پروژه های ناهمخوان با روح و هویت این شهر نتیجه ای جز  زخم زدن بر تن اصفهان نداشته و امروز دیگر باید به روح اصفهان پرداخت و این نقطه قوت مدیریت شهری در این دوره است.

ظرفیت‌های اصفهان در حوزه فرهنگ، هنر و صنایع دستی باید در نظر گرفته شود

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در این نشست با بیان اینکه ظرفیت‌های اصفهان در حوزه فرهنگ و هنر و صنایع دستی باید در نظر گرفته شود، گفت: می‌توان اصفهان را در قالب رویدادهای مختلف از جمله رویدادهای ورزشی، بین المللی کرد، در این زمینه دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه صنعتی در این زمینه فعالیت‌های خوبی را در پیش گرفته‌اند.

علیرضا سالاریان ادامه داد: می‌توان از ظرفیت اصفهان در بخش‌های مختلف استفاده و آن را معرفی کرد، برند گردشگری نیز از جمله کارهایی است که باید برای اصفهان در نظر گرفته شود.

برنامه‌های صدا و سیما برای روز اصفهان

معاون سیمای اداره کل صدا و سیمای استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: اطلاع رسانی‌ها قبل از شروع مراسم و در هفته آتی در برنامه هایی همانند اصفهان امروز انجام می شود.

سید علی معصوم‌زاده افزود: شب گذشته نخستین برنامه هشت بهشت را از میدان امام(ره) داشتیم و درصدد هستیم در هفته اصفهان هم برنامه زنده و هم برنامه‌های مستند را بر روی آنتن ببریم.

وی ادامه داد: کنداکتور و جدول برنامه‌های مرکز اصفهان بسیار متنوع است، این برنامه‌ها متناسب با شرایط روز برگزار خواهد شد.

برنامه‌های اصفهان باید فاخر و در شان اصفهان باشد

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: روز اصفهان در تقویم شورای شهر به ثبت رسیده و باید سعی بر ثبت ملی این رویداد فرهنگی شود.

سید علی صالح درخشان ادامه داد: اصفهان کلان شهر زیبایی است که ناگفته های فراوانی دارد، یکی از رسالت‌های این سازمان معرفی اصفهان در سطح ملی و بین المللی است، این جلسات برای برگزاری مراسم‌ها مانع از جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها می‌شود؛ برنامه اصلی باید فاخر و در شان اصفهان باشد.

نکوداشت اصفهان دستگاه‌های فرهنگی هنری را دور یک میز جمع کرد

رییس حوزه هنری اصفهان نیز دراین  نشست اظهار کرد : بزرگداشت اصفهان باعث شده دستگاه های فرهنگی و هنری دور یک میز جمع شوند، اکنون نیز همه نهادها و سازمان های مردم نهاد حول یک محوری که کاملا وحدت برانگیز است، جمع شدند.

مهدی احمدی فر ادامه داد: این جلسات تحت عنوان دبیرخانه اصفهان یا هر عنوان دیگری به صورت ثابت برگزار شود تا این رویداد جریان ساز را این دبیرخانه بتواند هدایت کند. نام اصفهان در طول تاریخ به فرهنگ و هنر گره خورده اما متاسفانه یک فاصله بین فرهنگ و هنر با اصفهان افتاده است.

وی ادامه داد: آمایش سرزمین که در دوران استاندار وقت تهیه شد به بحث فرهنگ در آن پرداخته نشد و بعد با دقت و ظرافت این مورد در نظر گرفته شد .همه دنیا اصفهان را به فرهنگ و هنر آن می شناسند و این بهانه خوبی است با دو سه موضوع کار را شروع اما برای سال آینده برنامه ریزی کنیم.

رییس حوزه هنری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین نمادها خواجو خوانی است که با خشک شدن زاینده رود از بین رفت. اکنون فراخوانی برای حضور هنرمندان در نظر گرفته شده و پوستر این رویداد برای روز یک آذرماه پیش بینی شده است.

احمدی فر ادامه داد: فراخوانی برای کاریکاتوریست ها با موضوع اصفهان داده شده است موضوع این کاریکاتور آزاد است که آثار خوبی ارائه شده و کارگاه آن روز یکم آذر برگزار می شود؛ رسانه ای کردن ساخت ۱۰ مستند از مشاغل کمتر شناخته شده نیز از دیگر برنامه های این حوزه است.

تفاوت بین نکوداشت‌ها استفاده از سرمایههای انسانی است

 یکی از فعالان مردمی نیز گفت: شاخصه نکوداشت سال‌های مختلف شهر اصفهان باید میزان مشارکت مردم باشد، بنابراین تفاوت بین نکوداشت ها استفاده از سرمایه های انسانی است که روح شهر تلقی می شوند؛ افرادی را در فرهنگ و هنر داریم که روزگاری اصفهان را اصفهان نگه داشته اند.

فرزان ادامه داد: کشور مشکل اقتصادی دارد، اما جنگ را پشت سر گذاشته است و تجربه خوبی برای خاورمیانه خواهد بود، امیدوارم در این نکوداشت به جای داستان های رسمی داستان های شهروندان آورده شود.

کد خبر 358676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.