نذر کتاب، راهی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی

لنجان-رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان گفت:نذر کتاب علاوه بر تاثیرات فرهنگی خود باقیات صالحات ارزشمندی را برای افراد همراه خواهد داشت و می‌طلبد به انجام چنین کار خیری، افراد مختلف جامعه را تشویق کرد تا کتاب ها از کنج کتابخانه‌های شخصی به کتابخانه‌های عمومی جهت امانت و مطالعه، سپرده شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فرزانه خدادادی در نشست با مسئولان شهرستان با بیان اینکه فعالیت کتابخانه‌های عمومی باید جدی‌تر گرفته شود، اظهار کرد: کتابخانه‌ها با توجه به نوع فعالیت‌های انجام گرفته در آنها تحت عنوان پایگاه‌های فرهنگ اجتماعی شناخته شده‌اند که نقش تاثیرگذاری در توسعه همه جانبه و رشد و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دارند.

وی با بیان اینکه امروز کتابخانه‌های شهرستان لنجان نیاز به تجهیز و به‌روزسانی دارند، افزود: با توجه به عمر کتابخانه‌ها این مجموعه‌ها نیازمند مناسب‌سازی، رنگ‌آمیزی داخلی و تجهیز بودند بر همین اساس در سال جاری هفت باب کتابخانه عمومی به متراژ هفت هزار متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۷۳ میلیون تومان رنگ‌آمیزی شدند.

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان تصریح کرد: خرید قفسه و تجهیزات کتابخانه‌ای با اعتباری بالغ بر ۴۸ میلیون تومان از محل درآمدهای نهادهای کتابخانه های عمومی و همچنین خرید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، تجهیز کتابخانه ها به دوربین مداربسته و... با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیون تومان از جمله اقداماتی است که در راستای تجهیز و به روزسانی کتابخانه‌های شهرستان لنجان در سال جاری انجام گرفت.

وی با اشاره به اجرای عملیات رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنجان، ادامه داد: ۲۴۱ هزار و ۱۰۹ جلد کتاب، در کتابخانه‌های شهرستان لنجان وجود دارد و با اجرای عملیات رف‌خوانی بالغ بر ۳۲ هزار جلد کتاب از مجموعه کتاب‌های فرسوده از کتابخانه‌های شهرستان خارج شد و باید توجه داشت خارج شدن کتب فرسوده و تکراری از مجموعه، مشخص شدن کتب مفقودی و بازنگشت در مقایسه با موجودی قفسه‌ها از مهم‌ترین فواید رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی است.

خدادادی اضافه کرد: با توجه به خارج شدن ۳۲ هزار جلد کتاب فرسوده از کتابخانه‌های شهرستان لنجان بالغ بر ۱۰۰ هزار جلد کتاب توسط نهادها کتابخانه‌ها به کتابخانه‌های این شهرستان طی یک سال گذشته اضافه شد، اما با توجه به سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افق ایران ۱۴۰۴ باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب در شهرستان به افراد اختصاص یابد و این در حالی که در این شهرستان برای هر نفر یک جلد کتاب وجود دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افق ایران ۱۴۰۴، تا سال ۱۴۰۴ باید تعداد نسخ موجود در کتابخانه‌های شهرستان لنجان به ۹۸۰ هزار جلد کتاب افزایش یابد و ما با کمبود ۷۳۹ هزار جلد کتاب مواجه هستیم و باید توجه داشت تحقق این مهم نیازمند کمک روحانیون در خصوص ترویج فرهنگ نذر کتاب است تا بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان با بیان اینکه امروز باید ذهن خیران را به سمت نذر کتاب و ساخت کتابخانه سوق دهیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از کتابخانه‌های کشور علاوه بر کتاب‌های اهدایی از سوی نهادها کتابخانه‌ها از کتاب‌هایی که از سوی خیران و نیکوکاران، نذر و اهدا شده‌اند به خوبی تجهیز و به روز شده‌اند و این مهم باید در شهرستان لنجان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی متذکر شد: نذر کتاب علاوه بر تاثیرات فرهنگی خود باقیات صالحات ارزشمندی را نیز برای افراد به همراه خواهد داشت و می‌طلبد به انجام چنین کار خیری، افراد مختلف جامعه را تشویق کرد تا کتاب ها از کنج کتابخانه‌های شخصی به کتابخانه‌های عمومی جهت امانت و مطالعه، سپرده شوند.

کد خبر 358627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.