از خیز جدید روسیه در سوریه تا بازی‌های سیاسی قطر

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما ادامه بازداشت مخالفان در ترکیه، مخالفت الوفاق با سفر نتانیاهو به بحرین، تهدید حماس به قطع کمکهای مالی به دلیل ایجاد تنش با اسراییل وتلاش روسیه برای ایفای نقش در بازسازی سوریه از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهم‌ترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

ادامه بازداشت مخالفان اردوغان در ترکیه

پرچم ترکیه

 در تازه‌ترین عملیاتی که در  راستای دستور بازداشت ۱۰۳ نیروی نظامی مظنون به داشتن ارتباط با فتح‌الله گولن توسط دادستان های ترکیه صادر شده بود، پلیس تا روز جمعه- ۱۸ آبانماه- در استانبول و ۳۱ استان دیگر ۷۵ نفر را دستگیر کرده است. این ۱۰۳ نفر که دستور بازداشت آنان از سوی دادستانان ترکیه صادر شده، همه از نیروهای فعال هستند. به گزارش آناتولی، تحقیقاتی که در خصوص این افراد صورت گرفته، نشان می‌دهد که آنان از طریق خطوط تلفن ثابت و تلفن‌های عمومی با گولن اتباط برقرار کرده‌اند.

متحدان غربی ترکیه از سرکوب‌هایی که به دنبال کودتای نافرجام ۲۰۱۶ صورت گرفته، انتقاد کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را به استفاده از این کودتا به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان خود متهم می کنند، ترکیه اما این اقدامات را برای مقابله با تهدیدهای امنیت ملی خود لازم می‌داند.

مخالفت جمعیت الوفاق با عادی سازی روابط بحرین- اسرائیل

image.png

روز جمعه-۱۸ آبانماه- جمعیت الوفاق بحرین در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت رژیم آل خلیفه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به بحرین و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای ضمن آنکه این اقدام  را «خیانتی بزرگ»  دانستند، اظهار کردند: نتانیاهو و صهیونیست‌ها هیچ جایی در بحرین ندارند.

الوفاق تاکید کرد: اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره دعوت نظام آل خلیفه از بنیامین نتانیاهو برای سفر به بحرین، اقدامی تحریک‌آمیز است و ملت بحرین را با چالشی بزرگ و خطرناک مواجه می‌کند و نشان می‌دهد که این تغییر سیاست (آل خلیفه) همه ارزش‌ها و تعهدات انسانی و اسلامی ملت بحرین نسبت به مسئله محوری امت عربی و اسلامی یعنی مسئله قدس و فلسطین اشغالی را مصادره می‌کند.

در این بیانیه آمده است: سکوت نظام بحرین در مقابل انتشار چنین اخباری یک نشانه شوم و بیانگر احتمال وجود پروژه‌های خصمانه و خبیث این چنینی است که مسئولیت محکومیت آن را برعهده ملت بحرین قرار می‌دهد تا سفر نتانیاهو به کشورشان را محکوم کرده و با صدایی بلند اعلام کنند که هیچ صهیونیستی جایی در بحرین ندارد و این کشور هرگز از قدس و فلسطین و آرمان‌های امت اسلامی دست بر نمی‌دارد.

در راستای پاسخگویی به فراخوان علمای بحرین برای مشارکت در راهپیمایی موسوم به "جمعه خشم" علیه عادی‌سازی روابط منامه با اسرائیل و اعتراض به حکم ظالمانه حبس ابد علیه شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین مردم به خیابان‌ها آمدند. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بودند که دولت بحرین قصد دارد نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به این کشور دعوت کند.

میانجیگری کویت برای رفع تحریم‌های قطر

خالد جارالله

خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت از وجود حرکتی فعال و رویکردی مثبت برای مهار بحران منطقه خلیج فارس پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز آن خبر داد و اظهار کرد: زمانی که مساله در ارتباط با آینده و منافع مردم اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) باشد، رهبران این کشورها با تجربه، درایت و رویکردی که دارند هرگز اجازه نخواهند داد، اختلافات موجود تا ابد ادامه یابند به ویژه که اگر این اختلافات ادامه پیدا کنند، تاثیر منفی بر شورای همکاری و منافع اعضای آن خواهند داشت.

معاون وزیر خارجه کویت با بیان اینکه کشورش میانجی بحران به وجود آمده میان قطر و چهار کشور عربی در منطقه است، گفت: تلاشی که این روزها کویت از سوی کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای حل بحران موجود می‌بیند، گامی بسیار مهم در راه تسلیم نشدن در برابر اختلافات محسوب می‌شود.

معاون وزیر خارجه کویت تاکید کرد: تلاش‌ها برای حل اختلافات کشورهای عرب منطقه ادامه دارند و تا زمانی که این اختلافات برطرف شوند این تلاش‌ها ادامه خواهند داشت.

امام جمعه کربلا: عقب‌ماندگی عراق نتیجه عملکرد نظام سیاسی

عبدالمهدی کربلایی

«شیخ عبدالمهدی کربلایی»، نماینده مرجعیت عالی عراق در خطبه‌های نماز جمعه -۱۸ آبان-  که در جوار بارگاه شریف امام حسین (ع) ایراد کرد، ماهیت قوانین، قانونگذاری و نظام سیاسی جامعه به گونه‌ای است که هر چقدر این نظام سیاسی و افراد عهده‌دار مسئولیت در آن احترام بیشتری به مسئولیت خود نشان دهند، نتایج مثبتی دریافت خواهند کرد دانست و گفت: مسئولیت عقب ماندگی کشور متوجه نظام سیاسی کشور است. 

خطیب نماز جمعه کربلا ادامه داد: متأسفانه امروز اصول و ارزش‌های اساسی برای رسیدن به موفقیت شغلی و کاری در وجود افراد و نهادهای جامعه عراق کمرنگ شده که این موضوع به کاهش چشمگیر سطح خدمات رسانی عمومی در تمامی زمینه‌ها یا حتی عقب ماندگی کشور انجامیده و باعث شده که عراق علی رغم توانایی‌های بسیار نتواند مستقل باشد و به توانایی و فعالیت‌های خود تکیه کند.

وی تأکید کرد که این کشور حتی در ساده ترین امور و فراهم کردن نیازهای حیاتی خود وابسته به دیگران است و این مسأله بر جایگاه عراق در میان سایر جوامع تأثیر منفی گذاشته است.

درخواست حکیم از فرماندهان امنیتی عراق

عمار حکیم.jpg

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای تجاوز اخیر به امنیت ساکنان موصل را محکوم کرد، وی در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی شدید، بیان کرد: تجاوز اخیر به امنیت مردم موصل را که در ناحیه شرقی این شهر اتفاق افتاد، پیگیری می‌کنیم. 

وی در این بیانیه، این اتفاقات هولناک را تنها نمایانگر تلاش‌های کوردلانه تروریست‌ها برای اثبات وجود، برهم زدن صحنه و بازگرداندن اوضاع به شرایط سابق دانست، به ویژه پس از آن که پروژه آنان با شکست مواجه شد و عراق به سمت شرایطی پیش رفت که سراسر سازگاری سیاسی و توجه ویژه به اصلاحات و سازندگی بود.

همچنین حکیم با هشدار نسبت به گسترش این فعالیت‌های جنایتکارانه از فرماندهان امنیتی کشور خواست تا در راستای تثبیت و تحکیم برنامه‌های اطلاعاتی و پیشگیرانه عمل کنند تا بتوانند این‌گونه توطئه‌های کینه‌توزانه را در نطفه خفه کنند و فرصت بر هم زدن امنیت کشور و شهروندان را از خرابکاران بگیرند.

اظهارات جدید ترکیه و عربستان در زمینه قتل خاشقچی

خاشقجی

روز شنبه -۱۹ آبانماه- منابع ترکیه‌ای اعلام کردند؛ ماهر المطرب، صلاح الطبیقی و ذعار الحربی اسامی افرادی است که جسد جمال خاشقجی را در منزل کنسول عربستان در ترکیه با اسید حل کرده بودند و تلاش برای پیدا کردن جسد خاشقجی دیگر ارزش ندارد؛ چراکه بازرسان ترکیه‌ای به این باور رسیده‌اند که جسد وی کاملا با اسیدهای شیمیایی از بین برده شده است.

این منبع خاطرنشان کرد که بعد از بررسی نمونه‌هایی که از چاهی در خانه کنسول عربستان و از فاضلاب این منطقه گرفته شده بود بقایایی از اسید هیدروفلوریک و مواد شیمیایی دیگر پیدا شد.

اما عربستان پای مقامات امنیتی ترکیه را به قتل خاشقجی باز کرد و منابع عربستانی اظهار کردند: مقامات ارشد امنیتی ترکیه‌ای که در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی دست دارند از گروهی که برای قانع کردن وی جهت بازگشت به عربستان وارد کنسولگری شده بودند، حمایت کرده و خدماتی را به آن‌ها ارائه کرده‌اند.

همکاری ایران و عمان در زمینه عمرانی و ساختمانی

ایران و عمان

روز یکشنبه- ۲۰ آبانماه -براساس اعلام سفارت ایران در عمان،  قراداد همکاری جهت مشارکت و حضور ۴۰ شرکت توانمند تخصصی ایرانی در زمینه‌های مختلف ساختمانی در بزرگترین شهرک تخصصی عمان به نام «سندان» با حضور حجت‌الاسلام نوری شاهرودی سفیر ایران در عمان، شرکت‌های ایرانی و شرکت سندان عمان و حضور جمعی از فعالین تجاری و مدعوین عالی رتبه عمانی به امضاء رسید.

این شهرک در حومه شهر مسقط پایتخت عمان قرار دارد و به عنوان بزرگترین شهرک مصالح ساختمانی عمان در اوایل سال ۲۰۱۹ افتتاح نهایی خواهد شد. حضور شرکت‌های تخصصی ساختمانی ایرانی فرصت خوبی برای فروش، ترویج و تبلیغ مصالح ساختمانی ایرانی در عمان و کشورهای همجوار عمان بخصوص بازار یمن و آفریقا خواهد بود. قرار است یکی از بزرگترین خیابان های اصلی این شهرک نیز به نام خیابان ایران، نامگذاری شود.

نخستین سفر خارجی رییس جمهور عراق 

رئیس جمهور عراق امیر کویت

رییس جمهوری عراق صبح یکشنبه- ۲۰ آبانماه - وارد کویت شد و در جریان آن با امیر کویت به بررسی پرونده‌های مشترک دوجانبه پرداخت. دفتر رییس جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: برهم صالح، رییس جمهور عراق، در پاسخ به دعوت صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت برای تقویت روابط و همکاری دوجانبه  وارد کویت شد. 

طبق این بیانیه، وزرای خارجه، صنعت، رییس دستگاه اطلاعات، استاندار بصره و شماری از مشاوران و کارشناسان این کشور، رییس جمهور عراق را همراهی می کردند. برهم صالح نخستین سفر خارجی خود را از امروز با کشورهای حاشیه خلیج فارس و با سفر به کویت آغاز کرد.

هشدار قطر به حماس درباره احتمال قطع کمک‌های مالی

سفیر قطر و هنیه

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که قطر صبح روز سه‌شنبه-۲۲ آبان- به حماس اعلام کرده که در صورت تداوم تنش در نوار غزه کمک مالی‌اش به این جنبش را قطع می‌کند.

در همین راستا، یک سایت اسرائیلی اعلام کرد که قطر و سفیر دوحه در نوار غزه پس از تنش‌های اخیر و بمباران گسترده در نوار غزه، از به سرانجام رسیدن توافق اخیر میان جنبش حماس و اسرائیل ناامید شده‌اند.

این سایت اسرائیلی همچنین اعلام کرد: در سایه این اتفاقات، ممکن است قطری‌ها در کمک‌ مالی خود به نوار غزه بازنگری کنند یا حتی دیگر به تعهداتشان پایبند نباشند و کمک‌های مالی‌شان به نوار غزه را قطع کنند.

محمد العمادی، سفیر قطر در نوار غزه با هماهنگی مسئولان اسرائیلی و در چارچوب توافق میان حماس و اسرائیل سلسله پروژه‌هایی را در نوار غزه کلید زده است. رسانه‌های فلسطین پیشتر اعلام کردند که محمد العمادی نسبت به تنش‌هایی که در مرزهای نوار غزه آغاز شده ابراز نگرانی کرده است.

حمایت اپوزیسیون عربستان از قدرت گرفتن برادر پادشاه

احمد بن عبدالعزیز

گروه‌های اپوزیسیون عربستانی روز سه شنبه-۲۲ آبان- در نخستین بیانیه‌ خود اعلام کردند از این که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز بر مسند پادشاهی عربستان برای یک دوره انتقالی یک ساله تکیه بزند، حمایت می‌کنند تا در مرحله بعد مردم درمورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند.

گروه‌های اپوزیسیون عربستان اعلام کردند که دلیل این حمایت این است که شاهزاده احمد به نجات کشور تمایل دارد و به دنبال رسیدن به حکمرانی نیست و در نقض‌ حقوق بشر در دوره‌های پیشین دخیل نبوده است. این گروه‌ها تاکید کردند که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان شرایط لازم برای حکمرانی را ندارند و روش آن‌ها در اداره کشور، عربستان، مقدسات، ملت و منابع آن‌ها را در معرض استثمار قرار می‌دهد.

تقویت روابط نظامی قطر و آمریکا

ماتیس عطیه

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدار با خالد العطیه، همتای قطری خود خاطرنشان کرد: قطر دوست قدیمی و شریک نظامی ما برای تحقق صلح و ثبات خاورمیانه است و از ماموریت ناتو در افغانستان حمایت می‌کند. به گزارش شبکه قطری الجزیره، وزیر دفاع آمریکا در جریان این دیدار از نقش دوحه "در حمایت از برقراری صلح، ثبات و آشتی در افغانستان" و همچنین میزبانی دوحه از نیروهای هوایی آمریکا در پایگاه هوایی "العدید" تشکر  و قدردانی کرد.

ماتیس گفت: پایگاه "العدید" مرکزی برای انجام عملیات مشترک با ۱۵ کشور به منظور تقویت امنیت منطقه‌ای و مبارزه با افراط‌گری به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، خالد العطیه بر تقویت "روابط تاریخی قطر با آمریکا به عنوان شریک دوحه در مبارزه با تروریسم" تاکید کرد.

وی گفت: ما همواره شریک قابل اعتمادی در مبارزه با تروریسم بوده‌ایم و همیشه و هر زمان که شرکایمان درخواستی برای پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح و امنیت از ما کرده‌اند، پاسخ داده‌ایم.

عربستان دستور توقف حملات الحدیده را صادر کرد

الحدیده

ائتلاف متجاوز عربی روز  پنجشنبه-۲۴ آبان- به نیروهای خود دستور توقف حملات به بندر "الحدیده" واقع در غرب یمن را صادر کرد.این تصمیم به درخواست همپیمانان غربی جهت برقراری آتش بس قبل از ازسرگیری تلاش‌ها برای ایجاد صلح و خاتمه یافتن جنگ یمن اتخاذ شد.

سخنگوی ائتلاف عربی تاکنون هیچ واکنشی درخصوص درخواست تعلیق حملات علیه الحدیده نشان نداده است.

این در حالی است که علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش "انصارالله" یمن اعلام کرد:  علی‌رغم این که عربستان از توقف حملات علیه "الحدیده" خبر داده، اما حملات ائتلاف عربی علیه این منطقه همچنان ادامه دارد.

خیز پوتین برای مشارکت در اقتصاد سوریه

پوتین و نخست‌وزیر سنگاپور

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه که برای شرکت در نشست‌ سالانه مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به سنگاپور رفته است، روز پنجشنبه-۲۴ آبان- در کنفرانسی خبری گفت: روسیه آماده کار تمام عیار از جمله در حوزه‌های اقتصادی سوریه است که هم به نفع ما و هم کشور سوریه باشد. این همکاری مشترک به اشتغال‌زایی، ترمیم زیر ساخت‌ها و غیره می‌انجامد. همچنین نگرانی بابت سرمایه‌گذاری مالی مستقیم ایجاد نمی‌کند.

 او در کنفرانس خبری خودش گفت: اگر جامعه بین‌المللی خصوصا اروپا نمی‌خواهد که شاهد موج مهاجرتی جدیدی باشد، باید از شر برخی فوبیاها خلاص شود و بدون در نظر گرفتن وابستگی سیاسی به مردم سوریه کمک کند و در روند سیاسی همکاری کند. این بسیار واضح است.

کد خبر 358616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.