ترویج کتابخوانی زیربنای توسعه پایدار است

شهرضا - معاون سینمایی و امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: کتابخوانی زیربنای توسعه پایدار کشور و مهمترین اصل در ارتقاء فرهنگ عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، محمدعلی جعفری عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان، با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: کتابخوانی علاوه بر افزایش آگاهی مردم، فرصتی برای اندیشیدن و تفکر سالم ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در شهرضا زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه فرهگ کتابخوانی وجود دارد، تصریح کرد: چهار باب از ۱۲ کتابخانه این شهرستان دارای پروانه فروش کتاب با تخفیف هستند که امکان برخورداری از تخفیف‌های مالیاتی را برای آنان فراهم کرده است و پرونده سایر کتابفروشی‌ها نیز برای صدور این مجوز، تکمیل شده است.

معاون سینمایی و امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون سهمیه‌های قابل توجه کتاب به این شهرستان تعلق گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان در حوزه کتابخوانی و حمایت از فعالان این بخش با جدیت وارد عمل شوند، مردم نیز به مطالعه گرایش پیدا می‌کنند، اما اگر مسئولان تنها به بیان و تکرار شعارها اکتفا کنند، تغییر محسوسی در این زمیه ایجاد نمی‌شود.

جعفری ادامه داد: ثبت نام برای تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی انجام شده و براساس دستورالعمل جدید، دستگاه‌های اجرایی بیشتری موظف به همکاری در این زمینه شده‌اند.

وی تصریح کرد:تا سال گذشته شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول اجرای این طرح بودند، اما از امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌ها و آموزش و پرورش نیز در این زمینه مسئولیت دارند.

معاون سینمایی و امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی تأثیر زیادی در گرایش کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب داشته است، اظهار کرد: در سال گذشته ۲۰ باشگاه از ۳۶ باشگاه کتابخوانی تشکیل شده در شهرضا فعال بودند که این مسئله، این شهرستان را از نظر کیفیت برگزاری طرح، جزو شهرستان‌های برتر قرار داد.

جعفری یادآور شد: طرح «پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یکی از شهرهای شرکت کننده اعطا می‌شود که بر اساس نظر هیئت داوران، بهترین برنامه را برای ترویج کتاب‌خوانی ارئه کرده باشند؛ این طرح با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره کتاب روستا و عشایر، تصریح کرد: حضور مردم و مسئولان در اجرای این طرح بسیار مهم و اثرگذار است.

معاون سینمایی و امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: برنامه‌های سال ۱۳۹۸ هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

جعفری اظهار کرد: شهر انتخاب شده ملزم به ارایه گزارش‌های دوره‌ای منظمی از پیشرفت برنامه‌های اجرا شده به دبیرخانه طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران است و اگر شهر انتخاب شده تا پاییز آن سال بر اساس برنامه‌ها و جدول زمان‌بندی ارایه شده، فعالیت قابل توجهی نداشته باشد، احتمال تجدید نظر و پس گرفتن عنوان پایتخت کتاب براساس رأی هیئت داوران وجود دارد.

کد خبر 358587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.