اعتبارات مبارزه با بیماری سالک به کاشان نرسید

کاشان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: مدیریت بحران استان اصفهان اعتبار برای مبارزه با بیماری سالک را به دانشگاه علوم پزشکی کاشان نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، سید علیرضا مروجی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در شصت و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، با تاکید بر تدوین برنامه جامع پنج ساله مبارزه با بیماری سالک در این دانشگاه و سریال ناتمام جذب اعتبار برای مبارزه با این بیماری اظهار کرد: مدیریت بحران استان تامین اعتبار برای مبارزه با بیماری سالک در دانشگاه علوم پزشکی کاشان را نپذیرفته و به وزارت متبوع دانشگاه ارجاع داده و برای دانشگاه اصفهان تامین اعتبار کرده است.

وی با اشاره به گزارش دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مورد مبارزه با بیماری سالک افزود: بیماری سالک با تلاش و پیگیری صورت گرفته در مبارزه با این بیماری در منطقه کاشان و آران و بیدگل از سال ۷۱ تا ۹۷ روند چرخشی کاهشی و افزایشی و در سال‌های اخیر در این دو شهرستان،  حتی کشور روند کاهشی داشته است، اما مبارزه با آن همچنان نیازمند تداوم و کسب اعتبار و سریال ناتمام پیگیری اعتبارات از وزارت بهداشت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با تاکید بر اینکه مدیریت بحران استان اصفهان اعتبار برای مبارزه با بیماری سالک را به دانشگاه اصفهان اختصاص می‌دهد، افزود: این مدیریت در مورد دانشگاه علوم پزشکی کاشان معتقد است این دانشگاه از طریق وزارتخانه متبوع خود باید اعتبار بگیرد و به این دانشگاه حتی با درخواست و نامه کتبی اعتبار تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در سال ۹۳ دانشگاه علوم پزشکی کاشان را ملزم به تدوین برنامه سه ساله کرد، اما ما برنامه مکتوب و مدون جامع پنج ساله مبارزه با بیماری سالک را با تمام جزییات اهداف، محورها، راهبردها، فعالیت‌ها و مناطق پیش بینی شده تدوین کرده‌ایم که برای اجرا نیازمند تامین اعتبار است.

مروجی، با بیان اینکه سالک یک بیماری انگلی در اثر گزش پشه خاکی بومی منطقه کاشان و آران و بیدگل است و بیشتر منشا این بیماری در روستاها است، تصریح کرد: در مجموع ۴۵درصد بیماری سالک را بیرون از شهر داشته‌ایم یعنی خارج از کاشان و آران و بیدگل در اثر گزش پشه خاکی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با بیماری سالک در کاشان از طریق سم پاشی نیازمند اعتبار چهار و نیم میلیارد تومان در یک پروسه پنج ساله است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به چاله زباله در شهر ابوزیدآباد تصریح کرد: چاله زباله در هرکجا که باشد باید با قواعد اصولی، فنی و متناسب آن ایجاد و دفن زباله در آن انجام شود.

۱۸ استان کشور آلوده به بیماری سالک است

عباس درودگر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد بیماری سالک در منطقه آران و بیدگل آورده و نشان دهنده کنترل بیماری با حداقل امکانات است، گفت: کنترل بیماری سالک تنها از راه معاون بهداشتی دانشگاه میسر نیست.

وی افزود: از آنجایی که محل زندگی پشه خاکی و ناقل بیماری سالک زباله‌ها و خرابه‌ها است کنترل این بیماری نیازمند حمایت و همکاری تمامی مجموعه‌ها و بخش‌های مختلف از جمله وزارت کشور، اداره منابع طبیعی به ویژه شهرداری است.

شایع ترین راه شیوع بیماری سالک با سکونت در محل کلونی ها است

اعظم باقری، رییس شبکه بهداشت شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه شایع‌ترین راه شیوع بیماری از طریق سکونت در محل کلونی‌ها حتی سکونت غیرمجاز در محل‌های اقامتی، تفریحی و رفاهی، رستوران‌ها و سفره خانه است، افزود: اداره‌هایی از جمله منابع طبیعی که بیشترین منابع مالی و اعتبارات را دارند برای مبارزه با بیماری سالک با دانشگاه مشارکت کنند و هم افزایی بیشتر داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه میزان دفن زباله در چاله زباله در شهر ابوزیدآباد بیش از ظرفیتی است که قرار بوده در آنجا دفن شود و مطالبه مردم بیشتر در این زمینه است که چرا بیش از حد ظرفیت آن و با این گستردگی (روزانه از ۲۵۰ تا ۴۰۰ تن زباله) دفن می‌شود.

برنامه کنترل استراتژیک کشوری سالک تدوین شده است

رجبی، مدیر گروه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در ادامه گفت: کنترل، یکی از راهکارهای اصلی در بیماری سالک است چراکه در این مورد ریشه کنی وجود ندارد و تنها بحث کنترل بیماری و روند کاهشی مطرح است.

وی افزود: تقویت اطلاع رسانی با کمک فضاهای مجازی برای اطلاع رسانی صحیح و شفاف در مورد این بیماری ضروری است تا مردم درگیر شایعات و تشویش نشوند.

مدیر گروه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: شناسایی به موقع بیماران دارای سالک در نخستین مراحل بیماری با زدن جوش، از بین بردن خرابه‌ها، نخاله‌های ساختمانی به عنوان محل تجمع پشه خاکی، جمع آوری به موقع و سریع زباله‌ها و جمع آوری سگ‌های ولگرد از جمله راه‌های کنترل بیماری و کاهش آن است.

وی با تاکید بر اینکه اگر نوع روستایی سالک در قسمت‌های حساس بدن و در فردی که نقص ایمنی مثل دیابت ندارد، نباشد و در مراحل اولیه با جوش زدن مراجعه کند حتی بدون درمان می توان کنترل کرد، گفت: ۸۰ درصد بیماری سالک در کل کشور روستایی و از طریق مخزن موش منتقل می شود.

رجبی، اظهار کرد: برنامه کنترل استراتژیک کشوری سالک تدوین شده است که با ابلاغ آن همه نهادها و ادارات مربوط موظف به رعایت موارد آن خواهند شد.

ضرورت آموزش همگانی و اطلاع رسانی بیماری سالک

صالحی، رییس شورای شهر آران و بیدگل با تاکید بر لزوم آموزش همگانی و اطلاع رسانی در مورد بیماری سالک گفت: تعامل و هم افزایی ادارات مرتبط مثل منابع طبیعی با دانشگاه و هماهنگی فرمانداری، پیگیری اعتبارات، شناسایی میزان تاثیرگذاری چاله زباله و کشتارگاه و آلودگی‌ها سطح شهری مثل خرابه‌ها در بافت قدیمی شهر با تجمع حیوانات موذی و ناقل بیماری در روند افزایش بیماری سالک از جمله مسائلی بوده که بررسی و مطالعات آن ضروری است.

نباید همه عوامل و علل بیماری سالک را با چاله زباله و کشتارگاه مرتبط کرد

محمدرضا عبدلی خالدی، معاون خدمات شهری شهرداری کاشان با اشاره به اقدامات شهرداری برای کنترل بیماری سالک اظهار کرد: شهرداری زمان جمع آوری زباله‌ها را محدود کرده است و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تنها ۱۴درصد زباله‌ها در روز جمع آوری و مابقی در شب جمع آوری می شود، افزود: شهرداری در همراهی با مردم آموزش را در اولویت قرار داده و مباحث آموزشی در این زمینه را اجرا کرده است.

خالدی، با بیان اینکه برخی علت بیماری سالک را ناشی از مسائل کشتارگاه و چاله زباله می دانند، ادامه داد: کسانی که ادعا دارند بیماری سالک ناشی از این دو چالش شهری است، تحقیق کنند تا مشخص شود آیا تاکنون یک مورد ابتلا به بیماری سالک در این زمینه وجود داشته است؟

وی عامل بیماری را محدود به مکان و لزوم سم پاشی حتی در منازل شخصی افراد دانست و افزود: روزانه ۱۲۰ کشتار دام در شهرستان آران و بیدگل انجام می شود که فقط ۲۰ مورد آن در کشتارگاه کاشان صورت می‌گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشان عنوان کرد: معضل سگ‌های ولگرد نیز چالش دیگری است که فرآیند کشتار آن بسیار سیر اداری و اجرایی سنگین و عریضی از جمله هماهنگی با اطلاعات، پاسگاه، هماهنگی محله‌ای، اطلاع رسانی و محدودیت‌های فراوانی را دارد که نمی‌توان در زمان کوتاه تعیین شده برای آن اقدام اثرگذار چشم گیری انجام داد.

خالدی، با اشاره به محصور بودن و دیوار داشتن عرصه ۱۵ هکتاری کشتارگاه کاشان افزود: معاونت خدمات شهری آمادگی کامل دارد هر اقدامی در حوزه شهرداری برای مبارزه با این بیماری نیاز باشد با هماهنگی دانشگاه انجام دهد و کارهای مطالعاتی آن را پیگیری کند.

کد خبر 358575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.