چاله زباله و کشتارگاه ابوزیدآباد دغدغه‌ای برای شهر

نایب رییس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: بیماری سالک یک واقعیتی اپیدمی شده است، اما باید شک و تردید مردم را از ظن اینکه این بیماری از چاله زباله است را برطرف کرد و با ایمن سازی چاله زباله و اطلاع رسانی شفاف از حساسیت آن‌ کم کرد.

 به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، حسینعلی وکیل، نایب رییس شورای اسلامی شهر کاشان، در شصت و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، با اشاره به بی‌خطرسازی چاله زباله در ابوزیدآباد گفت: برای رسیدگی به مسائل چاله زباله به عنوان یک موضوع فنی، باید کمیته ویژه با نظارت دانشگاه علوم پزشکی، تشکیل شود تا راهکارهای قطعی و علمی را برای ایمن سازی چاله زباله ارائه و دغدغه مردم منطقه برطرف شود.

وی اجرای راهکار توسط شرکت بازیافت و شهرداری را نیز در کاهش نگرانی مردم منطقه موثر دانست و افزود: بیماری سالک یک واقعیتی اپیدمی شده است، اما باید شک و تردید مردم را از ظن اینکه این بیماری از چاله زباله است برطرف کرد و با ایمن سازی چاله زباله و اطلاع رسانی شفاف از حساسیت آن‌ کم کرد.

نایب رییس شورای اسلامی کاشان ادامه داد: شرکت بازیافت می‌تواند با ظرفیت ۱۲ شهرداری دو شهرستان تمهیدی برای ایمن‌سازی چاله زباله با تشکیل کمیته فنی و مصوبات مدون و قطعی چاره‌ای بیاندیشد.

وی، تصریح کرد: چاله زباله به اندازه‌ای گستردگی ندارد که نتوان کاری انجام داد، قطعا وقتی مسائل به درستی و به صورت فنی با حمایت دانشگاه بررسی و چاره اندیشی و برای مردم اطلاع رسانی شود دیگر افراد منصف به مسائل حاشیه‌ای ورود نخواهند کرد.

وکیل، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با ابزار تبلیغاتی که در دست دارند برنامه خاص علمی و فنی در این زمینه را از دانشگاه دریافت و آموزش و فرهنگ سازی را در اولویت قرار دهند تا جو به وجود آمده از مسئله رفع شود.

ارائه راهکار برای ایمن سازی چاله زباله در جلوگیری از انتقال بیماری

علی رسول زاده، با اشاره به وضعیت مسائل چاله زباله و کشتارگاه در ابوزیدآباد اظهار کرد: باید هرچه زودتر نشستی با حضور معاون خدمات شهری شهرداری کاشان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، محیط زیست، شرکت بازیافت و سایر مسئولان مرتبط برگزار تا به این موضوع به صورت فوری رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه باید پیشنهادات دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به صورت کارشناسی بررسی و جمع بندی شود، افزود: سلامت مردم جامعه در اولویت سایر مسائل قرار دارد که در این خصوص باید با جدیت و دقت پیگیری و بررسی شود.  

مردم با توضیحات علمی قانع نمی‌شوند

علیرضا مفرح، رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به ارائه گزارش کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی در تشریح وضعیت بیماری سالک و بررسی مسائل چاله زباله در ابوزیدآباد اظهار کرد: باید هرچه زودتر به این مسئله رسیدگی شود تا حساسیت‌های آن را بتوانیم کم کنیم که در این راستا در دفتر امام جمعه ابوزیدآباد جلسه‌ای تشکیل شد تا به زودی مشکل رفع شود.

وی با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی و صدا و سیما افزود: گرچه عمومی شدن مساله و آگاهی مسئولان بالادستی کشور از این مشکلات برای توجیه و تامین اعتبارات لازم در منطقه بزرگ فرهنگی کاشان خوب است، اما مردم شهر ابوزیدآباد با توضیحات علمی در خصوص ایمن بودن چاله زباله قانع نمی شوند و دفن زباله دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل و حتی قمصر در ابوزیدآباد علامت سوال بزرگی برای آنها به وجود آورده که انتقاداتی نیز در پی داشته است.

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر کاشان تاکید کرد: برای جلوگیری از ایجاد تبعات اجتماعی و مسائل حاشیه‌ای این موضوع باید چاره‌ اندیشی جدی شود که البته فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شفاف با حمایت دانشگاه و شهرداری یکی از راهکارهای لازم است.

مفرح، با تاکید بر اینکه باید برای مردم در مورد بیماری سالک فرهنگ سازی و آموزش و اطلاع رسانی از طریق شبکه بهداشت، شهرداری و شورا انجام شود، تصریح کرد: این بیماری با سیر نزولی یا صعودی همچنان در منطقه وجود دارد، اما فرهنگ سازی و آموزش و اطلاع رسانی در مورد آن می‌تواند در کاهش این بیماری نقش موثرتری داشته باشد.

استفاده از ظرفیت مدارس برای همگانی کردن مباحث آموزشی

عفت پدرام فر، عضو شورای اسلامی شهر کاشان، نیز با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی مسائل بهداشتی و درمانی را با استفاده از ظرفیت دانش آموزی در مدارس به عنوان سفیران منازل، اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی کند، اظهار کرد: باید مباحث آموزش و پیشگیری را با استفاده از ظرفیت مدارس همگانی‌تر و کاربردی‌تر کرد.

وی، با بیان اینکه باید از ظرفیت سازمان فرهنگی ورزشی شهراری کاشان برای ارائه مباحث آموزش، پیشگیری و اطلاع رسانی استفاده کرد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی با ابزارهای مختلف تبلیغاتی و رسانه‌ای و بسترهای قوی اطلاع رسانی می‌تواند مباحث آموزش و پیشگیری را موفق‌تر و موثرتر دنبال و عملیاتی کند.

به اعتراضات مردمی رسیدگی شود

مصطفی سهرابی، رییس شورای اسلامی شهر ابوزیدآباد، در ادامه این جلسه چاله زباله و دفن زباله‌های کاشان، آران و بیدگل و قمصر در شهر ابوزیدآباد را محل تجمع سگ‌های ولگرد و حشرات موذی و جونده دانست و گفت: شورا و شهرداری کاشان تدبیری ویژه برای رفع این بحران بیاندیشند تا اعتراضات اجتماعی مردم محلی، محل حوادث غیرقابل جبران و حاشیه‌های نارضایتی جامعه نشود.

وی با تاکید بر اینکه عمر چاله زباله ۲۵ سال است، افزود: اکنون ۳۰ سال از دفن زباله‌های کاشان و آران و بیدگل در شهر ابوزیدآباد حتی با وسعت و ظرفیتی بیش از اعلام ظرفیت اولیه و تمام شده آن می گذرد.

وضعیت عمومی و روانی مردم شهر نگران کننده است

سیدین، شهردار شهر ابوزیدآباد، با اشاره به جو عمومی مردمی در شهر ابوزیدآباد در مورد چالش‌های دفن زباله‌های کاشان و آران و بیدگل و چاله زباله آن در این شهر تاکید کرد: وضعیت عمومی و روانی مردم شهر در قالب نارضایتی، اعلام تجمعات و تصمیمات هشداردهنده نگران کننده است.

وی رسیدگی به دغدغه‌ها و نگرانی مردم شهر ابوزیدآباد را خواستار شد و خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر تدبیر و راهکار جدی را برای جلوگیری از این نارضایتی‌های مردمی و اعتراضات و تجمعات اهالی شهر ابوزیدآباد چاره اندیشی کنند.

کد خبر 358535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.