وابستگی سمن‌ها به بودجه دولتی آسیب زا است

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تامین بودجه در سازمان های مردم نهاد را مهم دانست و گفت: سمن‌ها قرار نیست دولتی شوند و وابستگی آنها به دولت می‌تواند آسیب‌های بسیاری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار عصر امروز (سه‌شنبه) در تماس تلفنی در همایش افتتاحیه اولین نشست از دومین دوره نشست‌های تخصصی آموزشی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده ویژه استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری  اظهار کرد: اعتقاد دارم که سازمان‌های مردم نهاد در چند زمینه می‌توانند به خوبی فعالیت کنند که یکی از آنها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است.

وی در خصوص تاثیرگذاری سازمان‌های مردم نهاد در حوزه برنامه‌ریزی افزود: اگر این سازمان‌ها در حوزه تخصصی خود توانمندی لازم را داشته باشند می‌توانند در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها اعمال نظر کنند و برای این منظور تحقیقاتی داشته‌ایم که در کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی استان تشکل‌های غیردولتی عضو باشند و شبکه سمن‌ها در حوزه موضوعات مختلف تخصصی حوزه فعالیت خود حق رای و امکان اظهارنظر داشته باشند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دومین حوزه تاثیرگذاری سمن‌ها و تشکل‌ها را جلب مشارکت‌ها دانست و تصریح کرد: فعالیت تشکل‌ها می‌تواند در جلب مشارکت مردم و بسیج اجتماعی و آموزش‌های تخصصی بسیار مهم باشد همچنان که از دیرباز تشکل‌ها و خیریه‌های مردم نهادی در ایران فعال بوده‌اند که اثرات تاریخی در فعالیت‌های اجتماعی اعم از امدادرسانی و امور داوطلبانه و خیریه داشته‌اند که این اقدامات تاثیرات ارزشمندی در پیشبرد جامعه  داشته است که تداوم این امور نیازمند وجود توانمندی‌های لازم در جامعه مدنی برای اینگونه خدمات است.

ابتکار موضوع دیده بانی و رصد جامعه توسط سازمان‌های مردم نهاد را مهم خواند و اظهار کرد: برای هر نظام مردم نهادی فعالیت آزاد سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و جریان آزاد نقد و اطلاعات بسیار حیاتی است و اگر سازمان‌های مردم نهاد نتوانند در این حوزه به ارزیابی و رصد فعالیت‌ها بپردازند قطعا فساد فراگیر خواهد شد و سمن‌ها با ایجاد جریان رصد و دیده‌بانی می‌توانند در کاهش فساد، بهبود عملکردها و انطباق امور با قوانین و مقررات موثر باشند.

وی با ابراز خرسندی از وجود قوانین خوب حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد گفت: آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های این موضوع تبدیل به قانون دائمی شده و دولت برای پیشنهاداتی به شورای برنامه‌ریزی در خصوص توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد داده است تا بتوانیم نقش آنها را تقویت کنیم.

 معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم  وجود پشتوانه‌های حقوقی لازم در سازمان‌های مردم نهاد گفت: سمن‌ها و تشکل‌ها باید پشتوانه‌های ساختاری و تشکیلاتی لازم را داشته باشند و در قانون به این موضوعات پرداخته شده است.

وی در خصوص تفاوت مدیریت دولتی و غیردولتی اظهار کرد: مدیریت دولتی با مدیریت در خیریه‌ها و تشکل‌ها که مدیریت نیروی داوطلب است با نیروی موظف بسیار متفاوت است و آموزش مهارت‌های جلب داوطلبی بسیار مهم است که در این حوزه کتاب‌ها و طرح درس‌های بسیاری برای آشنایی سمن‌ها وجود دارد.

ابتکار در خصوص لزوم ورود نیروهای داوطلب به عرصه‌های اجتماعی گفت: با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست، زنان و خانواده لزوم ورود مردم به عرصه‌های مختلف جامعه علی‌رغم مشکلات و سختی‌ها پیش از پیش لازم است و اگر مردم خود به این عرصه‌ها وارد شوند می‌توانند تدابیر ویژه و ارزشمندی درنظر بگیرند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تامین بودجه در سازمان های مردم نهاد را مهم دانست و افزود: سمن‌ها قرار نیست دولتی شوند و وابستگی آنها به دولت می‌تواند آسیب‌های بسیاری داشته باشد و حداکثر تلاش آنها باید این باشد که بتوانند از محل کمک های مردمی و مجوزاتی برای دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه فعالیت خود و راه هایی برای تولید و خدمات می توانند درآمدزایی لازم را داشته باشند.

وی در خصوص اهمیت تخصصی شدن سمن‌ها گفت: امروز باید سمن‌ها در حوزه‌های تخصصی وارد شوند و از قوانین، دستورالعمل‌ها و برنامه‌های جهانی مطلع باشند در غیر این صورت نمی‌توانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند حتی حوزه‌های تخصصی هم زیرمجموعه‌ها و شاخه‌های بسیاری دارد و باید در این زیرشاخه ها هم آشنایی کامل داشته باشند که لازمه اینها آموزش و توانمندسازی و توان افزایی است.

ابتکار با بیان اینکه سمن‌ها سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند، تصریح کرد: سمن‌ها باید در حوزه نقد و رصد و ارزیابی امور هم آموزش های لازم را داشته باشند و با شیوه‌های دیده بانی و رصد آشنا شوند و با برنامه‌ریزی فعالیت‌های مدنی را پیش برند.

کد خبر 358523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.