صرفه‌جویی ۷۰۰هزار میلیارد تومانی با کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب شرب

مشاور وزیر نیرو گفت: با کاهش ۲۵ درصدی در مصرف آب شرب کشور ۷۰۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه‌ها انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد فاضلی امروز سه شنبه در آیین افتتاحیه دومین کنگره علوم و مهندسی آب وفاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب وبهداشتی، اظهار کرد: بر اساس برآورد انجام شده هزینه انتقال آب از خیلج فارس به فلات مرکزی بین چهار تا پنج میلیارد یورو برای هر خط لوله است که با قیمت کنونی یورو تقریبا برابر ۷۰هزار میلیارد تومان می‌شود این در حالیست که با کاهش ۲۵ درصدی در مصرف آب شرب کشور ۷۰۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه‌ها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از دستگاه‌های کاهنده‌ می‌توان مصرف آب شرب خانگی را تا ۵۰ درصد کاهش داد، افزود: این در حالیست که کاهش ۲۵ درصدی آب شربی که در طول سال مصرف می‌شود برابر با دو میلیارد مترمکعب است که این میزان مساوی است با میزان آبی که ۱۰ خط لوله انتقال آب از خلیج فارس یا دریای عمان به فلات مرکزی منتقل می‌کند.

فاضلی تصریح کرد: برای مدیریت مصرف، مجموعه ای از مشکلات از جمله سطح پایین سواد آبی شهرنشینان، خصوصی بودن شرکت های آب و فاضلاب و محیط نامساعد سیاست‌گذاری پیش‌روی مسئولان قرار دارد.

وی افزود: از کل مصرف آب شرب و بهداشتی کشور، ۳ میلیارد متر مکعب مصرف بخش خانگی است که عمده‌ترین میزان مصرف است ودر کل کشور ۴۲.۵ درصد مشترکین بیشتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند.

مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: مردم کشور با رعایت نکردن الگوی مصرف باعث می شوند که ۶۶ درصد از آب شرب، استفاده خانگی داشته باشد اما اگر بتوانیم مشترکین پرمصرف را به حد الگوی مصرف پایین بیاوریم گام بزرگی در اصلاح و مدیریت مصرف کشور برداشته‌ می شود.

وی افزود: آب شرب اهمیتی استراتژیک، امنیتی و اجتماعی دارد، اما هنوز وقتی درباره کاهش مصرف آب شرب صحبت می‌شود، برخی اعتقاد دارند که مصرف آب کشاورزی باید کاهش یابد.

مشاور وزیر نیرو گفت: اصلاح انگیزه‌های اقتصادی شرکت‌های آب ‌و فاضلاب برای مدیریت مصرف آب می‌تواند برای شرکت‌ها و صیانت از آب کمک بزرگی باشد.

فاضلی با اشاره به اینکه با استفاده از دستگاه‌های کاهنده آب می‌توان الگوی مصرف آب شرب خانگی را تغییر داد، گفت: در حالیکه متوسط خروجی آب از سرویس‌هاس بهداشتی در کشور بین ۹ تا ۱۳ لیتر است، اما با استفاده از این دستگاه‌ها می توان خروجی یک سرویس بهداشتی خصوصی را به  شش لیتر در دقیقه کاهش داد.

کد خبر 358506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.