کشف سومین قلاده سیاهگوش در زیستگاه‌های آزاد بویین و میاندشت

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بویین و میاندشت از کشف سومین قلاده سیاهگوش و ثبت حضور این گونه ارزشمند خبر داد.

به گزارش ایمنا، حسین خلیلی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ با دریافت گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده نوعی گربه‌سان در زیستگاه‌های آزاد بویین و میاندشت، گشت و پایش و هماهنگی‌های لازم برای کشف این گونه کمیاب آغاز شد، اظهار کرد: تلاش‌های محیط‌بان‌های ما در نهایت منجر به کشف و ثبت رسمی نخستین سیاهگوش زنده ( توله شش ماهه) به عنوان هشتمین گونه گربه سان مشاهده شده استان اصفهان در شهریورماه سال ۹۵ شد.

وی افزود: تیرماه ۹۶ نیز یک قلاده سیاهگوش نر بالغ مشاهده و ثبت شد که با پیگیری ها و تلاش های پرسنل یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان و توجیه و آموزش دامدارن و کشاورزان و تعامل با جوامع محلی و روستایی برای سومین سال متوالی، روز گذشته، لاشه سومین قلاده سیاهگوش بالغ رویت شد.

خلیلی اضافه کرد: پس از بررسی لاشه سیاهگوش، هیچ گونه آثار ضرب و جرح یا گلوله ای بر روی لاشه مشاهده نشد و کهولت سن و ناتوانی در تهیه طعمه، علت از بین رفتن این گونه  نایاب بوده است

وی گفت :کشف سه قلاده سیاهگوش در طی سه سال پیاپی بیانگر وجود چرخه زیستی کامل، اکوسیستم پایدار و پویایی جمعیت این گونه نادر و کمیاب در زیستگاه های آزاد شهرستان بویین و میاندشت است.

به گزارش ایمنا؛ در دنیا چهارگونه سیاهگوش وجود دارد که سیاهگوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود. زیستگاه این گونه کمیاب در مناطق جنگلی و استپی و بوته زارهای کوهستانی و مرتفع است با این حال اطلاع دقیقی در خصوص جمعیت این گونه گربه سان در ایران وجود ندارد. غذای سیاهگوش پستانداران کوچک و پرندگان قابل شکار است که ارتفاعات زیستگاه‌های بویین و میاندشت بدلیل دارا بودن کبک و پستانداران کوچک زمینه را برای بقای این گونه نادر فراهم نموده است.

شهرستان بویین و میاندشت در غرب استان اصفهان، دارای یک منطقه شکار ممنوع با نام "ستبله" و زیستگاه های آزاد غنی از تنوع زیستی است که حفظ و حراست آنها تلاش و حمایت بیشتر مسئولان استانی و شهرستانی و توجه شهروندان را می طلبد. ایجاد زیرساخت‌ها برای حفظ منابع زیست محیطی و تنوع زیستی تا حدود زیادی به حفظ پوشش گیاهی، منابع طبیعی و گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری این منطقه کمک می کند. در حال حاضر آتش سوزی، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاه‌ها عوامل مهم کاهش جمعیت سیاهگوش‌ها است.

کد خبر 358498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.